نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2022‏/10‏/13

 

 

 

 

چهارشنبه اعتراض در ایران؛

دە‌ها شهر صحنه تظاهرات و اعتصاب

علی‌رغم حضور گستردە نیروهای امنیتی در خیابان‌ها، معترضان در ده‌ها شهر ایران تجمع‌های اعتراضی بر پا کردەاند و شعارهای ضد حکومتی و حق‌خواهانه سر می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از برخورد خشونت‌آمیز با معترضان است.

همزمان با اعتصابات بازارایان چندین شهر در کردستان و کرمانشاه، گزارش‌ها از ایران حاکی از  شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی گستردە در چندین شهر دیگر است. براساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە است، تجمع‌های اعتراضی مردم در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، رشت، ساری، سنندج، مهاباد، کرمانشاه و سقز شروع شدە است.

علی‌رغم حضور چشم‌گیر نیروهای امنیتی، معترضان در چندین نقطه پایتخت ایران تجمع کردەاند. در تصاویر منتشر شدە دیده می‌شود که معترضان شعارهای ضد حکومتی و حق‌خواهانه سر می‌دهند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم است.

در تجمع روبروی ایستگاه متروی شریعتی معترضان شعار می‌دهند: "ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت".

گزارش‌ها حاکی از حضور گستردە نیروهای امنیتی در شهرهای کردستان است

معترضان در رشت شعار می‌دهند: "از گیلان تا کردستان، جانم فدای ایران".

تصاویر منتشر شدە از مشهد هم حاکی از حمله نیروهای امنیتی و شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان است. شهروندان در مشهد شعار می‌دهند: "مرگ بر دیکتاتور".
در تهران، رشت و کرج هم برخی زنان با برداشتن روسری‌های خود به اعتراضات پیوستەاند.

همزمان گزارش شدە که تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ادامه دارد.

بر اساس ویدیوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان  دانشگاه خلیج فارس، شعارهای "کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما" و "نان، کار، آزادی" سر دادند.

خبرها از شهرهای کردنشین حاکی از ادامه اعتصاب گستردە بازاریان بانه، مریوان، سنندج، کرمانشاه و بوکان است.

تجمع اعتراضی وکلای تهران به خشونت کشیده شد

در پی فراخوان قبلی، امروز چهارشنبه ٢٠ مهر دە‌ها تن از وکلای دادگستری در مقابل ساختمان کانون وکلای تهران در محدوده میدان آرژانتین تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار "زن، زندگی، آزادی" سر دادند.

ویدیوهای منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور به وکلای معترض حمله کردند.

شکل‌گیری این تجمع در حالی بود که خبرگزاری تسنیم روز گذشتە به نقل از یک "مقام مسئول" فراخوان منتشر شدە را "جعلی" خوانده بود.

 در همین حال گزارش‌ها حاکی از دستگیری دو تن از وکلای معترض دارد.

حمایت ٨٠٠ عضو سازمان نظام پزشکی از اعتراضات

بیش از ٨٠٠ تن از اعضای سازمان نظام پزشکی ایران، با امضای بیانیه‌ای در واکنش به سخنان محمد رئیس زاده، رئیس این سازمان، اعلام کردند که "ما مردم را صاحبان اصلی مملکت می‌دانیم و از مطالبات برحق آنها حمایت میکنیم و به سوگندمان وفاداریم".

در بخشی از این بیانیه که خبرگزاری هرانا آن را منتشر کردە است، با اشاره به نقش پزشکی قانونی در "سرپوش گذاشتن" بر علت مرگ مهسا امینی، آمده است: «محـمد رئیس زاده، از نام و اعتبار سازمان نظام پزشکی برای مشروعیت بخشی به کمیته سفارشی حقیقت‌یاب برای سرپوش گذاشتن بر علت مرگ مهسا (ژینا) امینی استفاده می‌کند. از نظر ما امضاکنندگان این نامه، کمیته حقیقت‌یابی که پشت درهای بسته تشکیل شود، اعتباری ندارد".

اعتراف‌گیری اجباری از زنان بازداشت شدە

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی خبر دادە که روز سه‌شنبه "تیمی از صداوسیمای استان خراسان رضوی با هماهنگی با بازجویان امنیتی، تعدادی از زنان بازداشت شده را مجبور به انجام اعترافات اجباری تلویزیونی کرده‌اند".

انتشار این خبر در حالی است که به گفته این شبکه حقوق بشری، دستکم ٣٠٠ زن در جریان اعتراضات جاری بازداشت شدەاند.

 

آرش صادقی و زینب موسوی بازداشت شدند

گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه موج بازداشت کنشگران، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و معترضان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

حسین صادقی، پدر آرش صادقی فعال مدنی و زندانی سیاسی در توییتر خبر از بازداشت پسرش دادە است. گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی هم روز چهارم مهرماه جاری دستگیر شده بود.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا پیشتر در گزارشی به نقل از نزدیکان گلرخ ایرایی نوشته بود که این فعال حقوق بشر به دلیل ضرب شتم توسط نیروهای امنیتی  دچار درد شدید در ناحیه کمر و شکم است

در همین حال ادمین صفحه اینستاگرامی زینب موسوی که با نام هنری "امپراتور کوزکو" شناختە می‌شود، چهارشنبه ۲۰ مهرماه از دستگیری این طنز پرداز خبر دادە است.

موسوی بعد از شکل‌گیری اعتراضات عمومی و گستردە نسبت به مرگ مهسا امینی، چندین ویدئوی انتقادی منتشر کردە بود.

 

منبع: دویچه وله

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.