نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2022‏/10‏/29

 

 

 

 

اعتراضات ایران؛

ممنوعیت بازدید از پاسارگارد٬

حمله ماموران به اکباتان و چیت‌گر در تهران

ویدئو دیگری از حمله نیروهای امنیتی به شهرک چیت‌گر در تهران.

·                                

۰۳:۴۹

اعتراضات در ایران در زاهدان و چند شهر دیگر ادامه یافت

چهل و دو روز پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، تظاهرات ضدحکومتی معترضان، همچنان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.

مردم زاهدان، سراوان و ایران‌شهر پس از حضور در نماز جمعه برای حمایت از عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر به خیابان‌ها رفتند و علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

شورای تامین سیستان و بلوچستان در بیانیه شماره ۲ خود از کشته شدن یک کودک ۱۲ ساله و زخمی شدن ۱۴ نفر در حمله نیروهای امنیتی به تظاهر کنندگان در زاهدان خبر داد.

روز جمعه،‌ همچنین مراسم چهلم تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه، قصرشیرین،‌ سقز، مهاباد و بابل برگزار شد.

·                                

۰۲:۳۲

تصاویر ویدئویی نشان می دهد شامگاه جمعه تجمع بزرگی از مردم در مقابل بیمارستان شهر کوثر سنندج برگزار شده است. گفته می شود اشکان مروتی پس از در درگیری با نیروهای امنیتی به این بیمارستان منتقل شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان سنندج هم گفته است دو نفر با سلاح سرد به ماموران در میدان آزادی « حمله ور شدند.» این مقام پلیس گفته است با تیر اندازی ماموران این دو «زمین گیر و یکی از آنها زخمی شد

وب سایت هه‌نگاو تصاویری از اشکان مروتی در بیمارستان منتشر کرده و می‌گوید او زنده است.

·                                

۰۲:۱۴

تصاویر ویدئویی از حمله نیروهای لباس امنیتی به یکی از بلوک‌های شهرک اکباتان در غرب تهران منتشر شده است. شهروندان در شهرک اکباتان در جریان اعتراضات شبانه شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

در یکی از این ویدئوها، تصاویری از خون یک شهروند که گفته می‌شود مورد ضرب و جرح ماموران قرار گرفته روی زمین دیده می شود.

·                                

۰۱:۴۵

نیروهای امنیتی شامگاه جمعه در شهرک چیت‌گر مستقر شده و به سمت پنجره ها شلیک کردند. شب گذشته تظاهرات بزرگی در این شهرک برگزار شد و معترضان شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

در یکی از ویدئوها گفته می‌شود نیروهای امنیتی در واکنش به شعارهایی که مردم سر می‌دهند، آنها را به «تهدید» می‌کنند و به سمت معترضان گاز اشک آور شلیک می‌کنند.

·                                

۰۰:۲۰

اعتراضات ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود

آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه ۱۱ آبان با برگزاری یک نشست «غیررسمی» در شورای امنیت سازمان ملل، اعتراضات سراسری در ایران را بررسی خواهند کرد.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی‌تبار و فعال حقوق بشر، نیز قرار است توضیحاتی در این زمینه ارائه دهند.

در یادداشتی که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده، آمده است: «این نشست سرکوب مداوم زنان و دختران و اعضای اقلیت‌های دینی و قومی در ایران را برجسته خواهد کرد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نیز در این نشست حضور خواهد داشت. او روز پنجم آبان خواستار ایجاد یک مکانیسم تحقیق مستقل در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر در ایران پیش و پس از مرگ مهسا امینی شده بود.

·                                

۲۳:۲۸ ۶.۸.۱۴۰۱

ممنوعیت «سه روزه» بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید در آستانه روز بزرگداشت کوروش

روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید در روزهای ٥ تا ٧ آبان ۱۴۰۱ تعطیل است.

در متن این اطلاعیه آمده است که بر اساس مصوبه «شورای امنیت کشور به منظور حفظ امنیت گردشگران» این دو مجموعه تاریخی به مدت سه روز تعطیل خواهند بود.

این اقدام در آستانه روز ملی بزرگذاشت کوروش کبیر، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسله هخامنشیان، صورت گرفته است که در سال‌های اخیر، همواره با تشدید اقدام‌های امنیتی از سوی حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از حضور مردم در این مکان باستانی همراه بوده است.

در همین حال، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روز جمعه از مسدود شدن مسیر منتهی به آرامگاه کوروش را با «خاکریز و موانع بتُنی» خبر دادند.

·                                

۲۲:۴۶ ۶.۸.۱۴۰۱

نت بلاکس: اختلال شدید اینترنت در استان سیستان و بلوچستان

نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، از اختلال شدید اینترنت در استان سیستان و بلوچستان در میانه سرکوب گسترده اعتراضات مردمی روز جمعه زاهدان خبر داده است.

بر اساس برآورد این سازمان، جریان انتقال داده‌ها در اینترنت استان در روز ۶ آبان به یک پنجم شرایط عادی خود رسیده است.

روز گذشته نیز بنابر ارزیابی نت‌بلاکس، سرعت اینترنت در استان آذربایجان غربی و خصوصا مهاباد در جریان اعتراضات گسترده مردمی، به یک سوم جریان عادی خود رسیده بود.

نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی می‌گویند جمهوری اسلامی در تلاش است تا با قطع اینترنت سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی را پنهان کند.

تصاویر منتشر شده از زاهدان نشان از تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان خیابانی دارد.

·                                

۲۲:۳۴ ۶.۸.۱۴۰۱

رابرت مالی به حکومت جمهوری اسلامی: کشتار مردم ایران و ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کنید

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه فرانس ۲۴ گفت که پیام دولت ایالات متحده به حکومت جمهوری اسلامی ساده و آشکار است:‌ «کشتار مردم ایران و ارسال پهپاد به روسیه برای کشتار اوکراینی‌ها را متوقف کنید

رابرت مالی در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای وزیر خارجه جمهوری اسلامی مبنی‌بر «شتاب» دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای برجام صحت دارد یا نه، تصریح کرد:‌ «البته که نه!» و افزود این اظهارات از سوی همان کسانی مطرح می‌شود که می‌گویند مرگ مهسا امینی «علل طبیعی» داشته است و همچنین، منکر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه هستند.

حسین امیرعبداللهیان روز ۳۰ مهر ماه مدعی شده بود که «سه روز پیش» از آن، پیامی بین تهران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات توافق هسته‌ای تبادل شده و «آمریکایی‌ها حتی تعجیل دارند» که توافق نهایی هرچه زودتر صورت گیرد.

پیش از تکذیب ارسال چنین پیامی از سوی آقای مالی،‌ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعای ارسال پیام از سوی واشینگتن به تهران را تکذیب کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که این کشور اکنون بر اعتراضات مردمی در ایران متمرکز است و با توجه به عدم آمادگی جمهوری اسلامی برای احیای برجام، بعید است توافق نهایی در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

·                                

۲۱:۴۴ ۶.۸.۱۴۰۱

احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس، بازداشت شد

گزارش‌ها از ایران حاکی است که احسان پیربرناش، طنزنویس و روزنامه‌نگار ورزشی، ظهر روز جمعه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

بهناز میرمطهریان، خبرنگار روزنامه «ایران ورزشی» و همسر آقای پیربرناش، در توئیتی خبر بازداشت این روزنامه‌نگار را تایید کرده است.

احسان پیربرناش بیش از همه با نوشته‌های طنز خود پیرامون مسائل اجتماعی ایران در سال‌های اخیر شناخته می‌شد. او سابقه همکاری با روزنامه قانون و همچنینی سردبیری وب‌سایت خبری «بانک ورزش» را در کارنامه دارد.

·                                

منبع: رادیو فردا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.