نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2022‏/10‏/20

 

 

 

اعتراضات شبانه؛

شورای فرهنگیان عزای عمومی اعلام کرد؛

روزنامه سپاه علی دایی را تهدید کرد

سانسور جمله پهپادی خامنه‌ای در خبرگزاری‌های داخلی

خبرگزاری‌های حکومتی فارس و ایرنا و تسنیم بخشی از سخنرانی دیروز علی خامنه‌ای را پس از انتشار اولیه به‌طور یک‌شکل سانسور کردند.

رهبر جمهوری اسلامی درباره پهپادهای نظامی ساخت ایران گفته بود کسانی انتقاد می‌کنند که «پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید؟» اما ساعتی بعد از انتشار، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این جملات را از سخنان خامنه‌ای حذف کردند.

با این حال در وب‌سایت رسمی دفتر علی خامنه‌ای این جمله هنوز وجود دارد: «چند سال پیش، وقتی که عکس‌های تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، چرا به فلان کس می‌دهید.»

در روزهای اخیر تحویل تسلیحات ایرانی به روسیه واکنش‌های بسیار زیادی را در سطح بین‌المللی برانگیخته است اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، ادعا کرده است «ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین فاقد صحت است».

روزنامه سپاه علی دایی را تهدید کرد

در ادامه واکنش‌های مقامات و رسانه‌های حکومتی علیه علی دایی، روزنامه جوان، وابسته به سپاه، نیز در شماره دیروز خود او را تهدید کرد.

این روزنامه در یادداشتی با عنوان «آقای گل، خودت را پرپر نکن» نوشت: «حد خود را بدان که مولا علی فرمود هر کس حد خود را نشناسد، هلاک گردد

علی دایی درباره کشته شدن یک دانش‌آموز دختر در مدرسه شاهد اردبیل به دست نیروهای انتظامی و امنیتی صحت ادعای نماینده اردبیل در مجلس را مبنی بر اقدام به خودکشی این دانش‌آموز رد کرده و همچنین نوشته است ادعای بیماری قلبی او را قبول ندارد.

روزنامه جوان در یادداشت تهدیدآمیز خود علیه علی دایی همچنین نوشته است که جریمه اظهارنظر او در صورت عدم اثبات در دادگاه «باید در خور شأن و اقدام تخریبی او باشد».

این در حالی است که کاظم موسوی، نماینده اردبیل، از ادعای قبلی خود عقب‌نشینی کرد و دیروز مدعی شد: «جمله‌ای را به نقل از بنده در رسانه منتشر کردند که صحت ندارد

·                                

۰۶:۲۷

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سه روز عزای عمومی اعلام کرد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده است به «دادخواهی از خون‌های به ناحق ریخته عدالت خواهان خصوصا قتل فجیع دانش آموزان ایران زمین» روزهای پنجشنبه تا شنبه (۲۸ تا ۳۰ مهر) را عزای عمومی اعلام کرده است.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان تاکید شده است: «ایران خونین است، ایران داغدار است

از آغاز اعتراضات به جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در ۲۶ شهریور سال جاری تاکنون تعدادی از دانش آموزان در این اعتراضات کشته شده‌اند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که در جریان حمله مأموران لباس شخصی و امنیتی به دبیرستان شاهد در اردبیل، اسرا پناهی یکی از دانش آموزان این دبیرستان کشته شده است.

·                                

۰۵:۳۴

تصاویر ویدئویی از تجمع‌های اعتراضی در شامگاه چهارشنبه ۲۷ در نقاط مختلف تهران، سنندج، کامیاران، دره شهر در استان ایلام، و اراک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در تصاویر ویدئویی از منطقه اکباتان صدای تیراندازی شنیده می‌شود و شاهدان می‌گویند نیروهای امنیتی به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد وارد پنجمین هفته خود شده است.

معترضان شامگاه چهارشنبه در اراک تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

اعتراضاتی شامگاه چهارشنبه در سنندج نیز برگزار شده است. براساس ویدئوهای منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور

·                                

۰۵:۱۴

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه گفته است که مقام‌های زندان اوین از انتقال محمد خانی، زندانی سیاسی که در درگیری‌های زندان اوین مورد اصابت گلوله قرار گرفته، به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند.

مصطفی نیلی در توییتی نوشته است: «امروز آقای محمد خانی از بند هشت اوین تماس گرفت. قرار بوده که به بیمارستان اعزام شود، ولی در لحظه آخر جلوی این اعزام گرفته شده است. با توجه به شدت جراحت و امکان عفونت، سلامتی ایشان در خطر است

این وکیل دادگستری روز گذشته نیز نوشته بود که محمد خانی در جریان رویدادی زندان اوین در شامگاه شنبه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد که «به بیمارستان اعزام ولی بدون انجام درمان کامل به زندان بازگردانده شده‌اند

محمد خانی، پژوهشگر و مترجم اول تیرماه جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد.

آتش‌سوزی در زندان اوین در شمال تهران در شامگاه شنبه نگرانی‌های گسترده داخلی و بین المللی را درپی داشته است. مقامات جمهوری اسلامی از زمان آغاز این آتش‌سوزی تاکنون روایت‌های متفاوت و متضادی از ابعاد این واقعه در معروف‌ترین زندان ایران ارائه کرده‌اند.

قوه قضائیه ایران می‌گوید در این حادثه هشت نفر از زندانیان جان باخته و ۶۱ نفر نیز مجروح شده‌اند.

·                                

۰۳:۲۸

تصاویر ویدئویی از اعتراضات در شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهرماه در شهر کامیاران در استان کردستان منتشر شده است. معترضان در یکی از خیابانهای این شهر آتش روشن کرده‌اند.

·                                

۲۳:۲۸ ۲۷.۷.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی شبانه در جاده ساوه؛ چهارشنبه شب

·                                

۲۳:۱۶ ۲۷.۷.۱۴۰۱

بازداشت بهروز یاسمی، شاعر اهل ایلام، پس از خواندن این شعر در صفحه اینستاگرام خود

·                                

۲۲:۲۷ ۲۷.۷.۱۴۰۱

خبرگزاری فارس: اکثریت بازداشت‌شدگان ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه گزارشی از ترکیب سنی افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراضات فعلی منتشر کرد و نوشت که اکثریت آن‌ها بین سنین ۲۰ تا ۳۵ سال هستند.

این گزارش می‌گوید که ۴۸.۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال سن هستند و ۱۰ درصد آن‌ها نیز بالای ۳۵ سال سن دارند.

گزارش فارس همچنین حاکی است که ۴۱ درصد از بازداشت‌شدگان اعتراضات کنونی کمتر از ۲۰ سال سن دارند، افرادی که متولد دهه ۱۳۸۰ هستند و در این مدت درباره حضور آ‌ن‌ها در اعتراضات تحلیل‌های بسیاری ارائه شد.

بر اساس این گزارش، در میان افراد دستگیر شده برخی کارمندان دستگاه‌های دولت نیز دیده می‌شوند که آمار آن‌ها حدود ۲ درصد از کل جمعیت بازداشت شده تخمین زده شده است.

·                                

۲۱:۴۹ ۲۷.۷.۱۴۰۱

تجمع معترضان در اراک با شعار «مرگ بر خامنه‌ای»؛ چهارشنبه شب

·                                

۲۱:۲۴ ۲۷.۷.۱۴۰۱

حضور گسترده نیروهای امنیتی در نارمک

·                                

۲۱:۲۲ ۲۷.۷.۱۴۰۱

ادامه اعتراضات در دهگلان استان کردستان؛ چهارشنبه‌شب

·                                

۲۰:۵۹ ۲۷.۷.۱۴۰۱

الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی، که حضور بدون حجاب اجباری او در جریان مسابقات آسیایی جنجالی شده بود، ساعاتی پس از ورود به ایران، بدون حجاب رسمی و مانتو با وزیر ورزش و جوانان ایران دیدار کرد.

حضور بدون حجاب خانم رکابی در مسابقات با استقبال گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و آن را گامی در راستای اعتراضات مردمی در ایران ارزیابی کردند که وارد دومین ماه خود شده است.

خانم رکابی در اظهاراتی که به نظر می‌رسد تحت فشار حراست وزارت ورزش صورت گرفته، گفته است که حجاب او در جریان مسابقه به طور «سهوی» افتاده بود.

او با این حال در دیدار روز چهارشنبه خود با حمید سجادی، وزیر ورزش، بدون روسری و مانتو و با کلاه ورزشی حاضر شد.

·                                

۲۰:۲۶ ۲۷.۷.۱۴۰۱

جمع‌آوری بیلبوردهای تبلیغاتی پژمان جمشیدی

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که بیلبوردهای تبلیغاتی پژمان جمشیدی، بازیگر سینما و فوتبالیست سابق، از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده است.

روزنامه «همشهری» در این زمینه نوشته که مجوز تیزرهای تبلیغاتی او هم باطل شده است.

به نظر می‌رسد که این اقدام شهرداری تهران واکنشی به استوری اعتراض‌آمیز آقای جمشیدی در اینستاگرام به سرکوب‌های اخیر نیروهای امنیتی و انتظامی علیه معترضان به جان باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» باشد.

این بازیگر سینما در استوری خود نوشته بود: «قسم می‌خورم به جان تک‌تک مردم کشورم که همه زندگی برایم ارزشی ندارد چه برسد به این‌که بخواهم از ترس بیکاری به مردمم پشت کنم. مگر می‌شود از اسم مهسا امینی که می‌توانست خواهر همه باشد خشمگین و افسرده نشد».

بیلبوردهای تبلیغاتی پژمان جمشیدی برای «شهر فرش» و «سرای ایرانی» در خیابان‌ها نصب شده بود.

شهرداری تهران که در اختیار اصولگرایان است پیش از این، بیلبوردهای علی دایی، مهران مدیری و شهاب حسینی را نیز از خیابان‌های پایتخت جمع‌آوری کرده بود.

·                                

۲۰:۱۵ ۲۷.۷.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با شعار «تا آخوند کفن نشود/ این وطن، وطن نشود»

·                                

۲۰:۱۲ ۲۷.۷.۱۴۰۱

راهپیمایی اعتراضی گروهی از دانش‌آموزان در سنندج با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «ننگ ما، پلیس الدنگ ما»

·                                

۱۸:۰۹ ۲۷.۷.۱۴۰۱

مجتبی میرطهماسب، از سینماگران امضاکننده «تفنگت را زمین بگذار»، به حبس محکوم شد

مجتبی میرطهماسب، کارگردان و مستندساز و از امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، اعلام کرد که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به «یک سال حبس تعزیری» و نیز پرداخت «۱۵ میلیون تومان» جریمه نقدی محکوم شده است.

آقای میرطهماسب روز سه‌شنبه ۲۶ مهر با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به دلایل غیبتش در شبکه‌های اجتماعی در یک ماه گذشته از جمله «بازجویی و بازپرسی» از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و شرکت در جلسه دادگاه، این نوع احکام قضایی را «فرمایشی» و «تحقیری» خواند.

در یادداشت این مستندساز شناخته‌شده آمده است: شرم از این‌که بعد از این مدت درباره‌‌ی شرایط خودم می‌نویسم. در این یک‌ماه که ماجرای مهسا امینی و کشتار جوانان و نوجوانانِ بعداز آن پیش آمد و فارغ از گستردگی اعتراضات، مواجه شدیم با احضارها و بازجویی‌ها و تشکیل پرونده و ممنوع‌کاری و ممنوع‌خروجی و ... طیف زیادی از اهالی سینما که به فغان آمده بودند، در کنار دیگر شهروندان و فعالان و معترضان».

آقای میرطهماسب در ادامه یادداشت خود تاکید کرده است که امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» صرفا بهانه‌ای شد که «تسویه‌حساب‌ها با اهالی سینما شروع شود و محملی شود تا شاید دیگران را بترسانند».

این سینماگر این قبیل اقدامات و ارعاب از سوی حکومت را «عبث» خوانده و صدور چنین احکامی را «آفتابه انداختن بر گردن اهل فرهنگ و هنر» و نیز «تحقیر و توهین به شعور و ساحت سینما و سینماگر» توصیف کرده است.

بر اساس ابلاغیه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، اجرای حکم آقای میرطهماسب تا «پنج سال» معلق خواهد بود.

او در پایان یادداشت خود آورده است که به «زن، زندگی، آزادی فکر کن»، آیا «تحمل یک‌سال زندان شرافتمندانه‌تر است یا تحمل پنج سال (بخوانید یک عمر) تحقیر؟»

·                                

۱۸:۰۸ ۲۷.۷.۱۴۰۱

گردهمایی وزیران خارجه زن جهان در حمایت از مردم ایران

وزیر خارجه کانادا می‌گوید که وزیران خارجه زن جهان این هفته گردهم می‌آیند تا در مورد اعتراضات جاری در ایران بحث و تبادل نظر کنند.

ملانی جولی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، اظهار داشت: «من و همتایانم پیام روشنی خواهیم فرستاد: رژیم ایران باید به همه اشکال خشونت و آزار و اذیت مردم ایران، شامل تهاجم وحشیانه آن بالاخص به زنان پایان دهد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه کانادا و همتایان او قرار است روز پنجشنبه به میزبانی این کشور در یک جلسه مجازی شرکت کنند. اعتراضات در ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد وارد دومین ماه خود شده است.

خانم جولی در ادامه افزود: «کانادا در کنار ایرانیان شجاع که برای حقوق انسانی خود مبارزه می‌کنند و برای مادران، خواهران، همسران و دختران‌شان ایستادگی می‌کنند، می‌ایستد».

دفتر وی می‌گوید که در این جلسه مجازی، همتایان وزیر خارجه کانادا به سخنان زنان فعال ایرانی گوش خواهند داد و وضعیت حقوق زنان و بشر در ایران را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهند.

در این بیانیه آمده که جلسه یاد شده این فرصت را در اختیار وزیران خارجه زن جهان خواهد گذاشت تا تلاش‌های خود را هماهنگ کرده و «راه‌ها برای افزایش حمایت دسته‌جمعی از مردم ایران» را بررسی کنند.

کانادا همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر دست دارند وضع کرده‌اند.

·                                

۱۷:۲۹ ۲۷.۷.۱۴۰۱

پلیس آلمان: ۵۰ هزار نفر برای شرکت در تظاهرات بزرگ روز شنبه در برلین ثبت نام کرده‌اند

پلیس آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که ۵۰ هزار نفر برای شرکت در تظاهرات روز شنبه ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) که قرار است در برلین برای پشتیبانی از اعتراضات مردمی ایران برگزار شود، ثبت نام کرده‌اند.

به گفته پلیس، برگزارکنندگان با شعار «زن، زندگی، آزادی» در صددند تا حمایت خود را از اعتراضات علیه سرکوب و تبعیض در ایران ابراز کنند.

این راه‌پیمایی که فراخوان آن نخستین بار از سوی حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی اعلام شد، قرار است از ساعت سه بعد از ظهر در مرکز پایتخت آلمان آغاز شود.

آقای اسماعیلیون یکی از هماهنگ‌کنندگان اصلی تجمع‌های گسترده و پرشمار ایرانیان خارج از کشور در هفته‌های گذشته بوده است. تظاهرات پیشتیبانی از مردم معترض ایران تاکنون در بیش از صد و پنجاه شهر دنیا برگزار شده است.

برلین روز اول مهر نیز شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات پشتیبانی از اعتراضات مردم ایران بود.

·                                

۱۵:۴۲ ۲۷.۷.۱۴۰۱

خامنه‌ای «لَنگ و تعطیل» شدن دانشگاه‌ها را به «دشمن» نسبت داد

در حالی که اعتصاب‌ها، اعتراض‌ها و تجمع‌ها در تعداد زیادی از دانشگاه‌های سراسر کشور ادامه دارد، علی خامنه‌ای امروز در جمع کسانی که «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» کشور خوانده شدند، «لَنگ و تعطیل» شدن دانشگاه‌ها را به «دشمنان» نسبت داد.

خامنه‌ای پیشتر نیز اعتراضات سراسری در ایران را که پس از جان باختن مهسا امینی به راه افتاده، به آمریکا و اسرائیل منتسب کرده بود.

در جریان اعتراضات جاری در ایران، موجی از اعتصاب دانشجویان در ده‌ها دانشگاه کشور نیز به راه افتاد و تعدادی از استادان نیز از مقام خود کناره‌گیری کردند یا اعلام کردند که تا پایان یافتن فضای امنیتی در دانشگاه‌ها از شرکت در کلاس درس خودداری می‌کنند.

 

·                                

۱۵:۳۰ ۲۷.۷.۱۴۰۱

انتشار تصاویری از لحظه بازداشت حسین رونقی

امروز ویدئویی از لحظه محاصره و بازداشت خشونت‌آمیز حسین رونقی، فعال مدنی، هنگام مراجعه او به دادسرای اوین منتشر شد. در این ویدئو آقای رونقی در حالی که در مقابل مأموران مقاومت می‌کند، فریاد می‌زند «من می‌خواهم بروم به دادسرا».

پس از بازداشت حسین رونقی، او در تماس با مادر خود اعلام کرده بود که در زندان مورد ضرب‌‌وشتم قرار گرفته و مأموران پای او را شکسته‌اند. پدر حسین رونقی هم ۲۲ مهر به رادیو فردا گفت که وزارت اطلاعات و سپاه «قصد کشتن» فرزندش را دارند و او را تهدید کرده‌اند که اگر با رسانه‌ها مصاحبه کند، خانواده‌اش را خواهند کشت.

 

منبع: رادیو فردا

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.