نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/10‏/18

 

 

 

 

اعتراضات ایران؛

ده‌ها سازمان حقوق بشری خواستار تحقیق سازمان ملل پیرامون «سرکوب مرگبار» شدند

اعتراضاتی که با جان باختن مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران آغاز شده در حالی وارد هفته پنجم خود شده است که واکنش‌های بین‌المللی و پیام‌های سلبریتی‌ها در حمایت از خواسته‌های زنان ایرانی همچنان ادامه دارد. همزمان، امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود به بررسی موضوع تحریم‌های ایران پرداختند

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از ادامه اعتراض‌های شبانه در برخی شهرها از جمله یزد و برخی محله‌های تهران حکایت دارند. واکنش‌ها به ماجرای «آتش سوزی» در زندان اوین نیز همچنان تیتر اول برخی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی است و واکنش‌های مقام‌های اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر را به دنبال داشته است.

آخرین خبرها و گزارش‌ها درباره اعتراضات سراسری ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن‌ در روز دوشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) را در این مطلب پیگیری کنید.

17.10.2022 22:47

درخواست بیش از ۴۰ سازمان حقوق بشری از سازمان ملل متحد برای تحقیق پیرامون «سرکوب مرگبار اعتراضات» در ایران 

بیش از ۴۰ سازمان غیر دولتی حقوق بشری روز دوشنبه ۱۷ اکتبر با محکوم کردن سرکوب مرگبار اعتراضات جاری ایران خواستار تحقیق فوری سازمان ملل متحد در این‌باره شدند. سازمان های غیردولتی بین المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر (HRW) و گروه های ایرانی مستقر در خارج از کشور از جمله حقوق بشر ایران (IHR، در اسلو)، هه‌نگاو (نروژ) و مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI، نیویورک) ، از امضا کنندگان این درخواست هستند.

این سازمان‌ها نگرانی جدی خود درباره ماشین سرکوب مقامات ایران علیه جنبش اعتراضی مردم را ابراز کردند. سازمان‌های غیردولتی امضاکننده این درخواست مدعی در اختیار داشتن شواهدی دال بر استفاده عمدی نیروهای امنیتی ایران از گلوله‌های جنگی و سربی علیه تظاهرکنندگان از جمله کودکان هستند.

سازمان عفو بین‌الملل در ۱۴ اکتبر اعلام کرد که تا کنون حداقل ۲۳ کودک توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان اعتراضات اخیر کشته شده‌اند. گروه‌ها و سازمان‌های امضا کننده این درخواست از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا با اقدام فوری برای برگزاری نشستی ویژه، یک مکانیسم مستقل تحقیقاتی برای مقابله با این جنایات گسترده و سایر موارد نقض حقوق بشر ایجاد کند.

در متن درخواست آن‌ها آمده است: «بدون اقدام جمعی جامعه جهانی، تعداد بی‌شماری از مردان، زنان و کودکان در معرض قتل، شکنجه و بازداشت قرار دارند و شواهد دال بر این جنایات نیز در معرض نابودی هستند.» رولاندو گومز، سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که هنوز درخواست مشخصی برای برگزاری نشست فوق‌العاده درباره ایران دریافت نکرده است.

وی افزود: «برای برگزاری این جلسه درخواست مذبور باید از طرف کشورها ارائه شود و حداقل یک‌سوم از ۴۷ کشور عضو با آن موافقت کنند.» کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، از ایران درخواست کرد که به خشونت گسترده علیه کودکان در سرکوب جنبش اعتراضی مردم پایان دهد. این کمیته در بیانیه خود اعلام کرد: «موارد خشونت گسترده علیه کودکان در ایران باید توسط مقامات ذیصلاح، مستقل و بی‌طرف به طور کامل رسیدگی شود

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد همچنین می‌گوید اطلاعات موثقی مبنی بر جان باختن برخی از کودکان بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی و برخی دیگر بر اثر ضرب و جرح در اختیار دارد. این کمیته همچنین نگرانی شدید خود را از بازداشت و کودکان در مدارس و شکنجه و محبوس کردن آن‌ها همراه بزرگسالان ابراز  می‌کند.

17.10.2022 22:48

واکنش تهران به تحریم‌های اتحادیه اروپا در پی اعتراضات در ایران

حسین‌امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور روز دوشنبه ۱۷ اکتبر در توئیتی نوشت: «اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست

دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نام افراد حقیقی و حقوقی که قرار است در فهرست تحریم ها قراربگیرند را در روزنامه رسمی اتحادیه منتشر کرده است. طبق متممی که روز دوشنبه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده نام افراد حقیقی و حقوقی جدید به لیست تحریم ها افزوده شده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد بدلیل سرکوب های گسترده معترضان ایرانی به مرگ مهسا امینی در یک ماه اخیر، تحریم‌هایی را علیه برخی از مقامات امنیتی-نظامی ایران وضع کند و سرمایه های آنها در اروپا بطور کامل مصادره شود.

17.10.2022 23:15

تعدادی سینماگر سوئدی خواستار تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی در این کشور شدند

تعدادی از سینماگران سوئدی در حمایت از جنبش اعتراضی ایران با راه‌اندازی کارزاری خواستار تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی در این کشور شدند. نومی راپاس، بازیگر فیلم مشهور «دختری با خالکوبی اژدها»، طارق صالح، کارگردان فیلم «پسری از بهشت» نماینده سوئد در اسکار ۲۰۲۳، علی عباسی، کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس»، میلاد عالمی، کارگردان فیلم تقدیر شده «افسونگر»، دنیل اسپینوزا کارگردان فیلم «پول مفت»، اوین احمد، بازیگر، پابلو لیوا وگنر، بازیگر، گیزم اردوغان، بازیگر و نانا بلوندل بازیگر فیلم مشهور بیوه سیاه از جمله شرکت‌کنندگان در این کارزار هستند.

علی عباسی کارگردان سینما می گوید: اکنون فرصتی است که دولت و فرهنگ سوئد بتواند در جهان از نظر برابری جنسیتی و زنان تغییری ایجاد کند.

به گفته آنها، تعطیلی سفارت و بازگرداندن سفیر جمهوری اسلامی به ایران به معنای اتخاذ موضع سیاسی مهمی علیه حکومت ایران خواهد بود

17.10.2022 21:20

وضعیت دانشجویان دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 

بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر) در اعتراض به وضع موجود در دانشکده تجمع کردند که برخلاف روال روزهای گذشته با حضور گسترده‌ی حراست دانشگاه مواجه شدند

مسئولین آموزش دانشکده با همکاری حراست در تجمع دانشجویان اختلال ایجاد کرده و فضای امنیتی و ملتهب که حاصل حضور حدود ۲۰ تن از نیروهای حراست و لباس شخصی بود، موجب برهم خوردن تجمع دانشجویان شد.

پس از اتمام تجمع، دانشجویان با در پشت نرده‌ها و درهای بسته دانشکده مواجه شدند و نیروهای حراست اقدام به ضبط کارت دانشجویی افراد هنگام خروج کردند و از ورود سایر دانشجویان دانشگاه نیز ممانعت شد

شورای صنفی دانشجویان ایران می‌گوید تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و برخی از اساتید در دانشگاه توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، برخی از دانشجویان بازداشت و برخی دیگر از دانشجویان و اساتید در اتاق‌های دانشکده و حراست محبوس و گوشی همراه عده‌ای ضبط شده است.

 به دلیل قطعی اینترنت در دانشکده اطلاعات دقیقی از وقایع این دانشکده در دسترس نیست و بخشی از گزارشات توسط دانشجویان دانشکده مدیریت و دانشگاه تربیت مدرس که مشرف به دانشکده علوم اجتماعی هستند ارسال شده‌اند.

17.10.2022 20:43

نامگذاری میدانی در شهر بروکسل بلژیک به نام مهسا امینی

شهرداری بروکسل در بلژیک در منطقه اتِربیک میدانی را به نام مهسا امینی نام‌گذاری کرد. مقامات شهرداری بروکسل در بیانیه‌ای مطبوعاتی در این باره گفتند: «شهرداری منطقه اتربیک قصد دارد تا همصدا با زنان ایرانی باشد که در کشورشان با ظلم ساختاری مواجه هستند و حمایت خود را از زنان و مردانی که برای آزادی خود می‌جنگند ابراز می‌کند

ابتکار این نام‌گذاری توسط مریم متین‌فر، مدیر اقدامات اجتماعی ایرانی‌الاصل شهرداری این کشور مطرح و با همکاری ونسنت دو وولف، شهردار این شهر اجرایی شد

مراسم نام‌گذاری این میدان روز دوشنبه ۱۷ اکتبر برگزار شد.

17.10.2022 18:34

سفارت ایتالیا در ایران: صدور ویزا محدود شد 

سفارت کشور ایتالیا در تهران با انتشار توییتی از محدودیت در پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان ایران که متقاضی روادید ایتالیا هستند خبر داد. سفارت ایتالیا دلیل این محدودیت را «اختلالات اخیر اینترنت» در ایران عنوان کرد

17.10.2022 16:35

گزارش ها از اختلال شدید در اینترنت؛ معاون وزیر: از ابتدا نمی‌بایست از اینستاگرام استفاده می‌کردید

گزارش‌های شاهدان عینی نشان از تشدید اختلال اینترنت در بسیاری از مناطق ایران و محله‌های پایتخت دارد. برخی شاهدان عینی در تماس با یورونیوز می‌گویند امکان وصل شدن به اینترنت خانگی هم با اختلال شدید روبرو شده است. این در حالیست که طی روزها و هفته‌های گذشته و همزمان با ساعات اعتراض‌های خیابانی علیرغم قطعی و اختلال اینترنت موبایل‌ها، دسترسی به اینترنت خانگی همچنان ادامه داشت.

همزمان معاون وزیر ارتباطات ایران در واکنش به احتمال فیلترماندن شبکه اجتماعی اینستاگرام و تبعات آن برای بسیاری از کسب و کارهای داخلی گفته: «خودتان از قبل باید به این فکر می‌بودید که احیانا اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد

محمود لیائی که مدیرعامل شرکت ملی پست هم هست در ادامه تصریح کرده: «از ابتدا نباید از اینستاگرام استفاده می‌کردید

محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات

17.10.2022 16:10

نماینده پیشین مجلس: وای بر شما مدافعان وضع موجود، وای بر سکوت‌کنندگان

روانه سلحشوری نماینده پیشین مجلس ایران با اشاره به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در حساب توئیتری خود نوشت: «به كدامين گناه كشته شده است. وای بر شما مدافعان وضع موجود، وای بر سکوت‌کنندگان، چگونه طاقت می‌آورید چنین صحنه‌هایی را ببینید و دفاع کنید. اگر از شرم این فاجعه بمیریم رواست. خدایا مگر صحرای کربلاست». 

او در یک پیام توئیتری دیگر  سکوت احتمالی برخی از سیاستمداران را به احتمال «ناسزاگویی» و از بین رفتن «مقبولیت» آن‌ها بین مردم ربط داد و نوشت: «شما که مردم را قبول دارید، پس اکنون که فریاد مردم زن، زندگی، آزادی است، سکوت در برابر یورش به مدرسه، زندان و خیابان چه معنایی دارد.

17.10.2022 14:38

آتش‌نشان حاضر در حادثه اوین: شب حادثه پیکر ۸ کشته تحویل داده شده 

روزنامه هم میهن گزارشی در مورد حمله به زندان اوین منتشر کرده که در آن به نقل از یکی از آتش‌نشانان حاضر در حادثه آتش‌سوزی زندان اوین آمده شب حادثه پیکر ۸ کشته تحویل داده شده و از اینکه آیا کشته‌ها بیشتر بوده یا نه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

پیشتر قوه قضائیه در اطلاع‌رسانی نخست اعلام کرده بود ۴ نفر کشته شده‌اند. در حالیکه طبق این گزارش همان شب مشخص بوده حداقل ۸ نفر کشته شده اند. ین آتش‌نشان در مورد حادثه اوین اضافه کرد: «دیشب جنگ بود اینجا. ما برای خاموش کردن آتش آمده بودیم. آنقدر اشک‌آور زدند که خودمان داشتیم خفه می‌شدیم. هرچه گفتیم اینجا که جز ما و شما کسی نیست، چرا می‌زنید گوش نمی‌کردند. حتی دعوایمان شد».

این در حالیست که در نهایت امروز دوشنبه خبرگزاری میزان افزایش تعداد کشته‌ها به هشت نفر را تایید کرد.

17.10.2022 13:17

محسنی اژه ای: مقدمات تماس بازداشتی‌ها با خانواده‌هایشان مهیا شود

رئیس قوه قضاییه ایران با تاکید بر اینکه «آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به‌دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت» گفت زندانیان داخل اوین با خانواده‌هایشان تماس بگیرند.
غلامحسین محسنی اژه ای گفت هر فردی در داخل زندان که تاکنون با خانواده‌اش تماس نگرفته، هر چه سریعتر مقدمات مکالمه او با بستگانش فراهم شود.

وی در ادامه از لزوم شناسایی سریع عوامل اصلی خبر داد و از مسئولان زیردستش در دادسرا خواست به سرعت به پرونده این افراد رسیدگی کنند.این در حالیست که مازیار طاطایی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره حقوق زندانیان گفته:  «بیشتر تماس‌ها از بندهای سیاسی و امنیتی بود. اما بندهای دیگر باتوجه به این‌که در زندان اعتصاب و اعتراض گروهی ممنوع است و اگر کسی دستورالعمل داخلی زندان را نقض کند، ممانعت از برقراری تماس تلفنی جزو تنبیهات به‌شمار می‌رود؛ به همین دلیل ممکن است از بندهای دیگر تماسی با خانواده‌ها گرفته نشده باشد

 این وکیل دادگستری در ادامه تاکید می‌کند که برای بررسی اتفاق اخیر زندان اوین باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

زندان اوین

 

منبع: یورونیو

https://per.euronews.com/2022/10/17/iran-unrest-protest-evin-prison-death-toll-eu-to-sanction-iran

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.