نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2022‏/10‏/07

 

 

 

۱۵ مهر ۱۴۰۱

شهره مهرنامی

شب بیستم اعتراضات ایران:

سناریوسازی‌های حکومت برای کشته شدگان ادامه دارد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه علت مرگ سارینا اسماعیل زاده یکی دیگر از نوجوانان کشته شده در اعتراضات را نیز خودکشی عنوان کرد

شب بیستم اعتراضات سراسری فرمانده کل نیروی انتظامی برخورد فیزیکی با مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را رد کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات مردمی و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم کرد. در حالی که مادر نیکا شاکرمی در گفت و گو با رادیو فردا روایت صدا و سیما از نحوه مرگ دخترش را تکذیب کرد و ابهامات و تناقضات زیادی درباره اعترافات اجباری خاله و دایی نیکا مطرح شد، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه علت مرگ سارینا اسماعیل زاده یکی دیگر از نوجوانان کشته شده در اعتراضات را نیز خودکشی عنوان کرد.

اعتراضات خیابانی دختران دانش آموز و تجمع اعتراضی استادان دانشگاه شریف

اعتراضات سراسری مردم ایران در حالی بیستمین شب خود را گذراند که علیرغم سرکوب و بازداشت‌های گسترده و قطعی اینترنت حضور دانش‌آموزان دختر در خیابان‌های اغلب شهرهای ایران همچنان گزارش می‌شود. در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده دانش‌آموزان دختر در شهرهای رشت، پرند، اسلامشهر و قلعه‌حسن‌خان به خیابان آمده و با برداشتن حجاب اجباری علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

از سوی دیگر شورای دانشگاه شریف با انتشار بیانیه‌ای در مورد وقایع رخ داده در این دانشگاه از تجمع اعتراضی استادان این دانشگاه روز شنبه ۱۶ مهرماه خبر داد.

در این بیانیه‌ ضمن محکوم کردن یورش نیروهای امنیتی به داخل این دانشگاه و ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان، آمده است که این اساتید در اعتراض به «هتک حرمت دانشگاه» دست به این تجمع خواهند زد.

تحریمات جدید آمریکا علیه هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی 

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات مردمی و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم کرد.

براساس اعلام این وزارتخانه «وحید مجید»، رییس پلیس فتا، «حسین رحیمی»، رییس پلیس تهران، «حسین ساجدی‌نیا»، معاون عملیات نیروی انتظامی، «یدالله جوانی»، معاون سیاسی سپاه پاسداران و «حسین نجات» جانشین قرارگاه ثارالله، «احمد وحیدی»، وزیر کشور و «عیسی‌ زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفتند.

سناریوهای دروغ ادامه دارد 

در حالی که گزارش ۲۰:۳۰ از نحوه مرگ نیکا شاکرمی و همین‌طور اعترافات اجباری خاله و دایی او برای تایید سناریوی حکومت با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی رو به رو شده بود و مادر نیکا شاکرمی در یک ويدئو ادعاهای حکومت درباره جان باختن دختر نوجوانش را تکذیب کرد. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه در خبری  علت  مرگ سارینا اسماعیل زاده، یکی دیگر از کشته‌ شدگان این اعتراضات را هم خودکشی عنوان کرد. از روز گذشته تا کنون ویدیوهای متعددی از سارینا اسماعیل‌زاده در شبکه‌های مجازی وایرال شده است. او یک کانال تلگرامی داشته  و در ویدئوهای متعددی آنچه در ذهن داشته با مخاطبانش به اشتراک می‌گذاشته. او در یکی از این ویدئوها می‌گوید: «ما مثل نسل قبل نیستیم که فقط خودمان را دیده باشیم ما هم آن کودکی را که در اتیوپی زندگی می‌کند دیده‌ایم و هم آن جوانی را که در لس آنجلس و نیویورک عشق و حال می‌کنند و از آن جا که انسان کمال ‌گرا است می‌خواهیم شبیه آن‌هایی که زندگی بهتری دارند، زندگی کنیم.»

موج بازداشتی‌ها همچنان ادامه داد

همزمان با تداوم اعتراضات سراسری در ایران بازداشت‌ها نیز از هر طیف و قشری در همه شهرها ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های تایید شده سمانه موسوی، دندان پزشک از تهران، یوسف کاری و فیروز معینی فعالان مدنی در اردبیل، رامین بهزاد و بهرام یعقوبی در تبریز و خلیل مرادی و بهرام جعفری در نقده (سولدوز) بازداشت شدند.

فرمانده کل نیروی انتظامی برخورد فیزیکی را رد کرد

پس از بیست روز از شروع اعتراضات سراسری مردم ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی به دست نیروی گشت ارشاد حالا  فرمانده کل نیروی انتظامی برخورد فیزیکی با مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را رد می‌کند . به گزارش خبرگزاری انتخاب، فرمانده فراجا در دیدار با شماری از مراجع تقلید و روحانیون قم از جمله هاشم حسینی بوشهری و حسین نوری‌همدانی گفته «هیچ تقصیر و قصوری در حادثه فوت مهسا امینی متوجه نیروی انتظامی نیست».حسین اشتری همچنین گفت: «طبق بررسی‌ها، درباره فوت مرحومه مهسا امینی این اطمینان را می‌دهیم که هیچ برخورد فیزیکی صورت نگرفته است.اشتری در این دیدارها از اقدامات پلیس حمایت کرده و گفته «پلیس توانست در برابر کسانی به مال مردم تعرض و اموال عمومی را غارت می‌کنند و قصد برهم زدن آرامش دارند مقابله کند».

این در حالی است که سازمان حقوق بشری هه‌نگاو پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ هویت یکی دیگر از نوجوانان قربانی سرکوب نیروهای امنیتی در اعتراضات اخیر در ایران را اعلام کرد.

به گزارش هه‌نگاو پیکر یک  نوجوان ۱۶ ساله اهل سلماس به نام نیما شفیق‌دوست که در جریان اعتراضات ارومیه با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی زخمی و سپس توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، به خانواده‌اش تحویل داده شد. خانواده این نوجوان ۱۶ ساله روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه پیکر فرزندشان را تحویل گرفته و توسط نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند که از رسانه‌ای کردن این خبر خودداری کنند.

همراهی با مردم و محرومیت از کار برای گوینده تلویزیون

مجتبی پوربخش تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های ورزشی شبکه ورزش، با انتشار پستی به صورت غیرمستقیم از جدایی خود از سازمان صداوسیمای حکومتی ایران خبر داد. او در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشته است: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت.»سی‌ام شهریور و در اوج اعتراضات سراسری به قتل «مهسا امینی»، ایران وایر مطلع شد مجتبی پوربخش مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی شبکه ورزش، تا اطلاع ثانوی از کار برکنار شده و حق ورود به این سازمان را نخواهد داشت.

صبحانه با طعم آزادی در بند زنان زندان قرچک

در توییتی خواهر دنیا  راد عکاس مشهور «صبحانه با طعم آزادی در تهران» ظهر روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد آمده بود در حالی که خانواده دنیا راد منتظر آزادی او با قرار وثیقه بوده‌اند او در تماسی کوتاه خبر داده که در حال انتقال به زندان قرچک است.

دینا راد خواهر دنیا راد در حساب کاربری خود از صدور قرار وثیقه برای آزادی موقت خواهرش خبر داد و نوشت که شنبه هفته آینده می‌توانند برای انجام کارهای اداری تبدیل بازداشت موقت به وثیقه اقدام کنند. ساعاتی قبل از انتشار این خبر خانواده دنیا راد از انتقال او به زندان قرچک ورامین خبر داده بودند.

مولوی عبدالحمید روایت حکومت را تکذیب کرد

در روزی که گذشت امام جمعه اهل سنت زاهدان، روایت حکومت ایران از نقش گروه‌های «تجزیه‌طلب» در وقایع مرگبار جمعه گذشته در زاهدان را تکذیب کرد.مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی درباره اعتراضات زاهدان گفت که: «مردم را به گروهک‌های تجزیه‌طلب منتسب کردند، درحالی‌که در این حادثه نه جیش‌العدل و نه هیچ گروهک دیگری نقش نداشته‌اند.این روحانی سرشناس اهل سنت همچنین دوباره تاکید کرده که گزارش‌های رسانه‌های رسمی ایران از مواضع خود را تکذیب می‌کند. هفته گذشته رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران دعوت مولوی عبدالحمید به آرامش را با عنوان «اعلام برائت مولوی عبدالحمید از حوادث امروز زاهدان» و «درخواست برخورد قاطع با آشوبگران» مخابره کرده بودند که دفتر مولوی عبدالحمید با انتشار یک بیانیه این اخبار را  تکذیب کرد و از مردم خواست اخبار و مطالب مربوط به مولوی عبدالحمید را از سایت و شبکه‌های رسمی وابسته به دفتر ایشان دنبال کنند.

منبع: ایران وایر

https://iranwire.com/fa/features/108363-شب-بیستم-اعتراضات-ایران-سناریوسازیهای-حکومت-برای-کشته-شدگان-ادامه-دارد/

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.