نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2022‏/10‏/28

 

 

 

 

در سال ۵۷ چه می خواستیم و چه شد!

"استعفانامه" قائم مقام سازمان نظام پزشکی

امروز چهارشنبه ۴ مردادماه همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی شماری از پزشکان برابر ساختمان نظام پزشکی قائم مقام این سازمان در اعتراض به آنچه «بی احترامی به پزشکان» توصیف کرده است از سمت خود استعفا داد.

محمـد رازی قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تایید خبر استعفای خود از قائم مقامی این سازمان دو دلیل عمده برای این اقدام خود را « عدم احترام به جامعه پزشکی و هتک حرمت به پزشکانی بود که قصد برگزاری تجمعی مسالمت آمیز در این سازمان را داشتند. همچنین تعدی به خانه پزشکان و امنیتی کردن فضای اطرف سازمان نظام پزشکی و دانشگاه » بیان کرده است.

estefa.jpg

براساس آنچه دکتر محمـد رازی در این گفتگو مطرح کرده است نیروهای امنیتی نه تنها اجازه برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز پزشکان در مقابل ساختمان نظام پزشکی را ندادند بلکه «درها را بسته و اجازه ورود به پزشکان را هم ندادند.»

این مقام سازمان نظام‌پزشکی همچنین تایید کرده است که بی‌احترامی ماموران امنیتی محدود به پزشکان حاضر در تجمع و شخص او نبوده و «دکتر علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ» را نیز هدف قرار داده است.

روز سه‌شنبه شماری از پزشکان بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کردند که امروز چهارشنبه در مقابل ساختمان نظام پزشکی تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس بیانیه منتشر شده این تجمع بنا بود از ساعت ۱۱ امروز در اعتراض به رخدادهای چهل روز گذشته و دخالت نیروهای امنیتی در روند درمان معترضانی که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در خیابان امیرآباد شمالی، ابتدای خیابان فرشی مقدم برگزار شود.

شمار زیادی از اعضای سازمان نظام پزشکی ایران روز ۱۹ مهرماه سال جاری و در پی انتشار گزارش پزشکی قانونی از شیوه کشته شدن مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای رئیس این سازمان را به «کمک» برای «سرپوش‌گذاشتن» بر علت مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد متهم کردند.

بیش از ۸۰۰ پزشک امضاکننده این بیانیه در واکنش به سخنان محمـد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، که معترضان را «اغتشاش‌گر و تجزیه‌طلب» خوانده بود، بر «عهد» خود در حمایت از مطالبات مردمی تاکید کرده و اعلام کردند: «کمیته حقیقت‌یابی که پشت درهای بسته تشکیل شود، اعتباری ندارد.»

در این بیانیه به صراحت آمده بود که رئیس سازمان نظام پزشکی، «از نام و اعتبار» این سازمان «برای مشروعیت بخشی به کمیته سفارشی حقیقت‌یاب برای سرپوش گذاشتن بر علت مرگ خانم مهسا (ژینا) امینی استفاده می‌کند.»

محمـد رئیس‌زاده، رئیس بسیج جامعه پزشکی و رئیس دانشکده پزشکی بقیةالله وابسته به سپاه پاسداران، سال گذشته پس از رد صلاحیت‌ گسترده سایر نامزدها برای احراز این پست، به ریاست سازمان نظام پزشکی ایران رسید.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی ماموران امنیتی به حاضران در این تجمع گاز اشک آور شلیک کرده‌اند همچنین شخصی که ویدئو را روایت می کند، به استفاده نیروهای سرکوبگر از سلاح ساچمه ای و تفنگ پینت بال در جریان این تجمع اشاره دارد.

این تجمع در حالی برگزار شده است که شامگاه سه‌شنبه و ساعاتی پس از انتشار بیانیه پزشکان برای برگزاری تجمع اعتراضی «مرکز مقابله با جرایم سازمان یافته» اقدام به ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای پزشکان عضو سازمان نظام پزشکی کرد.

در این پیامک تهدید آمیز، ضمن ادعای شناسایی پزشکان معترض توسط نهادهای امنیتی تهدید شده است که هرگونه نوشتن و امضای بیانیه یا تجمع عنوان «مجرمانه» داشته و با پیگرد قضایی روبرو خواهد شد.

اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی برای ممانعت از اعتراضات پزشکان پیش از این نیز در شهرهای دیگر تکرار شده بود.

تجمع پزشکان و اعضای نظام پزشکی در شهرهای شیراز، تهران و اصفهان روز دوشنبه دوم آبان‌ماه با یورش ماموران امنیتی مواجه شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دکتر مهران فریدونی، متخصص پزشکی قانونی، بعد سخنرانی در تجمع نظام پزشکی شیراز، شامگاه دوم آبان در منزلش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

در ویدیویی که از سخنرانی این متخصص پزشکی قانونی منتشر شده است او تاکید می‌کند که بر اساس آموزه‌هایی که دیده‌اند علت فوت قید شده در گزارش پزشکی قانونی برای مهسا امینی به‌هیچ‌وجه مورد تایید متخصصان پزشکی قانونی نیست.

 

منبع: گویانیوز

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.