نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2022‏/11‏/07

 

 

 

 

شب پنجاه و یکم اعتراضات؛

روسری‌سوزان در کرمان،

«مرگ بر دیکتاتور» در تهران و مریوان

قیچی کردن نمادین مو توسط سعید پیرامون، بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پس از زدن گل به برزیل در مسابقات فینال جام بین‌قاره‌ای در شامگاه یک‌شنبه، ۱۵ آبان با استقبال گسترده تماشاگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

در پی کشته‌ شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری در ایران به دلیل ضرب و شتم ماموران «گشت ارشاد»، بسیاری از معترضان، در ایران و خارج از کشور، اقدام به قیچی کردن موهای خود کردند. این کارزار نمادین، برگرفته از آیین کهن سوگواری موسوم به «گیس‌بُران» است و در سوگ سیاوش در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده و هنوز هم در میان برخی اقوام ایرانی از جمله بختیاری‌ها مرسوم است.

بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران که در این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یافتند در مراسم دریافت کاپ، ابراز خوشحالی نکردند. این بازیکنان در جریان مراسم پیش از آغاز دیدار با تیم‌ امارات نیز در زمان پخش سرود جمهوری اسلامی سکوت کردند. صداوسیمای جمهوری اسلامی مجبور شد از میانه‌های پخش سرود ملی، تصاویر آرشیوی را به نمایش بگذارد.

در ویدیوهایی که ساعاتی پس از اقدام نمادین سعید پیرامون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دیده می‌شود که معترضان با کمک شابلون‌هایی، تصویر حرکت نمادین این بازیکن تیم ملی فوتسال را بر خیابان‌های شهر ثبت می‌کنند.

·                                

۰۹:۲۹

۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار نامه‌ای نسبت به طرح‌ مقام‌های حکومتی برای «برخورد شدیدتر با دانشجویان» هشدار داده و تاکید کردند که تشدید سرکوب دانشجویان، «خلاف مصلحت و منطق» و «ناصواب» است و «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.

استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران دلیل نگارش این نامه را «نگرانی از احتمال برخی تندروی‌ها» عنوان و تاکید کرده‌اند که چنین تندروی‌هایی از سوی مقام‌های دانشگاه و دیگر نهادهای حکومتی «قطعا باعث وخیم‌تر شدن اوضاع» خواهد شد.

۱۲۱ استاد دانشگاه امیرکبیر این نامه را که تاریخ شنبه ۱۴ آبان را دارد و خطاب به حسن قدسی‌پور رئیس این دانشگاه نوشته شده، امضا کرده‌اند.

نویسندگان این نامه بدون اشاره به جزئیات نسبت به طرح‌هایی برای سرکوب شدیدتر دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ابراز نگرانی کرده و افزودند: «در روزهای گذشته پیشنهاداتی مبنی بر برخوردهای تندتر با دانشجویان داده شده است که به باور اینجانبان در فضای حساس کنونی این راهکار اشتباه است

 

·                                

۰۷:۴۸

با ادامه اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف و از جمله دانشگاه صنعتی شریف، حراست دانشگاه شریف اقدام به نصب ده‌ها دوربین‌ جدید امنیتی در سطح این دانشگاه کرده است.

به گفته فعالان دانشجویی دانشگاه شریف، با نصب دوربین‌های امنیتی جدید در این دانشگاه در حال حاضر تعداد دوربین‌های نصب شده در سطح این دانشگاه دست‌کم به ۶۰ عدد رسیده است که حدود ۲۰ مورد از آنها دوربین‌های ۳۶۰ درجه است.

حراست دانشگاه شریف از روز شنبه ۱۴ آبان ماه نیز «تفتیش کوله‌پشتی‌ و کیف» دانشجویان را به اجرا گذاشت و نیروهای حراست قبل از ورود دانشجویان به محوطه دانشگاه اقدام به بازرسی کیف و کوله آنها کرده و اقلامی را ضبط می‌کنند.

 

·                                

۰۶:۴۶

امیر چمنی، فعال کارگری، بازداشت شد

سازمان حقوق بشر ایران روز یکشنبه ۱۵ آبان از بازداشت امیر چمنی، کنگشر مدنی و فعال کارگری، خبر داد.

گزارش این سازمان به نقل از نزدیکان آقای چمنی می‌گوید که این فعال مدنی در تبریز بازداشت و متعاقب آن به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

امیر چمنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد از جمله در تاریخ ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۷ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل‌بر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد و ۲۶ آذرماه ۹۷ راهی زندان شده بود.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، او همچنین فروردین‌ماه ۱۳۹۹ نیز پس از احضار به پلیس فتا در تبریز بازداشت و به مدت ۴۵ روز در بازداشت‌گاه سپاه عاشورای تبریز در حبس انفرادی به سر بُرد. دادگاه انقلاب تبریز این فعال مدنی را به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است. اما هنوز از دلیل بازداشت امروز این فعال کارگری گزارشی منتشر نشده است.

نیروهای امنیتی ایران از آغاز اعتراضات سراسری کنونی صدها فعال مدنی و کارگری و دانشجویی، نویسنده و هنرمند را بازداشت کرده‌اند.

·                                

۰۵:۱۸

تهران و شهرهای نواحی مختلف ایران، از مرکز تا غرب و جنوب کشور، شامگاه یکشنبه ۱۵ آبان بار دیگر صحنه اعتراضات ضدحکومتی شد.

چندین ویدیو از شهر مریوان در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضان شبانه در نواحی مختلف شهر کنار خیابان آتش‌های بزرگی افروخته‌اند و شعارهایی از قبیل «ژن، ژیان، ئازادی» (زن، زندگی، آزادی) و «مرگ بر دیکتاتور» سرمی‌دهند.

اعتراضات شبانه در مریوان ادامه تنش‌ها و درگیری‌هایی است که تمام روز در سطح شهر وجود داشت و گفته می‌شود مربوط به مراسم خاکسپاری نسرین قادری، از کشته‌شدگان اعتراضات، بود.

ویدیوهایی که از کرمان منتشر شده است، نشان می‌دهد شماری از شهروندان شامگاه یکشنبه با آمدن به خیابان‌ها اعتراضات خود را ادامه داده‌اند. یکی از ویدیوها دختران جوانی را نشان می‌دهد که روسری‌های خود را در اعتراض به حجاب اجباری آتش می‌زنند.

معترضان در بوشهر یکی از خیابان‌های ساحلی را در شامگاه یکشنبه مسدود کردند و با زدن بوق‌های ممتد و کف و سوت، اعتراض خود را به نمایش گذاشتند و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

کرمانشاه نیز که نهمین کلان‌شهر ایران محسوب می‌شود در این شب صحنه اعتراضات بود و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد معترضان سطل‌های بزرگ زباله شهری را آتش زده‌اند.

اعتراضات شبانه همچنین در مناطق مختلف تهران ادامه یافت. معترضان در منطقه پنج پایتخت با حضور در خیابان شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند. محله ستارخان هم صحنه اعتراضات جوانان و به‌ویژه دختران جوانی بود که با برداشتن روسری‌های خود شعار «مرگ بر دیکتاتور» را تکرار کردند. شعار «مرگ بر دیکتاتور» در پاساژ فردوسی تهران همچنین در شامگاه یکشنبه طنین افکند.

ویدیویی نیز از محله سعادت آباد تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضان از پشت پنجره‌ها یا بر روی پشت بام‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

اعتراضات سراسری در ایران به این ترتیب وارد پنجاه و دومین روز خود شد. آخرین آماری که سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه منتشر کرد، گویای آن است که در این اعتراضات دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن کشته شده‌اند. سازمان حقوق بشری هرانا نیز آمار کشته‌شدگان را ۳۱۴ نفر اعلام کرده است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

·                                

۰۳:۵۷

پاپ فرانسیس روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات زنان در ایران تاکید کرد که مبارزه برای حقوق زنان «مبارزه‌ای مداوم» است.

رهبر کاتولیک‌های جهان سفری چهار روزه به کشور مسلمان بحرین داشت و هنگام بازگشت به واتیکان در هواپیما با روزنامه‌نگاران گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعات این گفت‌وگو حقوق زنان بود که پاپ فرانسیس در این رابطه به مسائلی چون ختنه زنان اشاره کرد و آن را جنایتی دانست که باید متوقف شود.

او همچنین به ستایش از عملکرد زنانی پرداخت که به سمت‌های مدیریتی در واتیکان منصوب کرده است و گفت که آنها مسائل را رتق و فتق کرده و امور را بهبود بخشیده‌اند.

پاپ فرانسیس در این گفت‌وگو با پرسشی درباره اعتراضات زنان در ایران مواجه شد که به صورت کلی پاسخ داد: «ما باید حقیقت را بگوییم. مبارزه برای حقوق زنان، مبارزه‌ای مداوم است.» او سپس به چندین مورد تاریخی اشاره کرد، از جمله مبارزه زنان برای دستیابی به حق رای.

 

·                                 ارسال به فیس‌بوک

·                                 ارسال به تلگرام

·                                 ارسال به توئیتر

·                                  

۰۱:۱۱

·                                

۰۰:۴۱

·                                

۰۰:۳۲

فرشاد مومنی: ساختار جمهوری اسلامی دچار یک «پریشان‌حالی ویژه» شده است

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید ما با یک پدیده تسخیر شدگی ساختار قدرت به دست «گروه‌های مافیایی و شبه‌مافیایی» روبرو هستیم.

فرشاد مومنی روز یکشنبه طی نشستی در فرهنگستان علوم گفت این ساختار حتی مصالح بقای خود را رعایت نمی‌کند و دچار یک «پریشان‌حالی ویژه» شده است.

این اقتصاددان در ادامه به پرونده فساد در فولاد مبارکه اشاره کرده و گفته است یک فهرست هفت صفحه‌ای از سایت‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد که خواسته‌اند آگاهی فاسد و کاذب رانتی ترویج کنند و هرکس خواست از عدل حرف بزند، چنان لجن‌مالش می‌کنند که جرات نکند حرف بزند.

اشاره وی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه در مرداد امسال است که از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت خبر می‌داد.

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز روز ۹ شهریور گفت با توجه به گزارش تحقیق و تفحص انجام شده از بانک‌ها، اختلاس در این بخش «بیشتر و هولناک‌تر» از فولاد مبارکه است.

آقای مومنی در ادامه گفته است ببینید «چقدر مضحک شده» است که این‌ها (دولت ابراهیم رئیسی) می‌گویند دولت قبلی این همه فساد و ناکارآمدی به بار آورد، اما برای اولین بار در تاریخ برنامه‌ریزی ایران برای دومین سال پیاپی برنامه دولت قبلی را تمدید می‌کنند.

به گفته او، در این دهه سال‌هایی را تجربه کرده‌ایم که رانت ناشی از سیاست‌های شوک درمانی از رانت ناشی از نفت چند برابر بیشتر خلق شده است: در دهه ۱۳۹۰ ماهیت حکومت در ایران از دریچه اقتصاد سیاسی، پنج بار دگرگون شده است اما یک کلمه حرف درباره آن نمی‌شنوید.

·                                

۰۰:۱۵

 

منبع: رادیو فردا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.