نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/09‏/27

 

 

 

26/09/2022

ار.اف.ای

شماری از اساتید و دانشجویان چندین دانشگاه ایران،

در اعتراض به بازداشت‌ها و مجازی شدن کلاس‌ها اعتصاب کردند

در حالیکه اعتراضات مردمی به هدف دادخواهی برای جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، وارد دهمین روز خود شده است، شماری از اساتید و دانشجویان چندین دانشگاه ایران، با اعلام اعتصاب، حضور در کلاس های درس را تحریم کردند.

در پی ادامه یافتن اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، خواستار خودداری معلمان و دانش آموزان از رفتن به کلاس های درس شد.

این نخستین دعوت رسمی یک تشکل صنفی برای اعتصاب پس از شروع اعتراضات اخیر در ایران محسوب می شود.

با توجه به اینکه روز سه شنبه ۵ مهر در ایران تعطیل رسمی است، بزرگترین تشکل سراسری و صنفی فرهنگیان ایران، طی بیانیه ای از معلمان و دانش آموزان خواسته است که در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر، از رفتن به کلاس های درس در سراسر کشور خودداری کنند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده است که این فراخوان به دلیل اعتراض به «سرکوب اعتراضات»، «پادگانی شدن برخی مدارس» و «دستگیری تعدادی از دانش آموزان،‌ دانشجویان و مردم در تجمعات مسالمت آمیز»، منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است: «برخی مدارس کشور را پایگاه نظامی برای سرکوب مردم معترض کرده‌اند؛ بسیاری از جوانان دستگیر شده، دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ هستند که هنوز پایشان به دانشگاه باز نشده، باید تجربه انفرادی و زندان را از سر بگذرانند.»

این شورا همچنین از تمامی «نیروهای انتظامی» درخواست کرده است که «تفنگ خود را زمین گذاشته و به سوی مردم دردمند و به جان آمده خود شلیک نکنند و قبل از اینکه خیلی زود دیر شود، در کنار مردم قرار گیرند.»

در همین حال، شماری از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، خوارزمی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، علوم توانبخشی تهران، سوره، نوشیروانی بابل، پلی‌تکنیک، چمران اهواز، سهند تبریز و بوعلی سینای همدان نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام اعتصاب کرده و تأکید کرده اند که در کلاس‌های مجازی شرکت نخواهند کرد.

به گزارش ایران وایر، در بیانیه‌های دانشجویان این دانشگاه‌ها آمده است که با توجه به اتفاقات اخیر از جمله «محاصره‌ دانشگاه‌»، «دستگیری بدون تفهیم اتهام جمعی از دانشجویان» و «همچنین جایگزینی ناگهانی و توهین آمیز آموزش مجازی به جای آموزش حضوری» تا زمان «احقاق حقوق دانشجویان و برچیده شدن فضای امنیتی، رفع اختلال اینترنت و آزادی دانشجویان بازداشتی»، کلاس‌های درس را تحریم می‌کنند.

همچنین جمعی از استادان گروه موسیقی دانشگاه تهران، ضمن ابراز تاسف از «مرگ جانگداز بانو مهسا امینی و دیگر جان باختگان حوادث اخیر و همدردی با ملت بزرگ ایران، همبستگی خود را با دانشجویان» اعلام کردند.

اساتید این دانشگاه همچنین تأکید کردند: «تشکیل هرگونه کلاسی، چه حضوری و چه مجازی در چنین شرایطی، بی‌تردید همچون نشانه‌ای از بی‌مسئولیتی اجتماعی ما تلقی خواهد شد.»

همزمان، علی شریفی‌زارچی استاد دانشگاه شریف، در حساب کاربری‌ خود در توییتر اعلام کرد: «تا آخرین نفر از دانشجویان دستگیر شدۀ دانشگاه شریف آزاد و از آن‌ها دلجویی نشود، هیچ کلاسی برگزار نخواهم کرد.»

از سوی دیگر، شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف، با انتشار بیانیه ای که در کانال تلگرامی این دانشگاه منتشر شده است، خطاب به دکتر جلیلی رئیس این دانشگاه و دکتر سعادت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی،عملکرد مسئولین دانشگاه در قبال اتفاقات اخیر را ناکافی و نادرست دانسته و خواستار «پیگیری مسئولین دانشگاه برای وضعیت دانشجویان بازداشت شده و تلاش برای آزادی آنها در اسرع وقت» شد.

شورای صنفی دانشگاه صنعنی شریف، در این بیانیه، با انتقاد از مجازی برگزار شدن کلاس‌های آموزشی، از دانشجویان این دانشگاه خواست که «تا زمان آزادی همکلاس های خود از حضور در کلاس های درس خودداری کنند».

منبع: رادیو فرانسه

https://www.rfi.fr/fa/ایران/20220926-شماری-از-اساتید-و-دانشجویان-چندین-دانشگاه-ایران-در-اعتراض-به-بازداشت-ها-و-مجازی-شدن-کلاس-ها-اعتصاب-کردند

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.