نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2022‏/11‏/03

 

 

 

۱۸/مهر/۱۴۰۱

رادیو فردا

تداوم اعتراضات شبانه؛

بازیکن تیم استقلال:

قهرمانی را تقدیم می‌کنم به زنان مملکت


شعار دانش‌آموزان: مرگ بر کل نظام

اعتراض و شعار دانش‌آموزان در روزی که رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌اش آنها را «احساسی» و هیجان‌زده خواند:

·                                

۱۱:۲۱

·                                

۰۸:۴۱

شاهزاده رضا پهلوی چهارشنبه ۱۱ آبان در توییتی خواستار بزرگداشت یاد میلاد جاویدپور، غزاله چلابی، حسینعلی کیاکجوری، بهنام لایق پور، مهسا موگویی و حدیث نجفی در چهلمین روز کشته شدن آنها در روز پنجشنبه در سراسر ایران شده است.

·                                

۰۴:۳۲

شعار «مرگ بر دیکتاتور» در تهران، اصفهان، سنندج و تبریز

ساعاتی پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری در ایران را به کشورهای خارجی نسبت داد، تهران به همراه شهرهایی چون اصفهان، سنندج و تبریز بار دیگر صحنه اعتراضات به حکومت جمهوری اسلامی شد.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد جمعی از ساکنان شهرک اکباتان تهران با تجمع در محوطه این شهرک شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. شهرک اکباتان همچنین شامگاه چهارشنبه به روال شب‌های قبل شاهد شعارهای شبانه ساکنان از پشت پنجره‌ها بود، از جمله شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای».

از دیگر مناطق تهران، منطقه مرکزی و قدیمی سلسبیل نیز صحنه اعتراضات پراکنده بود و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

شامگاه چهارشنبه ویدیوهای متعددی از اعتراضات شهروندان اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد جمعی از آنان در محله چهار باغ دست به تجمع زده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ست که دولت جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام برق شهری اصفهان در محله چهار باغ را قطع کرد و معترضان در تاریکی شعارهایی نظیر «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در یک سخنرانی آمریکا را به نقش‌آفرینی در اعتراضات کنونی متهم کرد و گفت: « طرح و برنامه هم این است که شاید بتوانند کاری کنند تا عقیده ملت ایران همانند عقیده سران انگلیس و آمریکا شود و ملت را همراه خود کنند اما ملت ایران واقعاً بر دهان آنها زد و از این پس هم خواهد زد

مقامات جمهوری اسلامی ضمن سرکوب شدید اعتراضات در ایران که دست‌کم ۲۵۰ کشته بر جای گذاشته است، ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند. اما به‌رغم این همه اعتراضات در شهرهای مختلف متوقف نشده است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که جمعی از شهروندان سنندج شامگاه چهارشنبه به اعتراضات خود با سر دادن شعار و برافروختن آتش در کنار خیابان‌ها ادامه دادند.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که شماری از شهروندان ساکن تبریز نیز در تجمعات خیابانی خود علیه حکومت مذهبی ایران شعار دادند.

·                                

۰۴:۲۰

شهروند سقزی: حجم اعتراضات و بازداشتی‌ها بسیار بیشتر از گزارش‌ها است

یک شهروند از سقز روایتی از رویدادهای پس از خاکسپاری مهسا (ژینا) ارائه کرده و گفته است که از آن روز اینترنت و موبایل قطع بوده است.این شهروند سقزی می‌گوید شمار مجروحان و بازداشتی در این شهر بسیار بیشتر است ولی به دلیل قطع ارتباط در این زمینه اطلاع رسانی نشده است.

مراسم خاکسپاری مهسا(ژینا) امینی، روز شنبه، ۲۶ شهریور، با حضور گسترده مردم در سقز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

بهمن دارالشفایی پیام این شهروند سقزی را در توییتر خود بازنشر داده است. در این پیام آمده است: «از آن موقع تا الان اینترنت خانگی و موبایلمان قطع بود و تازه امروز اینترنت خانگی وصل شد.

اینترنت موبایل همراه اول، ایرانسل و رایتل هنوز قطع است و تنها اینترنت موبایلی که این هفته‌ها کار می‌کرد موبایل‌های شاتل بود (که فروشش را هم ممنوع کرده‌اند و فقط کسانی که از قبل دارند می‌توانند استفاده کنند).

تا چندین روز موبایل‌ها کلا قطع بود حتی نمی‌شد تماس گرفت یا پیامک فرستاد. آن روزها فقط تلفن ثابت داشتیم که آن هم فقط داخل سقز کار می‌کرد و حتی به شهرهای دیگر استان هم نمی‌شد تلفن زد. تلفن ثابت به شماره‌های خارج از کشور هنوز قطع است.

حجم اعتراضات، درگیری‌ها، مجروح‌شدن‌ها و بازداشت‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در رسانه‌ها منعکس شده و دلیلش هم همین قطع گسترده راه‌های ارتباطی است.

تقریبا همه خانواده‌ها بازداشتی دارند و در خیلی موارد بازداشت به شکل ربایش بوده، یعنی بعد از خروج از محل کار یا مدرسه و در خیابان. خیلی‌ها هم هنوز تماسی با خانواده‌هایشان نگرفته‌اند

·                                

۰۴:۰۲

شامگاه چهارشنبه یازده آبان اعتراضات در منطقه اکباتان تهران ادامه یافت. معترضان شعار می‌دهند «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم!» و «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک

·                                

۰۳:۵۳

تصاویر ویدئویی از تجمع معترضان در منطقه سلسبیل تهران در شامگاه چهارشنبه منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

·                                

۰۲:۵۱

داوود سوری، اقتصاددان برجسته، در ایران بازداشت شد

نیروهای امنیتی ایران در ادامه سیاست سرکوب گسترده چهره‌های مرجع در کشور، داوود سوری، اقتصاددان برجسته و استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف را بازداشت کردند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای سوری شامگاه دوشنبه در خانه خود بازداشت و متعاقب آن به زندان اوین تهران منتقل شده است. نزدیکان این اقتصاددان می‌گویند که نیروهای امنیتی اتهام او را هنوز اعلام کرده‌اند.

داوود سوری فارغ‌التحصیل دکتری اقتصاد از دانشگاه ویرجینیا تِک در آمریکاست و در حوزه فقر و ریشه‌های تورم در ایران مطالعات گسترده‌ای داشته است.

محمد طبیبیان، اقتصاددان و استاد سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی در کانال تلگرام خود از آقای سوری به عنوان «بهترین اقتصاددان» در حوزه فقر و توزیع و «یکی از بهترین متخصصان اقتصادسنجی کشور» یاد کرده است.

آقای طبیبیان با ابراز تاسف از بازداشت داوود سوری نوشت: «ایشان را نزدیک سی سال است می‌شناسم، از زمانی که در جبهه بودند و در زمان مرخصی سری هم به من می‌زدند و در مورد علائقشان در موضوعات اقتصادی صحبت می‌کردند. پس از آن به گروه مطالعات فقر و توزیع درآمد پیوستند و بی‌تردید بهترین اقتصاددان این زمینه در کشور هستند و در تهیه ده‌ها گزارش پژوهشی همکاری داشته‌اند. ده‌ها پایان نامه را نیز در زمینه فقر و توزیع درآمد در کشور و سایر زمینه ها سر پرستی کرده‌اند و بیش از هر کس از طریق مطالعات آماری در شناخت گروه‌های زیر خط فقر و سنجش و ویژگی‌های فقر مناطق حاشیه‌ای کشور موثر بوده‌اند

از آغاز اعتراضات سراسری کنونی در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی صدها فعال مدنی و دانشجویی، روزنامه‌نگار، نویسنده، استاد دانشگاه و هنرمند را بازداشت کرده‌اند.

·                                

۰۰:۳۳

شعارهای ضدحکومتی در مراسم چهلم حنانه کیا، از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در نوشهر

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز چهارشنبه معترضان حاضر در مراسم چهلم حنانه کیا، از کشته‌شدگان اعتراضات در نوشهر، دست به راه‌پیمایی خیابانی زدند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

در این ویدئوها، شعارهایی چون «می‌جنگیم می‌میریم ایران‌و پس می‌گیریم» و «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» شنیده می‌شود.

در همین حال، حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر گزارش داده است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همزمان با برگزاری مراسم چهلم در نزدیکی منزل خانوادگی حنانه کیا در نوشهر، به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند.

·                                

۰۰:۲۱

 

منبع: رادیو فردا

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.