نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2022‏/10‏/12

 

 

 

12 اکتبر ۱۴۰۱

اعتراضات جاری در ایران:

آمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۲۰۱ نفر افزایش یافت/ کودکان، قربانیان سرکوب

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۰ مهر ۱۴۰۱: شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ تن، ازجمله احتمالا ۲۳ کودک، افزایش یافت. تحقیق در مورد کشته‌شدگان احتمالی سرکوب دو روز گذشته در کردستان همچنان ادامه دارد. اینترنت در این شهر با اخلال شدید روبرو است.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به احتمال سرکوب خونین معترضان در کردستان و به‌ویژه شهر سنندج هشدار داده و خواستار واکنش فوری جامعه جهانی شد. محمود امیری مقدم مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «جامعه جهانی باید با واکنش فوری از کشتار مردم کردستان جلوگیری کند.»

طی هفته گذشته، بسیاری از کودکان در مدارس و خیابان‌ها بازداشت شدند و ویدیوهای تایید شده‌ای از برخوردهای خشونت‌بار ماموران امنیتی با دانش‌آموزان معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

«اعتراض حق قانونی کودکان و نوجوانان است و سازمان ملل موظف است با فشار بر جمهوری اسلامی از حقوق کودکان در ایران دفاع کند.»

محمود امیری‌مقدم در این باره گفت: «اعتراض حق قانونی کودکان و نوجوانان است و سازمان ملل موظف است با فشار بر جمهوری اسلامی از حقوق کودکان در ایران دفاع کند.»

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ نفر رسید. براساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، ۲۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند اما هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است. تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته سازمان حقوق بشر ایران توانسته جانباختن ۵ نفر در کردستان را تایید کند.

طی سه روز گذشته، شهر سنندج شاهد اعتراضات وسیع و سرکوب خونباری بود. آمار کشته‌شدگانی که تا امروز تهیه شده، کشته شدگان احتمالی سه روز گذشته شهر سنندج را دربر نمی‌گیرد.

در طی هفته گذشته اعتراضات به دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها کشیده شد و از همین رو سرکوب کودکان دانش آموز در اولویت سیستم سرکوب قرار داشت. در چندین مدرسه، ماموران امنیتی به مدارسی که دانش آموزان در آن شعار می‌دادند وارد شدند و اقدام به بازداشت دانش آموزان کرده‌اند.

کشته‌شدگان تا امروز از ۱۸ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران،کردستان، گیلان وآذربایجان غربی بوده‌اند. بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) گزارش شده‌اند.

۱۸ استانی که کشته شدن معترضان در آنها کشته‌شده‌اند، به این شرح است: سیستان و بلوچستان ۹۳ نفر، مازندران ۲۸ نفر، کردستان ۱۴ نفر،  گیلان ۱۲ نفر،  آذربایجان غربی ۱۲ نفر، تهران ۱۱ نفر، کرمانشاه ۸ نفر، البرز ۵ نفر، خراسان رضوی ۳ نفر، اصفهان ۳ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۲ نفر، ایلام ۱ نفر، بوشهر ۱ نفر، سمنان ۱ نفر و خوزستان ۱ نفر.

برخی از کسانی که طی یک هفته گذشته جان خود را از دست دادند، در اوایل شروع اعتراضات مجروح شده بودند.

براساس گزارش‌هایی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده، بسیاری از کسانی که درطی اعتراضات مجروح شده‌اند، از سوی مراکز درمانی پذیرش نشدند و یا بخاطر نگرانی از بازداشت شدن، در منازل اقدام به درمان کرده‌اند.

از سوی دیگر، روز یک‌شنبه ۱۷ مهر ماه، زندان مرکزی رشت (لاکان) شاهد شورش زندانیان با محکومیت‌های سنگین بود. گفته می‌شود که درطی این اعتراضات، دست‌کم شش زندانی توسط گارد زندان کشته شده‌اند. تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران درخصوص وقایع روز یک‌شنبه زندان مرکزی رشت، همچنان ادامه دارد و کشته شدگان زندان مرکزی رشت، هنوز جزء آمار کشته شدگان اعتراضات سراسری، شمرده نشده‌اند.

علاوه براین، از روز گذشته، شماری از کارگران قراردادی پتروشیمی عسلویه، آبادان و بوشهر در همراهی با اعتراضات سراسری، دست به اعتصاب و تجمع زدند.

همچنین گزارش‌های زیادی از بازداشت‌های گروهی فعالان مدنی و معرتضانی که توسط نهادهای امنیتی شناسایی شده‌اند به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است. بدرفتاری و استفاده از شکنجه علیه این معترضان به کرات گزارش شده و دست‌کم دو نفر از کشته شدگان اخیر، در بازداشت جان خود را از دست داده‌اند. بستگان برخی از بازداشت شدگان به سازمان حقوق بشر ایران گفتند که عزیزانشان برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار دارند.

در استان سیستان و بلوچستان، روز جمعه ۸ مهر ماه، تجمعی پس از نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ شکل گرفت که با سرکوب خونباری همراه شد. این روز از سوی فعالان مدنی و رسانه‌ها «جمعه خونین زاهدان» لقب گرفته است.

شمار کشته شدگان «جمعه خونین زاهدان» که از سوی «کمپین فعالین بلوچ» اعلام شده، به دست‌کم ۹۳ نفر رسید. شماری از این افراد، روزهای بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه براین، چهار شهروند بلوچ که سرنشینان خودرویی بودند، روز دوشنبه ۱۱ مهر ماه، توسط یک هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. سازمان حقوق بشر ایران این چهار نفر را جزء کشته‌شدگان اعتراضات حساب نکرده است.

 

منبع: سازمان حقوق بشر ایران       https://iranhr.net/fa/articles/5517/

 

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.