نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2022‏/10‏/28

 

 

 

پنج شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ برابر با ۲۷ اُکتُبر

ایندیپندنت فارسی

نشست شورای امنیت درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین

جمهوری اسلامی به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم شد؛

روسیه با تحقیقات بین‌المللی مخالفت کرد

نمایندگان روسیه و جمهوری اسلامی در شورای امنیت گزارش‌ها درباره استفاده از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین را رد کردند_ AFP

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با دستور کار بررسی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا از سوی ایران در پی ارسال پهپاد به روسیه، روز چهارشنبه، ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان روسیه و ایران ضمن انکار استفاده از پهپادهای ایرانی، کشورهای غربی را متهم کردند که با اعمال فشار بر دبیرکل سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره پهپادهای ایرانی، منشور این سازمان را نقض می‌کنند.

در سوی دیگر، کشورهای غربی می‌گویند تحقیق درباره پهپادهای ایرانی در حوزه اختیارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، است و او حق دارد درباره اینکه آیا روسیه برای حمله به غیرنظامیان و نیروگاه‌های برق اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است یا خیر، تحقیق کند. همچنین به گفته آنان، جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ این سازمان را نقض کرده است.

در نشست روز چهارشنبه، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به ماده ۱۰۰ منشور این سازمان استناد کرد و گفت که تحقیقات اجباری تنها در حوزه اختیارات شورای امنیت است و دبیرکل سازمان ملل متحد «نباید از هیچ دولت یا مقام دیگری خارج از سازمان دستور بگیرد».

در مقابل، رابرت وود، معاون سفیر ایالات‌ متحده آمریکا در سازمان ملل، ادعای سفیر روسیه را «احمقانه» توصیف کرد و گفت که روسیه تلاش می‌کند افکار عمومی را از آنچه در اوکراین مرتکب می‌شود، منحرف کند. او در ادامه تصریح کرد که جمهوری اسلامی به روسیه پهپاد داده است تا غیرنظامیان اوکراین را به خاک و خون بکشد.

نیکلاس دی ریویر، سفیر فرانسه، نیز در سخنانی، روسیه را متهم کرد که با حمله به کشور همسایه و الحاق بخش‌هایی از کشور دیگر به سرزمین خود، «دائما» منشور سازمان ملل را زیرپا می‌گذارد.

جیمز کاریوکی، معاون سفیر بریتانیا، هم مخالفت روسیه با تحقیقات دبیرکل سازمان ملل را «منحرف کردن تمرکز از جنایت‌های خود در اوکراین» توصیف کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به تعهد‌های بین‌المللی پایبند نیستند.

در این نشست شورای امنیت، سفرای نروژ، امارات متحده عربی و آلبانی نیز از تحقیق و تفحص دبیر کل سازمان ملل متحد درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین دفاع کردند. کشورهای عضو همچنین تاکید کردند که مخالفت روسیه با تحقیقات در این خصوص، وقت شورای امنیت را هدر می‌دهد.

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت، ایران را به نقض ممنوعیت انتقال هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت پرواز ۳۰۰ کیلومتر متهم کرد. این ماده بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ را تضمین می‌کند.

ایران و روسیه: سومین تحقیر تاریخی

امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت، بار دیگر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را «ادعاهایی بی‌اساس» خواند و مدعی شد که جمهوری اسلامی به هیچ‌یک از طرفین درگیری در جنگ روسیه و اوکراین سلاح نداده است. در ادامه، سفیر روسیه نیز مدعی شد که پهپادهایی که علیه اوکراین استفاده می‌شوند، روسی‌اند. او به کشورهای غربی هشدار داد که تحقیقات دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص، بر روابط روسیه با سازمان ملل تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرسوم است که دبیرکل سازمان ملل متحد دو بار در سال (ژوئن و دسامبر) درباره نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گزارش دهد و گزارش دسامبر آینده گوترش می‌تواند استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین را هم شامل شود؛ اما روسیه ادعا می‌کند که دبیرکل سازمان ملل متحد نمی‌تواند تحت فشار کشورهای غربی، کارشناسان را برای تحقیق و تفحص به روسیه اعزام کند.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، در گزارشی، به نقل از «یک منبع مطلع»، نوشت که ایران و روسیه در نامه‌ای مشترک به شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفاده از پهپادهای ایرانی را انکار کرده‌اند و طرح این مسئله را در شورای امنیت «غیرقانونی» می‌دانند. در این گزارش آمده بود: «یک جنگ سیاسی درباره ادعای استفاده از پهپاد‌های ایران در جنگ اوکراین در حال شکل گرفتن است؛ جنگی سیاسی‌ که یک طرف آن ایران و روسیه‌اند و طرف دیگرش، آمریکا و اروپا. وزیر خارجه ایران، همکاری دفاعی ایران و روسیه را رد نکرده است، ولی ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین را نمی‌پذیرد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به تناوب، ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید که «صدای نفرت‌انگیز» پهپادهای ایرانی هر روز در سراسر اوکراین شنیده می‌شود. او همچنین به‌تازگی خبر داد که روسیه دو هزار پهپاد جدید به ایران سفارش داده است. روسیه از این پهپادهای برای حمله به زیرساخت‌های انرژی و اهداف غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادهای ایرانی آموزش می‌دهند، منتشر شده بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)، اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران در منطقه جنگی کریمه حضور دارند و در حملات پهپادی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، مستقیما به روسیه کمک می‌کنند.

منبع: ایندیپندنت فارسی 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.