نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2022‏/10‏/14

 

 

 

۱۸/مهر/۱۴۰۱

رادیو فردا

تداوم تظاهرات در کرمانشاه، اراک، ایلام و اهواز؛

مرگ «۲۳ کودک» به دست نیروهای امنیتی

بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ مهر، در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران در پی کشته شدن مهسا امینی تا ۱۱ مهر، دست‌کم ۲۳ کودک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

این سازمان نام ۲۳ نفر از کودکان کشته‌شده در اعتراض‌ها را با عکس و مشخصات‌شان منتشر کرده است. از این تعداد، ۲۰ نفر پسر و سه نفر دختر بوده‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی بیشتر پسران را با گلوله جنگی و دو پسر دیگر را با گلوله‌های فلزی کشته‌اند. سه دختر و یک پسر نیز بر اثر ضرب‌ و‌ شتم شدید نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

کانون صنفی معلمان ایران تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش درباره انتقال دانش‌آموزان معترض بازداشتی به مراکز اصلاح و تربیت را شدیدا محکوم کرد و آن را «ضدفرهنگی» و «نابخردانه» خواند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «این گونه رفتارهای نابخردانه به پادگانی شدن فضاهای آموزشی و سلب ماهیت علمی و فرهنگی کلاس‌های درس منجر خواهد شد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، روز ۱۹ مهر گفته بود: «بازداشت دانش‌آموزان برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس، کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

اما کانون صنفی معلمان ایران خطاب به مقام‌های وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه شخص وزیرِ «بی‌صلاحیت» نوشت که «فورا و بدون فوت وقت، نسبت به آزادی دانش‌آموزان معترض زندانی و دلجویی از آن‌ها» اقدام کنند.

ویدئویی از اعتراضات شامگاه پنجشنبه در اهواز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است . شماری از معترضان شعار می دهند «سنندج، زاهدان؛ چشم و چراغ ایران

·                                

۰۶:۲۹

محسن مخملباف، کارگردان سینمای ایران در بیانیه ای از اعتراضات اخیر در ایران به عنوان انقلاب علیه یکی از «بدترین استبدادهای دینی تاریخ» یاد کرده است.

این کارگردان سینمای ایران نوشته است: « مردم ایران در حال انقلاب علیه یکی از بدترین استبدادهای دینی تاریخ هستند. حتی کودکان دبستانی ایران به این انقلاب خودجوش پیوسته‌اند».

محسن مخملباف با اشاره به این که روسیه و چین از حکومت جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، گفته است، هنوز کشورهای دموکراتیک «حمایت عملی» از این اعتراضات انجام نداده‌اند.

·                                

۰۲:۲۵

تصاویر ویدئویی از اعتراضات در شهر قم در شامگاه پنجشنبه ۲۱ مهر ماه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

·                                

۰۰:۳۵

بستن خیابان از سوی معترضان در مهاباد، آذربایجان غربی؛ شامگاه پنجشنبه

·                                

۲۳:۴۲ ۲۱.۷.۱۴۰۱

ایلان ماسک: چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است

ایلان ماسک روز پنجشنبه اعلام کرد که چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس این خبر را در پاسخ به سوال یک کاربری توئیتری اعلام کرد. او پیشتر گفته بود که برای استفاده کاربران ایرانی از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، پایانه‌های جدید ویژه‌ای باید در داخل کشور مستقر شوند.

هنوز مشخص نیست که پایانه‌های فعال شده در ایران در اختیار اشخاص حقیقی یا نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی است.

گروهی از نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا اواخر شهریور در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری از او خواسته بودند که در صورت دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کند.

در پی این درخواست، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز اول مهر اعلام کرد که مجوز گسترش خدمات اینترنتی را برای ایرانیان صادر کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه آمریکا را به «تلاش‌ برای نقض حاکمیت ایران» متهم کرده و گفته بود که تسهیلات ایالات متحده در این رابطه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

·                                

۲۲:۴۷ ۲۱.۷.۱۴۰۱

نیکی هیلی: معترضان می‌دانند هیچ چیزی با ارزش‌تر از آزادی نیست

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه با ستایش از خیزش سراسری در ایران گفت که معترضان می‌دانند هیچ چیزی با ارزش‌تر از آزادی نیست.

نیکی هیلی در توئیتی نوشت: «با سپری شدن نزدیک به یک ماه از این اعتراضات، ایرانی‌ها همچنان در خیابان‌ها هستند- نه فقط برای مهسا امینی، بلکه همچنین برای بسیاری از جان‌هایی که رژیم گرفته است».

او افزوده است: «آن‌ها (معترضان) می‌دانند که هیچ چیزی با ارزش‌تر از آزادی نیست و جان خود را برای آن می‌دهند. من از مبارزه‌شان علیه آیت‌الله‌ها حمایت می‌کنم».

·                                

۲۱:۵۶ ۲۱.۷.۱۴۰۱

ادامه اعتراضات شبانه در شهرهای مختلف ایران

گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که برخی شهرهای ایران شامگاه پنجشنبه نیز صحنه اعتراضات مردمی و بوق زدن اتوموبیل‌ها بوده است.

ویدئوهای دریافتی نشان می‌دهد که در شهرهای کرمانشاه، اراک، ایلام و بوکان تجمعات اعتراضی برپا شده است.

از کرمانشاه گزارش رسیده که حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها سنگین بوده است.

در ویدئویی که از شهر بوکان به دست ما رسیده، نیز معترضان در خیابان امیرآباد این شهر لاستیک آتش زده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داده که مردم معترض در بانه و مهاباد نیز امشب به خیابان‌ها ریختند.

گزارش‌هایی نیز از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در اهواز منتشر شده است ولی به‌دلیل ضعیف بودن اینترنت در بسیاری از نقاط کشور ویدئوهای منتشر شده بسیار کوتاه هستند.

در شهرک غرب تهران نیز ساکنان برخی مجتمع‌های مسکونی شعار می‌دهند: «زن، زندگی، آزادی» و گروهی دیگر پاسخ می‌دهند: «مرد، میهن، آبادی».

در سقز، زادگاه مهسا امینی که مرگ او در بازداشت گشت ارشاد موج وسیعی از اعتراضات داخلی و حمایت‌های بین‌المللی از مردم ایران را به‌دنبال داشته است، معترضان در محله‌های مختلف با نیروی انتظامی و ماموران امنیتی درگیر شدند و در نقاط مختلف آتش روشن کردند.

·                                

منبع: رادیو فردا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.