نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

  • تداوم اعتراضات شبانه در سمیرم، کامیاران، رشت و تهران


    اعتراضات شبانه در برخی از شهرهای ایران از جمله سمیرم، کامیاران، رشت، تهران و مشهد ادامه داشت. روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" از ارسال حدود ۲۰۰ دستگاه دریافت کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران خبر داده است.

    بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته شهر سمیرم در استان اصفهان شامگاه پنج‌شنبه اول دی (۲۲ دسامبر) شاهد تظاهرات خیابانی جمعی از مردم بود.

معترضان در این شهر شعارهایی چون "مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی"و "قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان" سر دادند. 

طبق گزارش‌های متعددی که از این شهر رسیده معترضان با روشن کردن آتش در خیابان و ایجاد راهبندان تا پایان شب به اعتراضات خود ادامه دادند. تظاهرات سمیرم پس از برگزاری مراسم چهلم مراد بهرامیان یکی از کشته‌شدگان خیزش مردمی آغاز شده است.

 

در این مراسم دختر خردسال مراد بهرامیان بر مزار پدرش متنی را خواند و حاضران بر مزار این کشته‌شده علیه خامنه‌ای شعار دادند.

ادامه اعتراضات در کامیاران و رشت

شهر کامیاران استان کردستان نیز شامگاه پنج‌شنبه شاهد اعتراضات خیابانی جمعی از مردم این شهر بود. معترضان در این شهر نیز با آتش زدن لاستیک، برخی از خیابان‌های شهر را بستند و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

در رشت بیلبورد بزرگ حاوی تصاویر خمینی و خامنه‌ای در ورزشگاه سردار جنگل توسط معترضان به آتش کشیده شد.

در مناطق صادقیه، دربند و شریعتی تهران نیز شعارهای شبانه علیه حکومت سرداده شد.

بستری شدن روزنامه‌نگار بعد از بازداشت و شکنجه

"هەنگا"، دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان در توییتر از بستری شدن زیبا امیدی‌فر، روزنامەنگار بر اثر شکنجه گزارش داده است. زیبا امید‌ی‌فر روز پنجشنبه ۱۷ آذر در قروه بازداشت شده بود.

 

آوازخوانی جوان اعدامی بلوچ  

گروه رسانه‌ای "حال وش" که در حوزه مسائل استان سیستان و بلوچستان، و مسائل "اهل سنت و اقلیت های قومی-ملی" ایران فعالیت می‌کنند، ویدئویی از آوازخوانی ‎شعیب میربلوچزهی‌ریگی نوجوان محکوم به اعدام بلوچ را منتشر کرده است. او در جریان اعتراضات زاهدان بازداشت شد.  


منابع بلوچ گزارش دادند که شعیب میربلوچزهی‌ریگی ۱۸ ساله دارد. پدر و عمویش را در تصادف از دست داده و کسی را ندارد پیگیر وضعیت‌اش باشد. نزدیکانش می‌گویند روز دستگیری در ‎جمعه خونین زاهدان به داروخانه رفته بود که توسط نیروهای نظامی دستگیر شده و زیر شکنجه وادار به اعتراف شده است.

هرانا: شمار کشته شدگان به ۵۰۶ نفر رسید

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تازه‌ترین آمار خود را در ارتباط با خیزش مردمی به روز کرد.

هرانا می‌نوسید با توجه به سرعت تحولات در ایران و لزوم اطلاع‌رسانی شفاف، آخرین آمار از اعتراضات از (۲۶ شهریور تا اول دی ۱۴۰۱) بر مبنای اطلاعات دریافتی منتشر می‌شود.

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.