نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2022‏/10‏/17

 

 

 

 

تداوم اعتراضات شبانه؛

تیراندازی به معترضان در منطقه شوش

 

وزارت خارجه فرانسه با درخواست دوباره آزادی شهروندان زندانی‌اش در ایران از پیگیری گزارش‌ها درباره زندان اوین خبر داد. اعتراضات سراسری در منطقه شوش تهران با سرکوب گسترده ماموران امنیتی همراه شد.

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از آتش‌سوزی در اوین هنوز ابعاد آنچه در این زندان رخ داده، مشخص نیست. قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر خبر داده است اما برخی از فعالان مدنی و سیاسی، آمار واقعی جان‌باختگان را بیشتر از این رقم می‌دانند.

هم زمان با افرایش نگرانی‌ها از آنچه شب گذشته در این زندان رخ داد، مقامات بین‌اللملی نیز به واکنش در این‌باره پرداخته و خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی شدند.

وزارت خارجه فرانسه با درخواست دوباره مبنی بر آزادی فوری پنج تن از شهروندان فرانسوی در ایران اعلام کرده است، گزارش‌ها درباره زندان اوین را دنبال می‌کند.

هر پنج شهروند فرانسوی که در بازداشت هستند در زندان اوین به سر می‌برند و یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در این رابطه اعلام نگرانی کرده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که وزات خارجه این کشور منتشر کرده، آمده است: «بار دیگر به مقامات ایران یادآوری می‌کنیم که مسئول ایمنی و سلامت هموطنان زندانی ما در ایران هستند

پیش از این نیز وزیر خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش در این رابطه گفت‌وگو کرده و خواهان آزادی فوری این افراد شده بود.

این مکالمه پس از آن صورت گرفت که ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز ۱۴ مهر (ششم اکتبر) بخش کوتاهی از یک مستند تلویزیونی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که ظاهرا بر اساس اعتراف‌های اجباری سیسیل کوهلر و همسرش ژاک پاری، دو زندانی فرانسوی تهیه شده است.

این اقدام با واکنش تند فرانسه روبه‌رو شد و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای با لحنی تند و صریح که تا کنون کم‌سابقه بود، دو فرانسوی بازداشت شده در ایران را "گروگان دولتی" خواند

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر در آتش‌سوزی اوین خبر داده است

از سوی دیگر علی شریف زاده، وکیل دادگستری از شکسته شدن پا و سر موکلش در زندان اوین خبر داده و در توئیتی اعلام کرده است: «مطلع شدم ۴۰ نفر از اندرزگاه ۸ زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شدند و موکلم یاشار تبریزی از ناحیه پا و سر دچار شکستگی شده است. واقعا این همه خشونت برای چیست؟

آتنا دائمی، کنشگر مدنی نیز اطلاعات بیشتری از آنچه در زندان اوین رخ داده، منتشر کرده و نوشته است: «فهمیدم زندانیان عمومی بند ۷ که همیشه خطرناک نامیده شدند، وقتی موفق به شکستن در شدند به سمت بند ۸ رفتند تا زندانی های بند ۸ رو نجات بدن اما فورا مورد هدف گلوله قرار گرفتند

سایت خبری اعتمادآنلاین نیز از انتقال شماری از زندانیان بندهای ۷ و ۸ زندان اوین به زندان فشافویه خبر داده است. دلیل این انتقال تخریب ساختمان بندهای ۷ و ۸ و تخریب سقف آن‌ها در پی آتش‌سوزی شامگاه ۲۳ مهر عنوان شده است.

ادامه اعتراضات در منطقه شوش و خیابان فدائیان اسلام تهران

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات سراسری در عصر یکشنبه ۲۴ مهر در منطقه شوش و خیابان فدائیان اسلام تهران خبر می‌دهد. در تصاویری که منتشر شده است، ماموران انتظامی و امنیتی در حال تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور هستند.

به خاطر شدت درگیری میان معترضان و نیروهای گارد ویژه و  شلیک گاز اشک‌آور از سوی ماموران امنیتی، بسیاری از مغازه‌داران این دو منطقه تهران، مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته در اعتراضات سراسری ایران که چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذراند، منطقه نازی‌آباد تهران نیز شاهد تجمعات گسترده‌ای بود.

وزیر آموزش و پرورش: از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنیم

وزیر آموزش و پرورش با رد تمامی خبرهای بازداشت دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری اعلام کرد: «دانش‌آموز بازداشتی و زندانی در خصوص درگیری‌های اخیر نداریم

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش خبرها مبنی بر کشته شدن یک دانش آموز در شهر اردبیل را نیز تکدیب کرده و گفته است: «اصلا چنین چیزی مبنا ندارد

وزیر آموزش و پرورش معتقد است، مسئولان از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنند و "مورد برخورد" با دانش‌آموزان را هم ندیده‌ است.

نماینده رسمی ایران در مسابقات فینال سنگ‌نوردی آسیا بدون حجاب اجباری شرکت کرد

الناز رکابی، نماینده رسمی ایران بدون حجاب اجباری در مسابقات فینال سنگ‌نوردی آسیا شرکت کرد.

این عضو تیم ملی سنگ‌نوردی زنان ایران پیش از این نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: «بی‌شک حجاب در ورزش عاملی‌ بازدارنده است

۹۰ درصد سفر گردشگران خارجی به ایران لغو شده است

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی جمهوری اسلامی از لغو حدود ۹۰ درصد سفر گردشگران خارجی به ایران خبر داده است.

به گزارش ایسنا، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با بیان اینکه برخی سفارتخانه‌ها صدور ویزا را لغو و یا محدود کرده‌اند، گفته است: «سفارتخانه‌ها اما در اظهاراتی خلاف واقع این موضوع را رد می‌کنند

پیش از این خبرگزاری‌های داخل ایران از تعلیق صدور روادید برای شهروندان ایرانی نیز خبر داده بودند که این خبر از سوی سفارت آلمان و فرانسه تکذیب شده بود.

اعلام پشتیبانی در شهر داکار- بنگلادش

منبع: دویچه وله

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.