نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2022‏/10‏/16

 

آرشیو ماه ژانویه تا دسامبر  ۲۰۲۲

 

 

 

 

روز ۲۹ اعتراضات؛

آتش و خون از اردبیل تا اوین

● در حالی‌ که مقامات ایران تلاش دارند بگویند در زندان اوین «شورش» رخ داده، و آتش ‌‌سوزی شنبه شب نیز ناشی از شورش «اراذل و اوباش» و «اغتشاشگران» بوده، منابعی گفته‌اند که بعد از شعار دادن بازداشتی ‌های اعتراضات در بند ۷، زندانیان دیگر به آن ‌ها پیوسته، و زندان ‌بان ‌ها نیز با کمک نیروهای یگان‌ ویژه ‌ای که از قبل در زندان مستقر شده بودند، به جان زندانیان افتاده ‌اند.

 

مردم نیشابور روز جمعه قبل از طلوع آفتاب سر خمینی [مجسمه] را از تنش جدا کردند!

● برای دیدن ویدیو اینجا کلیک کنید

 

تداوم تظاهرات در کرمانشاه، اراک، ایلام و اهواز؛

مرگ «۲۳ کودک» به دست نیروهای امنیتی

● بنا بر اعلام سازمان عفو بین ‌الملل در شامگاه پنج ‌شنبه، ۲۱ مهر، در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران در پی کشته شدن مهسا امینی تا ۱۱ مهر، دست‌ کم ۲۳ کودک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده ‌اند.

 

توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات ایرانی مسئول سرکوبها

● رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود گفت: « مجبوریم که مقامات ایرانی را بدلیل سرکوب زنان مواخذه کنیم. زمان آن رسیده است و باید آنها را تحریم کنیم. خشونت شوک آوری که به مردم ایران تحمیل می شود نباید بی پاسخ باقی بماند.» 

 

چهارشنبه اعتراض در ایران؛

دە‌ها شهر صحنه تظاهرات و اعتصاب

● علی‌ رغم حضور گستردە نیروهای امنیتی در خیابان ‌ها، معترضان در ده‌ ها شهر ایران تجمع‌ های اعتراضی بر پا کردە اند و شعارهای ضد حکومتی و حق‌ خواهانه سر می ‌دهند. گزارش‌ ها حاکی از برخورد خشونت ‌آمیز با معترضان است.

 

-  پاسخ محکم مردم به فراخوان ‌ها؛ خیزش سراسری گسترده شبانه در شهرهای ایران

 اعتراض‌ های گسترده تا ساعات پایانی شب و حتی بامداد پنجشنبه ادامه پیدا کرد

آخرین تصاویر از اعتراضات سراسری چهارشنبه ۲۰ مهر

● ایندیپندنت فارسی – تجمع ‌های گسترده در ایران به ‌رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان ‌ها و اختلال عمده در اینترنت کشور روز چهارشنبه ۲۰ مهر ادامه یافت و معترضان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه» سر دادند.

 

اعتراضات جاری در ایران:

آمار کشته ‌شدگان به دست ‌کم ۲۰۱ نفر افزایش یافت/ کودکان، قربانیان سرکوب

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۰ مهر ۱۴۰۱: شمار کشته ‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ تن، ازجمله احتمالا ۲۳ کودک، افزایش یافت. تحقیق در مورد کشته ‌شدگان احتمالی سرکوب دو روز گذشته در کردستان همچنان ادامه دارد. اینترنت در این شهر با اخلال شدید روبرو است.

 

بازداشت دانش‌آموزان در ایران تایید شد؛

وزیر آموزش‌وپرورش آمار نداد

 پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، علاوه بر دانشجویان، بخش وسیعی از دانش ‌آموزان، به‌ ویژه دختران دانش‌ آموز، در نقاط مختلف ایران به جمع معترضان پیوستند و با برداشتن حجاب، علیه حکومت و مقام‌ های جمهوری اسلامی شعار دادند.

 

 اعتصاب کارگران پتروشیمی

از عسلویه تا آبادان و کنگان در حال گسترش است

 همزمان با گزارش‌‌ ها درباره اعتصاب کارگران سایت ۱ و ۲ پتروشیمی بوشهر، همچنین هنگام و دماوند در عسلویه، گزارش‌ هایی نیز مبنی بر آغاز اعتصاب نیروهای پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان منتشر شده است.

 

روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ؛

 ۴۲۸ اعدام از ابتدای سال ۲۰۲۲ در ایران

۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام

جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود حکومت‌هایی است که کودک-مجرمان (افرادی که متهم به ارتکاب جرم در سنین زیر ۱۸ سالگی هستند) را به اعدام محکوم می‌کند

 سازمان حقوق بشر ایران؛ دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱: امروز درحالی به استقبال روز جهانی مبارزه با اعدام (۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر) می ‌رویم که براساس آمار ثبت ‌شده توسط سازمان حقوق بشر ایران، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، دست‌کم ۴۲۸ تن، از جمله ۲ کودک-مجرم و ۱۲ زن، در زندان‌ های ایران اعدام شدند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۸۹ درصدی داشته است.

 

تایید کشته‌ شدن سارینا اسماعیل ‌زاده در اعتراضات؛

سازمان حقوق بشر ایران فشار بر خانواده ‌ها را به شدت محکوم می ‌کند/

درخواست پیگرد بین‌ المللی و تحریم صداوسیما

 سازمان حقوق بشر ایران؛ جمعه، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱: سارینا اسماعیل زاده، شهروند ۱۶ ساله ساکن مهرشهر کرج، روز پنج شنبه، ۳۱ شهریور ماه، پس از حضور در تجمعات اعتراضی در این شهر، به دلیل ضربات متعدد باتونِ نیروهای امنیتی، جان خود را از دست داده است.

 

شب بیستم اعتراضات ایران:

سناریوسازی‌های حکومت برای کشته شدگان ادامه دارد

 شب بیستم اعتراضات سراسری فرمانده کل نیروی انتظامی برخورد فیزیکی با مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را رد کرد و وزارت خزانه ‌داری آمریکا هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات مردمی و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم کرد. در حالی که مادر نیکا شاکرمی در گفت و گو با رادیو فردا روایت صدا و سیما از نحوه مرگ دخترش را تکذیب کرد و ابهامات و تناقضات زیادی درباره اعترافات اجباری خاله و دایی نیکا مطرح شد، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه علت مرگ سارینا اسماعیل زاده یکی دیگر از نوجوانان کشته شده در اعتراضات را نیز خودکشی عنوان کرد.

 

پارلمان اروپا قطعنامه محکومیت قتل مهسا امینی

و سرکوب معترضان در ایران را به تصویب رساند

 در حالی که اعتراضات سراسری در ایران همچنان دادمه دارد، پارلمان اروپا روز پنج‌ شنبه ششم اکتبر/سیزدهم مهرماه، قطعنامه محکومیت قتل مهسا امینی و سرکوب معترضان در ایران را به تصویب رساند. این پارلمان همچنین از اتحادیه اروپا خواست کسانی که در سرکوب معترضان در ایران دست دارند را تحریم کند.

 

انتشار یک سند جدید حاکی از مرگ نیکا شاکرمی

بر اثر «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» بوده است

 در حالی که یک مقام قضایی مدعی شده که نیکا شاکرمی، دختر ۱۷ ساله ‌ای که پس از ۱۰روز بی ‌خبری، جسد او در کهریزک پیدا شد، از بالای یک ساختمان به پایین «پرتاب» شده است، یک سند جدید حاکی است که مرگ او بر اثر «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» بوده است.

 

بی‌خبری از وضعیت آتفه چهارمحالیان

دو روز پس از بازداشت به دست نیروهای امنیتی

 در ادامه موج بازداشت‌ ها در ایران، آتفه‌ چهارمحالیان، شاعر و عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، نیز روز ۱۱ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. کانون نویسندگان ایران با اعلام این خبر نوشت که هنوز از نهاد بازداشت ‌کننده و محل بازداشت این شاعر خبری در دست نیست.

مونا برزویی شاعر دیگری است که در جریان اعتراضات سراسری اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و هنوز خبری از او در دست نیست.

 

اعتراضات جاری در ایران:

آمار کشته‌ شدگان به دست ‌کم ۱۵۴ افزایش یافت / کودکان در میان جان ‌باختگان

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۲ مهر ۱‍۴۰۱: شمار کشته‌ شدگان اعتراضات اخیر به دست ‌کم ۱۵۴ تن، ازجمله احتمالا ۹ کودک، افزایش یافت. بیشترین کشته‌ شده‌ها از استان ‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی گزارش شده ‌اند. شمار کشته‌ شدگان «جمعه خونین» زاهدان به دست کم ۶۳ نفر افزایش یافته است.

 

اعتراضات در ایران؛

حمله به دانشجویان دانشگاه شریف با تفنگ ساچمه‌ای

 تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در عصر روز یکشنبه ۱۰ مهر با ورود نیروهای بسیجی به خشونت کشیده شد. دانشگاه به محاصره نیروهای امنیتی درآمد و آنها در پارگینگ دانشگاه از فاصله نزدیک با تفنگ ساچمه‌ ای به دانشجویان شلیک کردند.

 

اعتراضات در ایران؛

راهپیمایی ۵۰ هزار نفری در تورنتو

بنابر گزارش پلیس تورنتو روز شنبه بیش از ۵۰ هزار نفر در راهپیمایی این شهر در پشتیبانی از اعتراضات در ایران شرکت کردند. اعتراضات در نقاط مختلف ایران شامگاه شنبه (۹ مهر) نیز ادامه داشته است.

 شنبه (اول اکتبر / ۹ مهر) ده ‌ها شهر در کشورهای مختلف جهان از استرالیا گرفته تا کانادا شاهد راهپمیایی و گردهمایی‌ های ایرانیان خارج کشور در همبستگی با معترضان در ایران بودند.

 

شنبه نهم مهرماه؛

ادامه جنبش ملی برای آزادی علیه جمهوری اسلامی

 سومین هفته اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی روز شنبه نهم مهرماه با تظاهرات گسترده در چند شهر ایران ادامه یافت. در برخی شهرها نیز اعتراضات مردمی با اعتصاب بازاریان همراه بوده است. اعتراضات در پایتخت تا خیابان‌ های نزدیک به به اصطلاح «بیت» علی خامنه ‌ای رهبر جمهوری اسلامی کشیده شد.

 

آغاز تجمع‌ های اعتراضی دانشجویان

در دانشگاه ‌های بزرگ تهران و دیگر شهرها

 در حالی که اعتصاب سراسری دانشجویان در سراسر ایران ادامه دارد، دانشجویان روز شنبه را با تجمع ‌های اعتراضی در چند دانشگاه بزرگ تهران و دیگر شهرهای کشور آغاز کردند.

 

داریوش معمار

یک قدم تا سقوط جمهورى اسلامى

 با ورود به چهاردهمین روز اعتراض‌ ها در ایران، حالا دیگر این حضور تجمعی چندروزه و موقت نیست و به جنبشی فراگیر تبدیل شده و اگرچه شلیک ماموران امنیتی و انتظامی، بسیاری از معترضان را غرق خون کرده است، صدای فریاد مردم همچنان هر روز در خیابان‌ های سراسر ایران، می ‌پیچد.

 

 

آرشیو ماه سپتامبر  ۲۰۲۲

 

اطلاعیه:

اعتصابات_سراسری دانشجویان باید هرچه پرشورتر و سراسری‌‌تر آغاز شود و ادامه یابد

 تا زمان نگارش این اطلاعیه، نزدیک به ۱۰۰ نهاد، تشکل، جمع، گروه و شورای صنفی در دانشگاه ‌های مختلف کشور اعلام کرده ‌اند که از امروز باتوجه به شرایطی که بر دانشگاه‌ ها حاکم گردانده شده، وارد اعتصاب خواهند شد.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

اعتراضات در ایران؛

شمار کشته ‌شدگان به دست‌کم ۸۳ تن رسید

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۷ مهر ۱۴۰۱: اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی با وجود سرکوب شدید و قطعی اینترنت ادامه دارد. تعداد معترضان کشته ‌شده به دست ‌کم ۸۳ تن رسیده است. برخی کشته‌ شدگان، زیر ۱۸ سال بوده ‌اند

 

فرشته قاضی

معترضانی که پاسخ‌شان گلوله بود

 نوای «چمری» نشان از سوگ جوانان و بزرگان دارد؛ نوایی که این روزها در بسیاری از شهرهای کردستان به گوش می ‌رسد و روز یکشنبه سوم مهر ماه در خیابان ‌های اسلام ‌آباد غرب نواخته می ‌شد در سوگ سعید محمـدی، معترض ۲۵ ساله ‌ای که چهارشنبه ۳۰ شهریور بر اثر اصابت گلوله در خیابان ‌های همین شهر جان باخت.

 

شماری از اساتید و دانشجویان چندین دانشگاه ایران،

در اعتراض به بازداشت ‌ها و مجازی شدن کلاس‌ ها اعتصاب کردند

 در حالیکه اعتراضات مردمی به هدف دادخواهی برای جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، وارد دهمین روز خود شده است، شماری از اساتید و دانشجویان چندین دانشگاه ایران، با اعلام اعتصاب، حضور در کلاس های درس را تحریم کردند.

 

۲۴ سپتامبر

اعتراضات ایران

شمار کشته‌ شدگان به دست ‌کم ۵۴ تن رسید / صدها مجروح

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ مهر ۱۴۰۱: تعداد کشته شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست کم ۵۴ تن رسید. پیکر کشته‌ دگان در بسیاری از موارد تنها در صورت تعهد برای برگزار نکردن تشییع جنازه عمومی به خانواده‌ ا تحویل داده شده است. همچنین صدها تن بازداشت و یا مجروح شده اند. اختلال و قطعی اینترنت همچنان ادامه دارد.

 

احسان مهرابی

گزارش

ساختار سرکوب در جمهوری اسلامی؛

از نیروی انتظامی تا زنان یگان ‌ویژه

 در اعتراضات جدید بار دیگر موضوع  ساختار سرکوب جمهوری مطرح شده است. ساختاری که به مرور و در اعتراضات مختلف تکمیل شده و به اجزا و تجهیزات نیروهای آن افزوده است.

 

سولماز ایکدر

جمهوری اسلامی،

 ۴۴ سال قتل، ۴۴ سال دروغ و سناریوسازی

 در حالی که خبرگزاری‌ های حکومتی علت مرگ مهسا را بیماری ‌های زمینه ‌ای و جراحی تومور مغزی در کودکی اعلام می ‌کنند، خانواده او به صراحت اعلام می ‌کنند که او کاملا سلامت بوده است و هرگز روی مغز او جراحی صورت نگرفته است.

 

اعتراضات در ایران؛

افزایش آمار کشته ‌شدگان به بیش از ۳۰ نفر همزمان با اختلال در اینترنت

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱: اعتراضات سراسری مردم ایران در اعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی ادامه دارد. تا کنون کشته شدن دست ‌کم ۳۱ شهروند به ثبت رسیده است. همچنین گزارش ‌های بسیاری از بازداشت گسترده معترضان و فعالان مدنی منتشر شده است.

 

مصاحبه دکتر شاپور بختیار با روزنامه «لومتن» چاپ پاریس:

«هیچ کس نمی داند جمهوری اسلامی وی چیست و اگر کسی به متون گذشته مراجعه کند پشتش به لرزه در می آید. او نه تعدد گروه های سیاسی را می پذیرد نه دموکراسی را. می خواهد روحانیت قانون الهی را اجرا کند؛ همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا تمام می شود.»

و از زبان

مدیر مسئول روزنامه همشهری:

جمهوری اسلامی یا باید به دین پایبند باشد یا باید درش را ببندد و برود

 در پی خشونت پلیس موسوم به «امنیت خلاقی» در ایران که منجر به جان ‌باختن مسها امینی شد، هم ‌زمان با اعتراض‌ های گسترده در سراسر کشور، بحث ‌ها در این مورد میان موافقان و مخالفان «حجاب اجباری» بالا گرفته ‌است. در این راستا مدیرمسئول روزنامه همشهری می‌ گوید که اگر قرار باشد شریعت در ایران اجرا نشود، قیام روح‌ الله خمینی بیهوده بوده ‌است. یک فعال اصول‌گرا نیز می ‌گوید که نظر مردم مهم نیست و قانون حجاب، قانون خداست.

 

ویدئوهای اعتراضات در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی

 تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران روز دوشنبه ۲۸ شهریور شاهد اعتراض ‌های گسترده‌ ای به مرگ مهسا امینی بود که در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد جان خود را از دست داد. تصاویر و ویدئوهای دریافتی حاکی است که نیروهای ضدشورش برای مقابله با معترضان به خیابان‌ ها ریختند و اقدام به ضرب‌ وشتم آن ‌ها و همچنین استفاده از گاز اشک ‌آور و ماشین ‌های آب ‌پاش کردند.

 

فریدون مشیری

نمی خواهم بمیرم

 نمی خواهم بمیرم، با که باید گفت؟

 کجا باید صدا سر داد؟

 در زیر کدامین آسمان،

 روی کدامین کوه؟

 که در ذرات هستی رَه بَرَد توفان

این اندوه که از افلاک عالم بگذرد

پژواک این فریاد! کجا باید صدا سر داد؟

 

پدر مهسا امینی:

همه اظهارات فرمانده نیروی انتظامی دروغ است

 امجد امینی، پدر مهسا امینی، همه اظهارات و ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره چگونگی جان باختن دخترش را رد و ضمن تاکید بر «برخورد فیزیکی» با مهسا اعلام کرد نیروهای انتظامی اجازه نمی‌ دادند که خانواده مهسا همه سر و بدن او ببینند تا مبادا متوجه «کبودی‌ های بدنش» شوند.

 

احسان مهرابی

قتل به معروف، نهی از زندگی؛

گاهشمار فجایع گشت ارشاد در ایران

 اگرچه از دهه ۶۰ تعدادی از زنان بازداشت شده به دلیل حجاب یا موضوعات مشابه در حین بازداشت و دستگیری یا در بازداشتگاه کمیته‌های انقلاب اسلامی جان باخته ‌اند، اما هیچ ‌کدام از این اتفاقات به اندازه قتل مهسا امینی بازتاب ملی و جهانی نداشته است. گروهی از معترضان ایرانی در واکنش به تازه ترین «قتل حکومتی» صورت گرفته، در محل بیمارستان جان باختن او، شعار «گشت ارشاد گشت کشتار» سر دادند. این گزارش گاهشماری از ضرب و جرح و حتی قتل زنان توسط ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی یا دیگر گشت ‌های موسوم به «گشت‌های اخلاقی» بسیج است.

 

قتل مهسا امینی؛

سازمان حقوق بشر ایران خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌ یاب بین ‌المللی شد

 محمود امیری ‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران: «مسوولیت قتل مهسا (ژینا) امینی، به رغم هر دلیلی که مقامات اعلام کنند، بر عهده علی خامنه ‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی؛ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت؛ و نیروی انتظامیِ تحت فرمان آن‌ هاست.»

 

گشت ارشاد نه،

گشت کشتار، گشت جنایت

 فراز: عصر روز سه‌ شنبه، ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی تهران دستگیر می ‌کنند. ماموران به برادرش «کیارش» که در محل حاضر بوده گفتند که مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می ‌برند. دو ساعت بعد، کیارش از پشت درهای بسته پلیس امنیت اخلاقی متوجه می‌ شود که خواهرش به کما رفته و با ماشین آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است.

 

همبستگی «ائتلاف جهانی علیه مجازات مرگ»

با اعتراض خانواده ‌های محکومان به اعدام

 ائتلاف جهانی، سرکوب اعتراض این خانواده‌ ها را به مجازات اعدام که در تجمع ایشان مقابل ساختمان قوه قضائیه و شعب دادگاه‌های انقلاب صورت گرفت، به‌شدت محکوم می ‌کند. تظاهرات آن‌ ها که از تاریخ ۱۵ شهریور آغاز شده،‌ صلح ‌آمیز بوده است. آنان پلاکاردهایی با هشتگ #اعدام_نکنید در دست گرفته بودند. روز ۲۰ شهریور بسیاری از خانواده ‌ها مورد ضرب و جرح نیروهای امنیتی قرارگرفتند و بازداشت شدند.

 

همبستگی ۷ زندانی سیاسی با معترضان به احکام اعدام

 روزی نیست که خبر اعدام یا قطع عضو تعدادی از زندانیانی را که به اتهامات مختلف محکوم به چنین احکام غیرانسانی شده اند نبینیم و نشنویم؛ زندانیانی که به واسطه ی ناکارآمدی حکومت در ایجاد اشتغال آبرومندانه و امکان یک زندگی شرافتمندانه، در فقدان آموزش انسانی، مجبور به اعمال مجرمانه برای کسب حداقل معیشت شده اند؛ زندانیانی که بسیارشان اگر در شرایط مناسب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می زیستند، هرگز مرتکب جرایمی این‌ چنین نمی شدند که اکنون به مسلخ برده شوند تا گردنشان را به طناب دار بیاویزند.

 

رادیو فردا

چطور جمهوری اسلامی کتابخانه‌های کانون را به حال احتضار درآورد؟

 وزارت ارشاد جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور بر بررسی طرح جنجالی خود درباره «واگذاری» کتابخانه‌ های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد.

 

اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در خراسان جنوبی «به دبستانی‌ها رسیده است»

 حسین فنودی، نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ‌ها، از کاهش بیشتر سن اعتیاد در این استان خبر داد و اعلام کرد: قبلا سن اعتیاد به دانش‌آموزان دوره متوسطه رسیده بود، «اما در حال حاضر دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم درگیر شده ‌اند».

 

برادر نوید افکاری بخشی از صدای او در دادگاه را منتشر کرد

انتشار صدای نوید افکاری در مجادله با قاضی پرونده

 سعید افکاری فایل صوتی منتشر کرده است که در آن برادرش نوید افکاری، کشتی گیر اعدام شده ایرانی در دادگاه از قاضی، نماینده دادستان و عدم رعایت حقوق اولیه‌اش انتقاد می‌ کند.

 

سازمان حقوق بشر ایران:

محکومیت سرکوب خشونت‌بار تجمع علیه اعدام

فراخوان به حمایت گسترده داخلی و بین‌المللی

سازمان حقوق بشر ایران پیش بینی می ‌کند که اگر روند اعدام‌ ها با مداخله جامعه جهانی متوقف نشود، شمار اعدام‌ های امسال از مرز هزار نفر نیز عبور کند

 سازمان حقوق بشر ایران؛ یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱:  امروز برای چندمین روز متوالی، عده‌ ای از خانواده زندانیان محکوم به اعدام و همچنین جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به افزایش اعدام‌ ها دست به تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان قوه قضاییه زدند. این تجمع با دست‌ گیری و ضرب و شتم شدید معترضان سرکوب شد.

 

فریدون خاوند

از رؤیای گورباچف تا کابوس پوتین

 نام میخائیل گورباچف، واپسین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که ۳۰ آگوست ۲۰۲۲ در مسکو درگذشت، بدون تردید به‌ عنوان یکی از پیچیده ترین معماها در تاریخ سیاسی معاصر جهان به ثبت خواهد رسید.

 

ناصر اعتمادی

اظهارات رئیس پیشین کانون وکلا گواهی میدهد که

ایران از درون در حال تلاشی است

 رئیس پیشین کانون وکلای تهران: "در جامعه ‌ای که نتوان از راه مشروع به اهداف مشروع رسید... چاره ‌ای جز توسل به ابزار نامشروع برای رسیدن به اهداف مشروع نیست. وقتی شما امکانات نداشته باشید چاره ای جز توسل به زور و تقلب و انحراف ندارید. ایران امروز از لحاظ جرایم فوق اشباع شده است به این دلیل که مدیران هیچ کشوری همانند مدیران ایران نیستند."

 

 

 

آرشیو ماه اوت  ۲۰۲۲

 

فرهنگ قویمی

گفت ‌وگو با پرستو فروهر

آن یکشنبه که تلفن زنگ نخورد

 دادخواهی روندی است که نفس بلند می ‌خواهد، پایداری می‌ خواهد. برای این، باید یادآوری کرد. سالگردها همیشه امکان و مجالی هستند برای این که به اذهان عمومی یادآوری بشود. کسانی که معتقد به دادخواهی هستند و به این که بایستی این چنین پرونده ‌هایی دادرسی عادلانه بشود و روایت حقیقیِ آنچه گذشته، برای تاریخ و آینده جامعه ما باقی بماند، آن‌ ها این امکان را پیدا می ‌کنند که کنار هم بایستند، از هم نیرو بگیرند و روی یک حق دوباره پافشاری بکنند.

 

فرامرز داور

گزارش

شکنجه مقدس؛

چرا مجازات ‌های منسوخ در جهان هنوز در ایران رایج است؟

 مجازات‌ های بدنی یعنی هرگونه تنبه و توبیخی که از سوی دادگاه رسمی علیه متهم صادر و اعمال می ‌شود و شامل وارد کردن درد جسمی و روحی مثل زدن شلاق، قطع انگشتان، بریدن دست و پا است، که در جمهوری اسلامی بسیار رایج است.

 

علی صدرزاده

فتوای قتل از بستر مرگ

 در ایران حتی ماه‌ ها پس از انتشار کتاب سلمان رشدی کسی از آن خبری نداشت و این کتاب به زبان پارسی ترجمه نشده بود. ناگهان هیجانی اطرافیان خمینی را که در بستر مرگ بود، دربرگرفت تا به بهانه این کتاب از فرصت به انحراف کشاندن افکار عمومی‌ مردم ایران از شرایط فاجعه‌ بار پس از جنگ و خطری که حیات رهبری جمهوری اسلامی نوپا را تهدید می ‌کرد، استفاده کنند.

 

سحر رضایی

پنج‌شنبه آبی آزادی؛

اشک شوق، بلیت‌های تقلبی و درگیری لفظی با زنان

 با فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال، دیدار «استقلال» تهران و «مس» کرمان با حضور تماشاگران زن برگزار شد. این نخستین حضور تقریبا آزادانه زنان ایرانی در یک رقابت لیگ برتر فوتبال کشور بود.

 

نامی کارخانه

به مناسبت سی‌و‌یکمین سال قتل شاپور بختیار

راه دکتر بختیار تنها گزینه برای نجات ایران، از دیروز تا فردا

 در شرح تأثیر پذیرش پیشنهاد نخست ‌وزیری توسط شاپور بختیار، بسیار نوشته‌ شده ‌است. البته اکنون که تمام پیش ‌بینی‌ های او و زنهارهایش به واقعیت پیوسته، بسیار بیشتر در مورد او نوشته ‌شده و وا اسفاها سر‌ داده‌ شده ‌است. من تنها به این بسنده می ‌کنم که پذیرش او دست ‌کم راه سفسطه را برای تمام آن چشم و گوش‌ بسته‌ گان که دنباله ‌رُوی شعبان‌ بی‌مخی عمامه ‌به‌ سر شدند، بست. 

 

علی شاکری زند

ملت ایران، یک واقعیت تاریخی انکارناپذیر!

*  *  *

مفهوم «ملت»،

پادزهری

در برابر واژه‌ی ایدئولوژیک «امت اسلام» و فتیشیسم قومی

بخش سوم:

سابقه و قدمت چند کشورـ ملت جهان

 درباره‌ی روسیه و امپراتوری روسیه این پرسش مطرح است که ملت و ملیت در آن از چه زمانی بوجودآمده و اینکه آیا اساساً ملت روس هرگز وجودداشته یا نه.

عظمت ‌طلبی تزارهای روس از زمان پتر اول، که در ۱۷۲۱ خود را امپراتور نامید و سپس «پتر بزرگ» خوانده ‌شد، آغازگردید. پیش از او، روسیه نه قدرتی بود و نه وسعتی داشت. اولین تزار آن، ایوان سوم بود که پس از فتح قسطنطنیه از سوی سلطان محمـد فاتح در ۱۴۵۳ و انقراض بیزانس، با یک شاهزاده‌ ی بیزانسی ازدواج کرد و بدلیل این ازدواج، کوته‌نظرانه، تصور کرد که جانشین امپراتوران بیزانس، شده‌ است.

 

اعلام همبستگی شماری از زندانیان سیاسی با بیانیه

«بازگشت به مشروطه راه نجات ملت ایران است»

 در این بیانیه که از سوی ۱۰ تن از وکلای دادگستری، فعالان سیاسی و فعالان مدنی درون کشور امضا شده، آمده بود که «معتقدیم با صورت‌ بندی نبرد میان نظام مشروعه و انقلاب۵۷ در برابر نظام مشروطه، راهکار، بازگشت به مشروطه و قانون اساسی آن به عنوان دستاورد عقلی انسان ایرانی‌ ست که به روی ترمیم و تکمیل بر پایه عقل، اندیشه و نیازهای اجتماعی گشوده است.»

 

چالش گاز روسی؛

گاز روسیه را می‌خریم که روی دستش نماند!

 چیزی حدود ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب گاز روی دست روسیه مانده است. غول صادرات گاز که این روز‌ها به دلیل تهاجم به اوکراین از سمت اروپا تحریم شده، حالا ناچار است حجم زیادی از گاز خود را به هر طریق ممکن بفروشد یا آن را بسوزاند و از بین ببرد. در این وانفسا ایران که خود دومین مالک بزرگ ذخایر گازی جهان است، اعلام کرده که حاضر است از روسیه گاز وارد کند! این موضوع تبدیل به بحث‌ های جنجالی بین مخالفان و موافقان شده است.

 

 

خسرو شاکری زند

باز نشر گفت‌وگوی روزنامه بهار با زنده یاد خسرو شاکری زند

نگرانی از تحریف تاریخ* 

 گفت ‌وگوی روزنامه بهار با زنده یاد خسرو شاکری زند به بهانه نقدی به آخرین کتاب یرواند آبراهامیان- کودتای ۱۹۵۳، سیا و ریشه‌های روابط معاصر ایران و آمریکا- و طرح مسائلی بیشتر درباره دولت ملی دکتر مصدق انجام شده است.*  

 

جمشید برزگر

ترور سلمان رشدی و ضرورت مرزبندی ایرانیان با دشمنان نام و عزت ایران

دفاع از ترور سلمان رشدی، یا حتی محکومیت مشروط و یا سکوت و تعلل در محکوم کردن آن را نه تنها باید اقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی، بلکه همزمان اقدامی ضدملی و ضد ایرانی نیز قلمداد کرد

 نه تنها صدور فتوای قتل یک نویسنده از سوی روح ‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، بلکه دفاع غیرقابل باور و غیرقابل توجیه از چاقوکشی و ترور از سوی طیف ‌های مختلف جمهوری اسلامی، اگرچه گاه خواه ناخواه در عرصه جهانی به اسم کشور و مردم ایران تمام می‌شود، اما واقعیت آن است که جمهوری اسلامی برای رسیدن به سوداهای فرقه ‌ای- مذهبی خود، بیش و پیش از هر چیز و هر کس، نام، اعتبار و هویت ایران و ایرانیان را قربانی خشونت‌ طلبی خود کرده است.

 

رقیه رضایی

عواقب دفاع از ترور سلمان رشدی؛ واکنش کاوه موسوی به اظهارات مهاجرانی

 پس از ترور ناموفق «سلمان رشدی» در نیویورک، فتوای قتل او که در سال ۱۳۶۷ توسط «روح ‌الله خمینی» صادر شده بود، دوباره مورد توجه قرار گرفته است. هم ‌زمان، «عطا الله مهاجرانی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت «محمـد خاتمی» و نویسنده کتاب «نقد توطئه آیات شیطانی» که در آن علنا از فتوای خمینی برای قتل سلمان رشدی دفاع کرده نیز در رشته توییتی، بر موضع خود در آن کتاب اصرار کرده است.

 

شهره مهرنامی

قاچاق زنان و دختران ایرانی؛

روایت وزارت خارجه امریکا، واهمه جمهوری اسلامی

 دبی، مالزی و شاید استرالیا؛ قاچاق دختران ایرانی و سوء استفاده جنسی  از آن ‌ها در  کشورهای دیگر اتفاقی است که در گزارش سالیانه وزارت خارجه امریکا از قاچاق انسان که ماه گذشته انتشار یافته، به آن اشاره شده است.

 

علی شاکری زند

ملت ایران، یک واقعیت تاریخی انکارناپذیر!

*  *

مفهوم «ملت»،

پادزهری

در برابر واژه‌ی ایدئولوژیک «امت اسلام»  و فتیشیسم قومی*

بخش دوم:

 از این حیث معیارهایی که در بخش نخست این نوشته مطرح‌ شد‌، بزرگترین ملت‌ های اروپا و مغرب ‌زمین از ملت ایران سابقه ‌ی «ملت بودن» دیرینه ‌تری ندارند. به عنوان مثال سرزمین اسپانیا که تا ۱۴۷۹ محل سکونت اقوام متعددی با شهریاران محلی خود بود با ازدواج میان ایزابل کاستیل موسوم به ایزابل کاتولیک با فردیناند آراگون برای نخستین بار به واحد سیاسی یگانه‌ای تبدیل‌ شد که البته مدتی مدید به علت پیچیدگی رسوم حاکم بر اتحاد خاندان های سلطنتی و اختلافات ناشی از آن در میان دو سلطنت محلی طرف ازدواج دچار اختلالات سیاسی بود.

 

پیام آقای کاووس ارجمند به مراسم سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

حافظ شیرازی

 با نزدیک شدن به سال روز پیروزی جنبش مشروطه در ۱۴ امرداد سال ۱۲۸۵ خورشیدی و برچیده شدن استبداد قبیله ‌ای مذهبی قاجار و ایجاد پارلمان و قانون اساسی برگرفته از اراده‌ ی ملت و هم زمان شدن آن با رویداد ترور ناجوانمردانه دکتر شاپور بختیار آخرین نخست وزیر سامانه پادشاهی مشروطه ما را بر آن می دارد که...

 

سخنرانی علی شاکری زند رییس هیأت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران

در مراسم بزرگداشت شاپور بختیار

به مناسبت سی‌ویکمین سالروز قتل او و دستیار وفادارش سروش کتیبه

دیگر زمان آن رسیده که این دستگاه جنون سقوط‌ کند

 می گوییم دستگاه جنون! اما آیا بر این دستگاه نام دیگری هم می‌برازد.

 همه چیز ویران شده.

مردم آب می خواهند؛ آنها می گویند حجاب!

مردم نان می خواهند؛ آنها می گویند حجاب!

مردم کار می خواهند؛ آنها می گویند حجاب!  

 

 

سخنرانی خانم دکتر دریا صفایی نماینده‌ی پارلمان بلژیک درباره‌ی شخصیت سیاسی شاپور بختیار

بختیار سرانجامِ راه تو پیروزی است

 ۳۱ سال از کشته‌ شدن شاپور بختیار، رهبر اصلی اپوزیسون دموکراسی‌خواه ایران در آن دوران، می‌ گذرد. جمهوری اسلامی، بدون نگرانی از واکنش جدی دولت فرانسه، تروریست‌ های خود را به خانه شاپور بختیار در قلب پاریس فرستاد، او و یارش، سروش کتیبه، را به طرز وحشتناکی به قتل رساند.  

 

در این روز ششم اوت

یاد دکتر عبدالرحمن برومند

پیشرو برجسته‌ ی راه رهایی ایران و یار سرسخت بختیار را گرامی می داریم

 برومند نخستین کسی که رودرروی خمینی در پاریس به او نه گفت! کسی که در برابر این ادعای خمینی که گفته بود جنبش های ملت ما از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغازشده‌ بود به او یادآور شد که این جنبش ها، نهضت ملی به رهبری مصدق و نهضت مشروطه بوده و بسی پیشتر از ۱۵ خرداد آغازشده ‌بوده‌ است. 

 

پیام جوانان نهضت مقاومت ملی ایران

به مراسم بزرگداشت شاپور بختیار

 دکتر بختیار آخرین نخست وزیر قانونی پیش از پرانتز سیاه جهل و جنون جمهوری اسلامی و بلاتردید نخستین اپوزیسیون ملی در برابر این رژیم تبهکار بود. جمهوری اسلامی در دو سوءِ قصد تلاش کرد تا او را از میان بردارد تا مبارزه با این رژیم از سردار و رهبر انکارناپذیر خود محروم شده دچار ناتوانی گردد.

 

پیام دکتر حمید اکبری به مراسم بزرگداشت شاپور بختیارو سروش کتیبه

شاپور بختیار فریادگر وجدان های بیدار تنها

 در دی‌ماه ۱۳۵۷، بخت یار دموکراسی خواهان ایران شد که دکتر شاپور بختیار آخرین نخست وزیر مشروطه ‌ی ایران شد. بختیار از مسند نخست وزیری سی ‌وهفت روز پی ‌در‌پی به مردم ایران هشدار داد که با به قدرت رسیدن آخوندها، دیکتاتوری ازنفس‌افتاده ‌ی چکمه جای خود را به یک دیکتاتوری تازه ‌نفس نعلین خواهد‌داد که آینده ‌ای به ‌مراتب دهشتناک تر را برای ایران به بار خواهدآورد.

 

پیام هواداران نهضت مقاومت ملی ایران

به مراسم سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

 مراسم را با یاد و خاطره ی جانباختگان راه آزادی ایران ندا آقاسلطان، پویا بختیاری، آزاده ضربی، نوید افکاری، نیکیتا اسفندانی، احسان خیری، سهراب اعرابی، ستار بهشتی و هزاران تن دیگر قربانیان دستگاه جنایتکار حاکم در کشور شروع میکنیم.

 

در سوگ شاپور بختيار

که در ششم اوت يکهزار و نهصد و نود و يک به قتل رسيد

از خاک، اين سفر...

● زاريد ساقيان که ز ميخانه پير رفت

 

موييـــد! ابرو بــاد! که از بيشه شير رفت

    گرييد بخرادان که زديوان عقــل و داد

 

فرزانه نجيب و دبيــر خبيــر رفت

    ناليــد! چنگ و عود! که ناهيد شد خموش

 

وز خاک سوی عرش ملائک، نفير رفت

 

در آستانه ی نهضت مشروطیت ایران

گفت‌وگوی ناصر رحیم‌خانی  با خسرو شاکری

سرچشمه‌ی آشنایی با مفهوم مشروطیت

(بخش نخست و بخش دوم )

 جنبش مشروطه‌خواهی ایرانیان دگرگونی فرهنگی و سیاسی بزرگ و بی‌همتایی در تاریخ معاصر ایران پدید آورد و آغازگر روند گذار جامعه‌ی سنتی، از آیین حکمرانی خودکامه به نظم نوآیین مشروطه‌‌گی بود. در آستانه‌ی سالگرد نهضت مشروطیت ایران هنوز آرمان‌های نافرجام این جنبش مردمی یعنی آزادی، حاکمیت قانون، تأسیس دولت ملی مدرن، پیشرفت و تجدد، همچنان خواست جامعه ایران است. 

 

بهزاد کشاورزی

حماسه ای از تاریخ مشروطیت ایران

تبریک می گویم ترا ای بهادر ایران

 در روز ۲۹ آذر ۱۲۹۰ شمسی، شهرهای اشغالی تبریز و رشت و بندر انزلی (و مدتی بعد شهر مشهد) به وسیلۀ قوای نظامی روسیه مورد هجوم قرار گرفته و مردم آن مناطق وحشتناک ترین کشتارها و شکنجه ها را متحمل شدند. در همان روز، حماسه ای به وسیلۀ یکی از روزنامه نگاران شهر ارومیّه آفریده شد که متأسفانه تا کنون در این باره سخن کافی گفته نشده و آن واقعه همچنان در گرد و غبار صفحات کتاب های کهن در سکوت و فراموشی باقی مانده است.

 

علی شاکری زند

ملت ایران، یک واقعیت تاریخی انکارناپذیر!

*

مفهوم «ملت»،

پادزهری

در برابر واژه‌ی ایدئولوژیک «امت اسلام»  و فتیشیسم قومی*

 «نام جمعی و سیاسی ایرانیان ملت ایران است و هیچ عنوان دیگری واقعیت تاریخی و فرهنگی و سیاسی آنها را بیان‌ می‌کند و به آنان نمی برازد. از این مهم تر: در نبرد برای سرنگونی حاکمیت کاست روحانی موسوم به ولایت فقیه تنها مفهوم سیاسی معتبر حاکمیت ملت است؛ ملت که در برابر امت قرارمی گیرد ...، و بدتر از آن: فتیشیسم «مجموعه ای از اقوام»، نمی تواند جای آن را بگیرد.» ۱

 

پوتین شکست خورده است

گفت‌وگو با بوریس کاگارلیتسکی

 تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در حالی وارد پنجمین ماه خود شده که هیچ دورنمای روشنی برای آینده آن قابل تصور نیست. اخبار جنگ نسبتا از عنوان نخست رسانه ها حذف شده و جای خود را به عوارض و پیامدهای اقتصادی آن داده است، تورم جهانی، کمبود انرژی، بحران غذایی و تشدید تحریم ها. چنین به نظر می رسد پیکار طرفین در جبهه اقتصادی و توان مقاومت برای تحمل این بحران ها عرصه است که سرنوشت جنگ را رقم خواهد زد. 

 

حجاب اجباری در ایران؛

اعتراف‌گیری از سپیده رشنو

 پخش اعتراف ‌گیری تلویزیونی از سپیده رشنو که شب گذشته از صدا و سیما پخش شد، واکنش ‌های گسترده ‌ای داشته است؛ خانم رشنو، زنی است که بعد از برداشتن روسری ‌اش در اتوبوس و مجادله و درگیری یک زن محجبه با او بازداشت شد. در این فیلم اعتراف‌ گیری که معلوم نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است، خانم رشنو حرف ‌هایی هماهنگ با سیاست ‌های حکومت می ‌زند.

 

 

آرشیو ماه ژوئیه  ۲۰۲۲

 

م. اسدی

حکمرانی فشل و میانمایگی مدیران

"آفتابه و لگن صد دست، اما شام و نهار هیچ"

 در جریال سیلاب و رانش زمین در منطقه "امام زاده داوود" تهران که چندین کشته و ناپدید شده به بار آورد، تصویر شهردار تهران را دیدیم که تا زانو در گل و لای رفته و تیم رسانه ای همراه وی هم مشغول ثبت تصویر از او جهت درج خبر در رسانه های متعدد و البته غیر پاسخگوی شهرداری تهران هستند.

 

 نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR

Founded by Shapour Bakhtiar

 

روز شنبه، ششم اوت ۰۲۲ ۲

به دعوت نهضت مقاومت ملی ایران

در مراسم یادبود

سی‌ویکمین سالروز قتل شاپور بختیار و سروش کتیبه

*  *  *

 هموطنان گرامی،

ششم اوت ۲۰۲۲ مصادف با سی ویکمین سالروز قتل دکتر شاپور بختیار است.

در روز ششم اوت ۱۹۹۱، دستگاه رهبری جمهوری اسلامی به دست جلادانی که از ایران فرستاده بود، دکتر شاپور بختیار، آخرین نخست‌ وزیر نظام مشروطه ‌ی ایران، ادامه دهنده ی ثابت قدم راه مصدق، نخستین، اصولی ترین و استوارترین مخالف نظام ارتجاعی و ویرانگر ولایت فقیه بنیانگذار و رهبر نهضت مقاومت ملی ایران، و دستیار وفادارش سروش کتیبه را به طرز فجیعی به قتل رساند.

 

مصاحبه ناصر اعتمادی خبرنگار اراف‌ای با علی شاکری زند، رئیس هیئت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران و مجید گلپور، محقق و مشاور اتحادیۀ اروپا

در برنامه چشم‌انداز روز

"شکست مذاکرات برجام اروپا را به سیاست تغییر رژیم در ایران متمایل می‌کند"

 برای اولین بار شاید یک مقام ارشد دولت آمریکا، برت مک گرک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه علی خامنه ای را منشاء اصلی بن بست در مذاکرات مربوط به مناقشۀ اتمی ایران معرفی کرد. مشابه همین حرف را در روزهای گذشته برخی چهره های شناخته شدۀ حکومت ایران از قبیل محسن هاشمی یا حسین مرعشی اینبار در پهنۀ داخلی زدند. آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم گفتند که منشاء بن بست و بحران‌های کنونی کشور در تمام عرصه ها شخص رهبر است چون او مطابق اختیارات و قدرت مطلقه اش در قانون اساسی تعیین کننده و تصمیم گیرندۀ خرد و کلان همه سیاست ها و راهبردهای حکومت است و در نتیجه برای پایان دادن به این بحران ها از دست هیچکس جز خود او کاری ساخته نیست.

برای دیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید 

 

عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند:

"جنون اعدام" در ایران دوباره شدت گرفته است

 سازمان عفو بین ‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند با صدور بیانیه ‌ای، در مورد افزایش هولناک اعدام در ایران هشدار دادند. طی نیمۀ اول سال ۲٠۲۲ شمار اعدام‌ ها به وضوح افزایش داشته است. در بیانیۀ دو سازمان مدافع حقوق بشر که روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه منتشر شد، آمده است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲۵٠ نفر در ایران اعدام شده ‌اند.

 

بازگشت چوبه‌های دار به خیابان‌های ایران پس از دو سال؛

سازمان حقوق بشر اعدام در ملاء عام  را محکوم کرد

«هدف از سر گرفتن این مجازات وحشیانه در خیابان‌ها، ارعاب مردم برای پیشگیری از اعتراضات است»

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱ مرداد ۱۴۰۱: حکم یک زندانی به‌ نام ایمان سبزیکار جونقانی که به اتهام «قتل عمد» علی‌ اکبر رنجبر، مامور نیروی انتظامی، به قصاص نفس (اعدام) در ملاء عام محکوم شده بود، صبح امروز در شیراز به اجرا درآمد. این اولین اعدام در ملاء عام در ایران از زمان شیوع ویروس کرونا است.

 

قیام ایران

فؤاد روحانی

مصدق و نهضت ملی در کشاکش چپ و راست (۲)

 بعد از تسلیم ایران به اولتیماتوم روس و انگلیس، روسها پایگاه‌ های نظامی در تبریز، انزلی و مشهد و انگلیس‌ ها در شیراز و اصفهان تأسیس کردند و به این ترتیب نفوذ مستقیم روس و انگلیس در ایالات بزرگ ایران رسماً برقرار شد. حکامی که به شمال فرستاده می ‌شدند با تصویب ارتش شوروی و آنها که به جنوب فرستاده می ‌شدند با تصویب ارتش انگلیس انتخاب می ‌شدند. عملیات نیروهای آن دو دولت در مناطقی که اشغال کرده ‌بودند شامل مداخله در همه گونه امور بود. آنها هر جنبشی را که منافی مقاصد خود می شناختند، در نطفه خفه می ‌کردند. 

 

روشنک آسترکی

سناریو «دوران طلاییِ دهه شصت» کارساز نیست

 تشدید نارضایتی ‌های عمومی از جمهوری اسلامی سبب شده رهبر جمهوری اسلامی «خدای دهه شصت» را به کارگزاران جمهوری اسلامی یادآوری کند تا برای بستن فضای سیاسی و اجتماعی دست به کار شده و آخرین تلاش ‌ها برای نجات کشتی در حال غرق شدن را به کار بگیرند. بازداشت‌های گسترده فعالان صنفی، مدنی و دادخواهان نمونه ‌ای از احضار روح سیاه دهه شصت است. 

 

یادداشتی کوتاه، حاوی یک نکته مهم توسط صدرا عبداللهی* (کارگردان سینما)

مافیای اقتصادی و صنعت زندان سازی و زندان داری در جمهوری اسلامی

 با افزایش تعداد زندان ها و زندانیان در چهل ساله گذشته در ایران، واقعیت این است انگار در سال هال های اخیر زندان سازی و زندان داری در جمهوری اسلامی مانند بسیاری چیزهای دیگر تبدیل به حوزه تجاری شده و به همین دلیل این موضوع منجر به شکل گیری مافیای اقتصادی ریز و درشت در داخل و بیرون از زندان شده است. 

 

آیدا قجر

گزارش

آدم‌فروشی؛ پروژه جاسوس‌سازی از شهروندان و

شکست جمهوری اسلامی

 «امروز باید همه شما سازمان اطلاعات باشید. از اجزای سازمان اطلاعات باشید. همه ما مکلفیم که اگر از این خراب‌ کارها کسی را یافتیم و باید هم دنبال این باشیم که بیابیم این‌ ها را، معرفی کنیم تا قوای انتظامی و نظامی بگیرند و تحویل دادگاه ‌ها بدهند و محاکمه بشوند.»

این جمله‌ معروفی از «روح ‌الله خمینی»، بنیان ‌گذار جمهوری اسلامی است که در یازدهم تیر ۱۳۶۰ میان خانواده‌ های کشته‌ های هفتم تیر بیان کرد. شاید بتوان این جمله را سرآغازی رسمی برای ترویج جاسوسی شهروند مقابل شهروند دانست.

 

ایرج مصداقی

حقوق بشرایران

در "روز جهانی عدالت" جنبش دادخواهی ایران کجا ایستاده است؟

 کشتار ۶۷ با دادگاه حمید نوری و حکم حبس ابد او ابعادی جهانی یافت. اعلام حکم در آستانه "روز جهانی عدالت" هم به آن معنایی نمادین بخشید. تصویر امروز جنبش دادخواهی ایران از نگاه ایرج مصداقی، یکی از عاملان اصلی بازداشت نوری.

 

رادیو فردا

حمید نوری به جرم دست داشتن در اعدام‌های ۶۷ به حبس ابد محکوم شد

 قاضی و هیئت منصفه دادگاه منطقه استکهلم روز پنج‌ شنبه، ۲۳ تیر ۱۴۰۱، پس از ۹ ماه بررسی، حکم حمید نوری متهم به دست داشتن در اعدام دسته‌ جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ را اعلام کرد.

 

استقبال سازمان حقوق بشر ایران از

صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد

 دادستان ‌ها، حمید نوری را به «نقض مجرمانه و فاحش قوانین بین ‌المللی (معادل جنایت جنگی) و قتل عمد» متهم کرده بودند که دادگاه برای هر دو اتهام، نوری را مجرم تشخیص داد. این نخستین بار است که کسی به اتهام دست داشتن در قتل‌ عام زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ محکوم می ‌شود.

 

عرفان کسرایی

مریم میرزاخانی؛

جبر هندسی عالم و کشف قلمروهای نو

 پنج سال پیش در روز ۲۳ تیرماه، مریم میرزاخانی چشم از جهان فروبست. درباره جزئیات آثار و مقالات او بسیار گفته ‌اند و بسیار نوشته‌ اند. با این حال، خیلی‌ ها اعتبار علمی و نام او را با مدال فیلدز گره می‌ زنند؛ مدالی که اغلب با عنوان نوبل ریاضیات از آن یاد می ‌شود و میرزاخانی نیز نخستین (و تا همین چند روز پیش، تنها) زنی به شمار می ‌رفت که موفق به دریافت آن شده بود.

 

رادیو فردا

حذف ادبیات فارسی از کنکور؛

آیا عمدی در کار است؟

 امسال موضوع کنکور ورود به دانشگاه‌ های ایران از دو جنبه جنجالی شد؛ یکی انتشار گزارش‌ ها از تقلب ‌ها در کنکور و دیگری انتشار خبر اعمال تغییرات جدید از کنکور سال آینده.

 

عبدالستار دوشوکی

دوازده ایراد اساسی و نگران کننده به "شورای ملی تصمیم"

 بعد از انتشار بیانیه شش ماده ای "شورای ملی تصمیم"، عکس العمل های متفاوتی توسط هموطنان در نقد این شورا نشان داده شده که تلاش می کنم بدون داوری و قضاوت شخصی نظرات انتقادی هموطنان را در این نوشتار منعکس کنم تا مسئولین "شورای ملی تصمیم" بتوانند به انتقادات مطرح شده با سعه صدر جواب بدهند. 

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

جعفر پناهی و خانواده ‌های دادخواه بازداشت شدند؛

موج جدید سرکوب در ایران

 «سرکوب گسترده خانواده ‌های دادخواه و فعالان مدنی هراس حکومت از همه‌ گیر شدن جنبش ‌های اعتراضی در ایران را نشان می ‌دهد»

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۰ تیر ۱۴۰۱: امروز چندین تن از خانواده‌ های دادخواه جان ‌باختگان اعتراض ‌های آبان ۹۸ بازداشت شدند. از سوی دیگر، جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌نامه ‌نویس سرشناس ایرانی بازداشت شد.

 

علی شاکری زند

آیا جمهوری اسلامی مشروعیتی داشته که ازدست داده؟

غبار برانگیختن در مسیر حرکت واقعی

 نگارندگان ـ یا نگارنده ی؟ ـ بیانیه ی «اعلام موجودیت شورای ملی تصمیم» در آغاز این بیانیه می نویسند:  

«... رژیم جمهوری اسلامی بعد از ۴۳ سال تحمیل استبداد همه جانبه‌ بر میهن عزیزمان ایران و تخریب منابع طبیعی، اقتصادی و علمی، گسترش فقر و بی خانمانی و نادیده گرفتن حقوق زنان، سرکوب و کشتار مخالفان و دگراندیشان و پایمال کردن آزادی ‌های فردی و اجتماعی، دیرزمانی است مشروعیت خود را از دست داده است.»

 

مریم فومنی

زنانی که می‌خواهند به حجاب گره نخورند

 «عجیب ‌ترین وضعیتی که برای ما وجود دارد وقتی است که در هواپیما در حال رسیدن به کشور خودمان هستیم. سالار عقیلی، ترانه‌ی "وطنم وطنم" را می‌ خواند و تو باید با مانتو و روسری پوشیدن، خودت را از چیزی که هستی، تغییر بدهی و تبدیل کنی به چیزی که نیستی. این حس فاصله گرفتن از خودم، مخصوصاً وقتی از سفرهای خارجی برمی ‌گردم، بیشتر می‌ شود.»

 

 ۱۸ تیر، سالگرد قیام سرداران ملی ارتش ایران

اسامی نظامیان و غیر نظامیان جانباخته

نام ۱۲۳ تن ازجانباختگان قیام ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹

 سپھبد سعید مھدیون- سرتیپ خلبان آیت محققی- سرھنگ ھادی ایزدی- سرھنگ خلبان داریوش جلالی- سرھنگ چترباز محمـد رضا نادری- سرھنگ شھربانی غلامعلی وارسته پور- سرھنگ خسرو زرینه-سرھنگ خلیفه سلطانی- سرھنگ منوچھر صادقی- سرھنگ شھربانی سعیدامیری- سرھنگ حسین مصطفوی قزوینی- سرھنگ علی فاریا- سرھنگ احمدآزموده- سرھنگ نادر وحدتی پور

 

هادی بهزاد

به یاد سرداران قیام ۱۸ تیر ۱۳۵۹

- گاه در قاموس تاریخ کلمات "پیروزی" و "شکست" از این پوسته ی خشک لقات بیرون می آیند و یکی جای دیگری را پر میکند.

 زبان تاریخ از "شکست هائی" روایت دارد که راه بر پیروزی های بزرگ گشوده و از "پیروزی هائی" که ریشه های زوال و انهدام را پرورانده اند. آن روز که "منصور" خلیفه ی عهدشکن و ناکس عباسی به فریب و تزویر ولینعمت خاندان خود "ابومسلم" را به خاک و خون کشید، جهان را دربند خویش می دید و قند در دل آب می کرد که "خلافت بهنجار شد"، مورخی نوشت نه فقط او که "اقربای او نیز به شادی سر از پا نمی شناختند، زیرا که از مهابت و بیم سیاست او (ابومسلم) شب بر بستر فراغت نمی غنودند و در زیر جامه کفن پوشیده بسر می بردند.

 

نمیر:

از قیام سرداران ملی  ۱۸ تیر ۱۳۵۹ تا جنبش های کنونی در ایران

 

بیست و سه سال پیش در چنین روزی

جنبش های دانشجویی علیه حکومت مافیایی

 

کیواندخت قهاری

از جنبش ۱۸ تیر تا جنبش کنونی ایران

 در روز ۱۸ تیر ۱۳۷۸ نیروهای انتظامی و انصار حزب‌الله در پی تظاهرات دانشجویان در اعتراض به توقیف روزنامه‌ی "سلام" به کوی دانشگاه و خوابگا‌ه‌ های دانشجویی تهران حمله بردند، اموال دانشجویان را تخریب کردند و به ضرب و شتم آنان پرداختند. آمار دقیقی در مورد شمار بازداشت ‌شدگان، مجروحان و کشته ‌شدگان در این واقعه وجود ندارد.

 

نامه سرگشاده برخی از جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق خطاب به مایک پنس

 آقای مایک پنس، با احترام

شما در تاریخ ۲ تیر ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ در جریان بازدید خود از قرارگاه «اشرف ۳»، مقر اصلی سازمان مجاهدین خلق در آلبانی در یک سخنرانی مطالبی را در مورد سازمان مجاهدین و مریم رجوی از رهبران این سازمان عنوان کردید که ما آن را کاملا نادرست می ‌دانیم.

 

یوسف رضا

چهل سال تنش میان تهران - پاریس؛

از «جنگ سفارت‌ها» تا تبادل قاتل بختیار

 در حال حاضر چهار شهروند فرانسوی با ااتهام ‌‌های امنیتی در ایران زندانی هستند. اتهاماتی که فرانسه «بی ‌پایه و اساس» می‌داند و خواهان «آزادی فوری ‌شان» است. ایران اما مقامات به «تبادل زندانی» اشاره کرده ‌اند.

 

آرشیو ماه ژوئن  ۲۰۲۲

 

علی شاکری زند

پیام به

سمینار ائتلاف برای آزادی ایران

 امروز جز مافیای حاکم بر ایران و دیگر قربانیان ایدئولوژی های پوسیدهی توتالیتر همه می دانند که نتیجه ی سلطه ی جمهوری اسلامی بر ایران ویرانی کشور و تباهی زندگی مردم بوده و با ادامه ی آن نیز کشور چندهزارساله ی ما به سوی نابودی کامل می رود.

 

سعید بشیرتاش

ابهام‌زدایی از فدرالیسم

یک ادعایی که ممکن است بر اثر تبلیغاتِ طرفداران فدرالیسم به غلط در میان برخی از ایرانیان جا افتاده باشد این است که نظام فدرال نظامی است مترقی و متعلق به کشورهای پیشرفته

 یکی از علت ‌های مصیبت بزرگی که در سال ۵۷ بر سر مردم ایران آمد این بود که بسیاری از شخصیت‌ ها و جریانات سیاسی، بدون اینکه هیچ درک درستی از مفهوم «حکومت اسلامی» یا مفهوم مجعول «جمهوری اسلامی» داشته باشند، از برقراری آن در ایران استقبال کردند.

 

تسلیت

 

با کمال تأسف از درگذشت بانو ناهید امینی همسر زنده یاد نصرت الله امینی یار و همکار وفادار دکتر محمـد مصدق و مادر آقای محمـد امینی آگاهی یافتیم.

 

نهضت مقاومت ملی ایران این ضایعه را به خانواده ی ارجمند امینی و به دوست گرامی و پژوهشگر گرانقدر آقای محمـد امینی تسلیت گفته برای ایشان و خانواده تحمل و شکیبایی بسیار آرزو می کند.

 

۵ تیرماه ۱۴۰۱

هیأت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران

 

پزشکانی که به دست "جوخه‌های امنیتی" حذف شدند

 مرگ مشکوک دکتر پیوند علامه و پیوند آن با فاجعه متروپل آبادان، خاطره دیگر قتل‌ ها، خودکشی‌ ها و مرگ ‌های مشکوک پزشکان در چند دهه گذشته را زنده کرد. ایرج مصداقی، تحلیلگر سیاسی، دستگاه امنیتی را عامل این مرگ‌ ها می‌داند.

 

قیام ایران

فؤاد روحانی

مصدق و نهضت ملی در کشاکش چپ و راست (۱)

 نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمـد مصدق در چنبره ی شوم ائتلافِ راستِ ارتجاعی و چپ وابسته، با کشاکشی خطیر روبرو شده بود. افکار آزادیخواهانه و قانون خواهیِ رهبر نهضت ملی ایران از چنان اقبالِ گسترده ی ملی برخوردار بود که دشمنانِ گوناگون، از روحانيون نسری تا مالكان و طرفداران خودکامگی، به مقتضای طبع فتنه جوی و فسادطلبِ چپِ مزدور، همنوا و هم آهنگ شدند. 

 

 

«دولت انقلابی، وعده‌های تو خالی»؛

ادامه اعتراضات بازنشستگان و بازاریان

 

 روز شنبه ۲۸ خرداد شماری از بازنشستگان در چندین شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کرده و به وضعیت وخیم معیشتی خود اعتراض کردند. همزمان، گزارش‌هایی از شکل گیری اعتصابات در بازارهای چند شهر کشور منتشر شده است.

 

گزارش گوترش در محکومیت اعدام‌ها و نقض حقوق بشر در ایران

 دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی رسمی وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داده و خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در مورد سرکوب خشن اعتراضات و شکنجه و مرگ زندانیان در بازداشتگاه ‌ها شده است.

 

نیک‌‌آهنگ کوثر

بحران‌ آفرینی جمهوری اسلامی از طریق طرح‌ های انتقال آب بین حوضه‌ ای و کشاورزی نابسامان

 برخی تحلیل ‌گران ارتباط میان سیاست‌ های غیرمنطقی مدیریت منابع در ایران را با بحران‌ های اجتماعی نادیده می ‌گیرند، اما حکمرانی و مدیریت پرخطا در در حوزه‌ های مختلف به بحران‌ هایی فراگیر در نقاط مختلف کشور منتهی شده و خواهد شد.

 

مستند مصاحبه دکتر بختیار با تاریخ شفاهی در تلویزیون ایران اینترنشنال

 برای دیدن برنامه در تلویزیون ایران اینترنشنال اینجا کلیک کنید.

 

گزارش

گیوتین در بهداری زندان اوین؛

انگشتانی که قطع می‌شوند

 «آرش صادقی»، فعال حقوق بشر که خود سال ‌ها در زندان بوده، شامگاه پنج‌ شنبه، ۱۲ خردادماه،  در توییتر از قطع انگشتان یک زندانی به اتهام سرقت خبر داد. صادقی در توییت خود نوشته است که از یک ماه پیش، دستگاهی به ‌نام «گیوتین» را به بهداری زندان اوین آورده ‌اند و پس از انتقال این زندانی از کرمانشاه به اوین، «تحت تدابیر شدید امنیتی در بهداری زندان اوین»، ۴ انگشت یکی از دستان او را قطع کرده ‌اند.

 

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

فراخوان به تجمع سراسری

فراخوان تجمع اعتراض به عدم اجرای همسان سازی، رتبه‌ بندی، بازداشت‌ های غیرقانونی فعالان صنفی و سناریو سازی ‌های صدا و سیما

 همکاران گران‌قدر، مردم شریف ایران!

بیش از دو دهه است که معلمان ایران و نمایندگان آن ‌ها در تشکل‌ های صنفی، در چهارچوب قوانین موضوعه کشور به روش‌ های مختلف همواره مصرانه و صریح مطالبات خود را پیگیری کرده‌ اند؛ مطالباتی که علاوه بر کرامت و معیشت فرهنگیان، کرامت و حقوق بدیهی دانش‌ آموزان و فرزندان این مرزوبوم، منجمله امکانات آموزشی رایگان، کیفی و مطابق با استانداردهای روز را نیز شامل می‌ شود.

 

پیام یونسی‌پور

گزارش

شلیک به بوکسور، تهدید ورزشکاران مهاجر؛ چرا نباید بروند؟

 «رضا مرادخانی»، بوکسور سابق تیم ملی ایران، هدف چهار گلوله ماموران نیروی انتظامی قرار گرفته است. این اتفاق هشتم اردیبهشت سال جاری، در پارک پردیسان رخ داد. ماموران گشت ارشاد ابتدا به خاطر حجاب همسر رضا مرادخانی یعنی «ماریا عارفی»، مزاحم آنان شده بودند. 

 

فرهنگ و هنر

انفرادیه‌ها، داستان بی‌پایان زندان در ایران

روی جلد مجموعه داستان "انفرادیه‌ها" اثر رضا خندان مهابادی

 موضوع مجموعه داستان "انفرادیه ‌ها" زندان است. اثر رضا خندان مهابادی، عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران که هم ‌اکنون در زندان است. اثر به زندگی چهار زندانی در انفرادی می ‌پردازد. نگاه اسد سیف، منتقد ادبی، به این کتاب

 

گزارش

همه چیز درباره قطار مرگ؛ تسلیت پشت تسلیت،رنج پشت رنج

 قطار مرگ که از مشهد عازم یزد بود، در حدود ۸۵ کیلومتری طبس در استان خراسان جنوبی، در اثر برخورد با یک بیل مکانیکی که در نزدیکی ریل رها شده بود، از مسیر خارج شده است.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

ایران:

در ماه اعتراضات، بالاترین میزان اعدام ماهانه در پنج سال گذشته ثبت شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱: مقام‌ های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دست کم ۱۶۸ تن را اعدام کرده ‌اند. طبق آمارهای سازمان حقوق بشر ایران، این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک ‌ونیم برابر افزایش داشته است.

 

احسان مهرابی

گزارش

متهمان ترور در هند و تایلند؛

برادر معاون وزیر اطلاعات، خبرنگار ایرنا و …

 تایلند و هند بار دیگر زمین درگیری جمهوری اسلامی و اسرائیل شده‌ و نهادهای امنیتی این دو کشور درباره حملات ایران ابراز نگرانی کرده‌ اند. پلیس تایلند از ماموران خود در سراسر کشور خواسته است مراقب جاسوسان ایرانی که احتمالا در آن کشور حضور دارند، باشند.

 

ابوالفضل محققی

شانزده سال زندان برای دو دانشجوی نخبه!

 

 حکم شانزده سال زندان علی یونسی وامیر حسین مرادی دو دانشجوی نخبه المپیادی تائید شد! جامعه درهم ریخته ایران امروز درچنان بهت وفشار روحی عظیم ناشی از فقر، بیکاری، سرکوب، اعدام ‌های گسترده، دیدن جنازه‌ های بیرون کشیده شده از زیر آوار ساختمان متروپول نماد چهل سال حکومت فاسد جمهوری اسلامی قرارگرفته! که دیگر شنیدن حکم محکومیت دو دانشجوی نخبه برنده مدال‌های المپیاد جهانی دانشگاه "شریف" قلب‌ های دردمند این ملت را غرق اندوه نمی‌ سازد واعتراضی را بر نمی ‌انگیزد!

 

ابراز همدردی رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ با مردم آبادان و سایر نقاط ایران

آرزوی همیشگی‌ام برای ایران، آزادی و دمکراسی است

 صدای آمریکا - رئیس ایرانی ‌تبار پارلمان نروژ در پیامی به مردم ایران تأکید کرده است که چشمش به روی وقایع کشوری که در آن به دنیا آمده بسته نیست و آرزوی همیشگی‌ اش برای ایران دموکراسی و حقوق بشر است.

 

نامی کارخانه

پاسخ به «پرسش‌های بی پاسخ»

 نیاز به هوش و دانش چندانی نیست که دریابیم، آنچه حسن بهگر در این مقاله سرهم‌ می ‌کند در واقع تکرار کلیشه‌ های تبلیغاتیِ خود روسیه درباره ‌ی این تجاوز است و هر کس که آن تبلیغات و توجیهات را خوانده یا شنیده‌ باشد، رونویسی و تکرار آنها را در نوشتار بهگر می ‌تواند ببیند. در واقع «تبلیغاتِ مسموم»، تمام آن توجیهات آبکی روسیه است که به کمکِ آنها تلاش می ‌کند خون ریخته شده‌ ی اوکراینی‌ ها را بشوید اگرچه موفق نخواهد‌بود.

 

آندره کولسنیکوو

روسیه به یک بن‌بست تاریخی رسیده است

 جنگ روسیه و اوکراین پر از دوگانگی است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اصرار دارد علیه کشوری می جنگد که توسط نازی ها تسخیر شده است. با این حال، از میان میلیون ها نفری که از پیشروی روسیه گریخته اند، ۷۸ نفر جزء بازماندگان هولوکاست بودند که به آلمان منتقل شدند.

 

آیدا قجر

امضاهای مرگ؛

آیت‌الله خمینی و فتواها و فرمان‌های کشتار

 مثل هر سال جمهوری اسلامی، با فرا رسیدن ایام مرگ «روح ‌الله خمینی» بنیان‌ گذار نظام حاکم بر ایران، رسانه ‌های حکومتی اقدام به تصویرسازی از او می ‌کنند. مردی که گفته می ‌شد، ملت تصویر او را در ماه دیده و از پاریس به تهران پرواز کرد، سکان‌ دار حکومت ایران شد. جمهوری اسلامی دهه ‌ها کوشید تا تصویر پیرمردی مهربان و ساده ‌زیست و عادل را به خورد جامعه بدهد؛ تصویری که هیچ تطابقی با واقعیت نداشت.

 

وخامت حال خالد پیرزاده زندانی مشروطه‌خواه؛

ورزشکاری که در زندان ویلچرنشین شد

 خالد قهرمان و مربی پرورش اندام در تاریخ ۵ خرداد ماه ۹۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با ضرب و جرح بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان اوین منتقل شد. این فعال مشروطه‌ خواه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست مـحمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در خردادماه ۹۹ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شد.

 

آیدا قجر

دکانی جدید برای سرکوب زنان؛

اسم رمز: جهاد تبیین

 از سال ۱۳۹۷ که رهبر جمهوری اسلامی، «علی خامنه ‌ای» بیانیه «گام دوم انقلاب» را صادر کرد، کلیدواژه «جهاد تبیین» هم در ادبیات هوادارانش پررنگ شد؛ تا به آن‌ جا که از سال گذشته با انتشار کتاب «جهاد تبیین» از بیانات خامنه ‌ای اوج گرفت.

 

آرشیو ماه مه  ۲۰۲۲

 

محمـدرضا زنجانی

تصویری مبهم از فردایی ناپیدا؛

در ایران چه می‌گذرد؟

 مردم در ایران امروز، در هر شغلی و با هر میزان تحصیلات و شرایط خانوادگی، تصویری مبهم از آینده دارند و نمی‌دانند در روزهای پیش رو چه خواهد شد و چطور باید زنده بمانند. حالا دیگر بحث بر سر زنده ماندن است، نه زندگی بهتر. چند روایت را در این گزارش بخوانید.

 

معترضان آبادانی، نیروی انتظامی را «هو» کردند

و امام جمعه را «بی‌شرف» خواندند

 معترضان آبادانی که برای ششمین شب متوالی در خیابان‌های این شهر علیه نحوه رسیدگی به برج فروریخته متروپل دست به اعتراض زدند، نیروی انتظامی را «هو» کردند. در ویدئویی که در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شامگاه هشتم خرداد علیه مقامات حکومتی شعار سر می ‌دهند که یک فرمانده نیروی انتظامی از آن‌ها می‌خواهد تا «شعارهای ساختارشکنانه» ندهند.

 

سلام فرمانده

 

مانا نیستانی                       ۱ خرداد ۱۴۰۱                     منبع: ایران وایر

 

مصاحبه توسط: ناصر اعتمادی

فریدون خاوند:

پیشنهاد علی شمخانی به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها بهت‌آور است

 "پیشنهاد علی شمخانی به روسیه برای دور زدن تحریمها شگفت ‌آور و حتی بهت آور است. شگفت آور است به این خاطر که اگر در جهان کشوری باشد که در زمینۀ اعمال تحریم‌ ها علیه ایران طی چند دهۀ گذشته با غرب همراهی کامل کرده و حتی بعضاً مشوّق غرب در اعمال تحریم ها علیه ایران بوده، آن کشور روسیه است. روسیه از تحریم اقتصادی ایران سود فراوان برده است. به جرأت می توان گفت که تنها کشوری که از تحریم های بین المللی علیه ایران به ویژه تحریم نفت و گاز این کشور بیشترین نفع را برده روسیه بوده است

 

تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور به مردم معترض آبادان

 با افزایش شمار قربانیان و کندی روند آواربرداری، مردم خشمگین در آبادان تجمع کردند. نیروهای امنیتی که از عصر، حضور سنگینی در حوالی متروپل داشتند، با افزوده شدن معترضان به سوی آنها گلوله ساچمه‌ ای و گاز اشک ‌آور شلیک کردند.

 

ابوالفضل محققی

شهری که روزی زیبا بود با مردمانی شاد!

 بنای عظیم سست بنیادی در آبادان فرو می ‌ریزد. ده‌ ها نفر در زیر بتن‌ های بزرگ مدفون می‌ شوند. صداهائی مبهم از زیر صد‌ها تن خاک و سیمان به گوش میرسد.

مردم با چنگ و دندان با هر چیز که دستشان می ‌آید زمین را می‌کاوند. صدائی مقطع از زیر خاک مادر خود را می‌ خواند. "مادر کجائی؟ مادر کمکم کن! جرعه ‌ای آب." صدا از میان بتون‌ های شکسته از لابلای مفتول ‌های آهنی عبور می ‌کند مادر صدای فرزند را می ‌شناسد خود را زمین می ‌کوبد. "نجاتشان دهید! پس کجاست این نیروی امداد. آیا وسیله‌ای نیست که این بتون غول آسای آوار شده بر فرزند‌هایمان را بردارد؟ "مادر ضجه می ‌زند اما چنین امکانی نیست.

 

بازنشر

متن سخنرانی آقای حسن نقیبی در مراسم بزرگداشت دکتر شاپور بختیار

شنبه، ۶ اوت ۱۹۹۴ / ۱۵ مرداد ۱۳۷۳ / کلن

قومی متفکرند اندر ره دین/ قومی به گمان فتاده در راه یقین

میترسم از آنکه بانگ آید روزی/ کی بیخبران راه نه آنست و نه این

 اجازه بدهید بعنوان مقدمه‌‌ی عرایضم برخلاف سنت معمول و در عوض اشاره به اوضاع نابسامان کشور یا به بحث و "دیالوگ" میان نیروهای اپوزیسیون در یکسال گذشته و ارزیابی از اینکه اپوزیسیون در این مدت تا چه اندازه به مراحل اولیه‌‌ی ایجاد یک رهبری سیاسی مشترک نائل شده‌ است، سخنانم را با یک انتقاد از خودمان یعنی یکایک نیروهای اپوزیسیون در ایران و خارج از کشور آغاز نمایم.

 

سند جدید عدالت علی:

هماهنگی سپاه و قوه قضاییه برای سرکوب مردم پیش از آزادسازی قیمت‌ها

 ایران اینترنشنال - گروه هکری «عدالت علی» سندی به ایران اینترنشنال ارسال کرده که نشان می ‌دهد قوه قضاییه از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خواسته بوده زمینه امنیتی لازم را برای اجرای «طرح آزادسازی قیمت ‌های اجناس و هدفمندی یارانه ‌ها» فراهم کند.

 

رادیو فردا

راهپیمایی گسترده چهارشنبه شب مردم آبادان با شعار

«ما اشتباه کردیم که انقلاب کردیم»

 گزارش ‌ها از آبادان حاکی است که مردم این شهر شامگاه چهارشنبه چهارم خرداد دست به راهپیمایی گسترده ‌ای زدند و نسبت به عدم رسیدگی به افراد زیر آوار مانده در برج فروریخته متروپل اعتراض کردند.

 

مریم دهکردی

این‌جا آبادان است؛

صدای ما را از ویرانه‌های متروپل می‌شنوید

 روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱، بخش‌‌ هایی از مجتمع ۱۰ طبقه «متروپل»، واقع در خیابان «امیری»، مرکزی ‌ترین و پررفت ‌وآمدترین خیابان شهر آبادان فرو ریخت.بنابر گزارش‌ های رسمی، پنج تن در جریان تخریب این ساختمان کشته و ۵۵ نفر مصدوم شده‌ اند. اما بنا برگمانه ‌زنی‌ها و گفته‌ های مدیر عملیاتی سازمان آتش‌ نشانی این شهر، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در این ساختمان حضور داشته‌ و حدود ۸۰ نفر زیر آوار گیر افتاده ‌اند.‏

 

کامبیز غفوری

انیس نقاش تنها نبود؛

بازخوانی یک عملیات تروریستی

 بالغ بر چهار دهه از ترور ناموفق «شاپور بختیار»، آخرین نخست ‌وزیر پادشاهی پهلوی [نظام مشروطه ایران] و بازداشت مرتکبان آن می‌ گذرد. از میان اعضای تیم ترور تنها نام «انیس نقاش» پوشش رسانه ‌ای گسترده ‌ای گرفت اما او که در معامله ‌ای میان جمهوری اسلامی و فرانسه مشمول «عفو» شد، تنها نبود. نقاش همراه با چهار تروریست همکارش آزاد شد. 

در این معامله، در کنار وزارت خارجه جمهوری اسلامی، یکی از آمران عملیات در سپاه پاسداران نیز با وجود طرح نامش در پرونده ترور، بدون مزاحمت به فرانسه رفت تا مقدمات آزادی تیم عملیاتی را فراهم کند. 

جزییاتی از این عملیات ترور را در گزارش پیش رو خواهید خواند.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

پخش اعترافات اجباری احمدرضا جلالی؛

خطر اعدام قریب‌الوقوع او

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱: صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وب‌ سایت ‌های نزدیک به حکومت در ایران طی روزهای اخیر بخش‌هایی از اعترافات اجباری احمدرضا جلالی، پزشک و محقق ایرانی-سوئدی، را منتشر کرده ‌اند.‏

 

به مناسبت زادروز دکتر مصدق هرسال هموطنانمان در اقصی نقاط دنیا مراسم یادبود برگذار میکنند. به همین مناسبت خاطره ای از شادروان ایرج پزشکزاد از مریدان مصدق و یار دکتر بختیار را که در قیام ایران بچاپ رسیده بود، یکبار دیگر انتشار میدهیم.

هیئت تحریریۀ نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

ایرج پزشکزاد

آب حیات

 آخرین باری که سعادت دیدار مصدق را یافتم، بعد از واقعۀ ۳۰ تیر ۱۳۳۱ بود. من در آغاز قیام ملی شدن صنایع نفت در ایران نبودم ولی خیلی پیش از آن دکتر مصدق را چند بار از نزدیک دیده بودم. پدرم که طبیب بود، از زمانی که مصدق والی فارس بود، با او سابقۀ دوستی داشت و به او سخت ارادت می ورزید. وقتی مصدق نمایندۀ دورۀ چهاردهم مجلس بود، مکرر به خانۀ ما آمده بود. و من برای اینکه درمیان همکلاسی های غالباً مصدقی، مایۀ تفاخری داشته باشم، هربار به خدمت کمر می بستم و به بهانۀ بردن چای و شربت، به مجلس آنها میرفتم و می نشستم. 

 

اعتراضات مردمی در فارسان؛

بازتاب جهانی اعتراضات ایران:

خواست معترضان سرنگونی جمهوری اسلامی است

 صدای آمریکا - اعتراضات سراسری در ایران برای دوازدهمین روز ادامه یافت و با وجود جو امنیتی و حضور یگان‌ های ویژه با تجهیزات سرکوب در خیابان‌ ها، تظاهرات در شهرهای مختلف برگزار شد. این اعتراض‌ ها بازتاب گسترده ‌ای در رسانه ‌های جهان داشته است.

 

قیام ایران شماره ۱۵۱(دوره جدید)، ۲۷ اردی بهشت ۱۳۶۵

ارزیابی تظاهرات ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۴

هادی بهزاد

سرفصل تازه ای در تلاش های ملی

 جهت خواندن قیام ایران به صورت پی. دی. اف اینجا کلیک کنید‏

 

متن سخنرانی آقای علی شاکری زند رییس هیأت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران در نشست مجازی کلاب هاوس روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

اسم رمز پیروزی اتحاد است

اتحادعملِ همه ی نیروهای ملی

از مشروطه خواه تا جمهوریخواه

 نیازی به تکرار این حقیقت نیست که امروز کشور ما هر روز به ورطه ی نابودی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نزدیک تر می شود؛ طعمه ای می شود برای درندگانی که برای پاره کردن آن در انتظار نشستهاند. برای جلوگیری از ویرانی بیشتر کشور و جامعه و نابودی کامل ایران و بازسازی آن باید همه ی امکانات ملی و دموکراتیک برای سرعت بخشیدن به سرنگونی جمهوری اسلامی و پیروزی ملت بکاررود.‏

 

اعتراضات سراسری؛

تجمع در گلپایگان، حمله به ماشین سپاه در لرستان

 

 در ادامه اعتراضات ضدحکومتی که به دنبال گرانی نان در ایران آغاز شده، معترضان در عصر روز سه‌ شنبه ۲۷ اردیبهشت در شهر گلپایگان به خیابان ‌ها آمدند و در لرستان نیز معترضان یک ماشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار دادند.‏

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

سرکوب خشونت‌بار مردم در ایران؛

لزوم واکنش جامعه جهانی

 جدیدترین دور از اعتراض‌ های گسترده در بسیاری از نقاط ایران با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه ‌رو شده است. این سرکوب ‌ها تا کنون دست ‌کم چهار کشته برجای گذاشته و تعداد نامعلومی مجروح یا دستگیر شدند.‏

 

سهم نان ملت

مانا نیستانی                       ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱                     منبع: ایران وایر

 

ناصر اعتمادی

ایرج مصداقی:

در ایران بالایی ها هم دیگر نمی توانند حکومت کنند و این سرآغاز انقلاب است

 ابراهیم رئیسی نارضایتی ها را به موازات تورم و گرانی تشدید خواهد کرد. اولین علت آن نیز چاپ صدها هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه است که می خواهند به عنوان یارانه بپردازند. تشدید تورم تشدید نفرت از نظام و رهبرانی را در پی دارد که اکنون مردم آن را صریحاً در خیابان ها فریاد می زنند. در ایران مسئله اساسی این نیست که پائینی ها دیگر نمی خواهند. مسئله اساسی این است که بالایی ها دیگر نمی توانند حکومت کنند. سلطۀ سپاهیان و نظامیان در قدرت نشانۀ این ناتوانی و نشانۀ ترس شدید حاکمیت از مردم است. همۀ بلند پروازی های سپاه عاقبت فروپاشی قدرت را در پی خواهد داشت.‏

 

همایون مهمنش

دانش و اعتقاد

 پایه گذار جمهوری اسلامی اقتصاد را "مال خر" و دانشگاه را خطرناکتر از بمب خوشه ای میدانست. دشمنی با آموزش علوم، دانشگاه و دانش امروزی با استثنائاتی مانند فن آوری تسلیحاتی از ویژگی های این نظام است. جمهوری اسلامی اگر بر فریب استوار نباشد، در بهترین حالت بر اساس اعتقاد (و نه دانش!) اداره میشود. هدف این نوشته طرح ملاحظاتی در باره اهمیت مدیریت جامعه بر اساس دانش امروز بشر و تفاوت آن با حکمرانی بر اساس اعتقاد است. تفاوتی که میتواند علل شکستهای پی در پی جمهوری اسلامی در تحلیل از وضعیت و حل مشکلات جامعه را توضیح دهد. ‏

 

علی‌محمـد اسکندری‌جو

انَ دیکُ مِن الرُوسی:

آشنایی با خروس ‏خوش‌خوان کرملین

 در جستار پیشین اشاره به “الکساندر دوگین” گوژپشت کرملین داشتم ‏که این روزها و شب‌ ها از فراز آن کاخ شوم، ناقوس خون و خاک ‏کشیدن ملت همسایه را چه سنگین و چه زنگین می ‌زند. در نخستین ‏ساعات آن حمله هولناک، این بار الکساندری دیگر که استاد و مراد ‏دوگین است “پروخانُف” ۸۴ ساله، نشسته در کابین کمک خلبان یک ‏فروند جنگنده بمب ‌افکن در حالی که به آسمان اوکراین تجاوز کرده ‏و از فراز پایتخت بمب ‌ها بر سر بی‌ گناهان ریخته می ‌شوند، صوت ‏و تصویر او در تمام شبکه‌ های دولتی به طور زنده پخش می ‌شود ‏که چگونه از آسمان به ملت روس بشارت رهایی اوکراین از فاشیسم می ‌دهد! پروخانف شاعرپیشه در یک نمایش خونین و مضحک ‏سرود پیروزی می‌ سراید و قصیده کرملین می‌ بافد.‏

 

کامبیز غفوری

گزارش

دیپلمات بمب‌گذار، دفترچه‌های مرموز و خواب‌های آشفته

 

 یک دادگاه تجدیدنظر در بلژیک امروز۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ حکم نهایی سه متهم به تلاش برای بمب‌ گذاری در گردهمایی سال ۲۰۱۸ سازمان مجاهدین خلق را اعلام کرد. «امیر سعدونی» و «نسیم نعامی» هر یک به ۱۸ سال و «مهرداد عارفانی» به ۱۷ سال زندان محکوم شدند. تابعیت بلژیکی همه متهمان لغو شده است. این سه متهم از همدستان «اسدالله اسدی»، دیپلمات ارشد سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بودند که به اتهام تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

 

بازداشت ده‌ها شهروند معترض به گرانی در خوزستان و ادامه قطع اینترنت؛

مردم مسجدسلیمان هم به خیابان آمدند

 

 ده‌ها تن از شهروندان استان خوزستان در شهرهای مختلف در پی برگزاری تجمعات اعتراضی به گرانی بازداشت شدند. اینترنت موبایل در استان خوزستان همچنان قطع است و جوّ امنیتی سنگینی در شهرهای مختلف استان برقرار است.   

 

ایرج مصداقی

اعدام فرخ‌رو پارسا؛

ضديت با سلطنت پهلوی يا زن‌ستيزی آگاهانه؟

 

 

لوموند:

«محاکمه تاریخی حمید نوری در یک دادگاه اروپایی، از هر مجازاتی، با اهمیت‌تر است»

 «دادیار» متهم به مشارکت در شکنجه متهمان و قتل شمار زیادی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۷ در خطر «حبس ابد» قرار دارد. نشریه لوموند، چاپ فرانسه، در شماره روز سه ‌شنبه ۳ ماه مه/۱۳ اردیبهشت، محاکمه «تاریخی» حمید نوری، دادستان سابق ایران، متهم به مشارکت در اعدام‌ های سال ۱۳۶۷ را مورد بررسی قرار داده و می ‌نویسد: دادگاه حمید نوری، یک رویداد «تاریخی» است...  

 

«یورش» مأموران به منازل معلمان فعال صنفی؛

شمار بازداشتی ‌ها به ده ‌ها تن رسید

 در پی انتشار فراخوان عمومی برای برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در روز یک‌ شنبه، ۱۱ اردیبهشت، موجی از بازداشت‌ های معلمان و فعالان صنف فرهنگیان در شماری از شهرهای ایران به ‌دست مأموران امنیتی آغاز شد. 

 

تهدید به اعدام احمدرضا جلالی؛

سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش فوری جامعه جهانی شد

 دکتر جلالی وادار به اعتراف دروغین علیه خود در برابر دوربین تلویزیون شد و این اعتراف‌ها مبنای صدور حکم قرار گرفت.

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱: رسانه‌ های رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرده ‌اند که حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و محقق ایرانی-سوئدی تا پایان ماه اردیبهشت یعنی حداکثر تا دو هفته دیگر اجرا خواهد شد. 

 

انتشار رده‌بندی سالانه آزادی رسانه‌ها در جهان:

ایران در بین ۱۸۰ کشور از آخر سوم شد

  سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌ شنبه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) تازه‌ ترین رده‌ بندی سالانه خود از وضعیت آزادی رسانه‌ ها در جهان را منتشر کرد که در این فهرست ایران از میان ۱۸۰ کشور جهان، رتبه ۱۷۸ را به خود اختصاص داد.

 

حمیدرضا اژدری، کودک‌مجرم، در خطر فوری اعدام

سازمان حقوق بشر ایران خواستار توقف حکم شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱: حمیدرضا اژدری، کودک ‌مجرمی که اکنون در صف اعدام در زندان شیراز به سر می ‌برد، در خطر فوری اعدام است. با توجه به ایرادهای پرونده که در ذیل خواهد آمد، سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی می ‌خواهد تا با اقدام فوری، از اعدام این کودک‌ مجرم که خلاف قوانین حقوق بشری بین‌المللی و تعهدات جمهوری اسلامی است، جلوگیری کند.

 

وحید وحدت حق

هشتاد سال پس از تلاش نازی‌ ها برای عادی‌سازی نسل ‌کشی

 در روز پنجم مه ۱۹۴۵، تنها چند روز پیش از امضای قرارداد تسلیم آلمان در جنگ جهانی دوم، اردوگاه ماوتهاوزن/ موتاسن به ‌دست ارتش ایالات متحده آزاد شد. به این مناسبت در ۱۱ نوامبر ۱۹۹۷ تمام احزاب پارلمان اتریش تصمیم گرفتند که پنجم ماه مه هر سال را به‌عنوان «روز یادبود علیه خشونت و نژادپرستی و بزرگداشت قربانیان ناسیونالسوسیالیسم» گرامی بدارند. یادآوری می ‌شود که دولت آلمان در ژانویۀ ۱۹۹۶ و سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ آزاد نمودن اردوگاه آشویتس (۲۷ ژانویه ۱۹۴۵) به‌دست ارتش سرخ شوروی را به نام روز یادبود بین‌المللی قربانیان هولوکاست به یاد می ‌آورند.

 

متن سخنرانی آقای علی شاکری زند رییس هیأت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران

در نشست مجازی کلاب هاوس روز جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

درباره ی نهضت مقاومت ملی ایران

 می دانیم که در دیماه ۱۳۵۷ دولت بختیار برای بازگشت به حکومت قانون، و همچنین برای مهار فتنه ی خمینی تشکیل شده بود، اما در ۲۲ بهمن ماه این غائله به اوج خود رسید و خمینی قدرت سیاسی نامشروع و نامحدودی را در دست گرفت.

 

پیام شادروان دکتر شاپور بختیار

به مناسبت اول ماه می

روز جهانی کارگر

 از سال ۱۸۸۶ که کارگران در شیکاگو برای گرفتن حقوق صنفی خویش به پا خاستند تا توانستند گامی در جهت بهبود شرایط کار و میزان مزد و روابط خود با کارفرما بردارند تا به امروز همه ساله روز اول ماه مه به یادبود آن حرکت گروهی و حق طلبانه به نام روز کارگر در تمام جهان جشن گرفته می شود.

 

 

آرشیو ماه آپریل  ۲۰۲۲

 

هانا کاویانی

افزایش میزان اعدام‌ها در ایران؛

نیاز حکومت یا بی‌توجهی جامعه جهانی؟

● چهاردهمین گزارش سالانه دربارۀ اجرای حکم اعدام در ایران که سازمان حقوق بشر ایران به همراه سازمان فرانسوی «با هم علیه اعدام» منتشر کرده، به ‌گفتۀ خود این سازمان ‌ها «تصویر کاملی از اجرای حکم اعدام نمی‌ دهد»؛ دلیل آن هم «زمینۀ پیچیدۀ این موضوع، عدم شفافیت و خطرها و محدودیت ‌هایی که متوجه مدافعان حقوق‌ بشر می‌ شود» است.

 

ارائه کیفرخواست نهایی توسط دادستان‌های دادگاه حمید نوری

● صدای آمریکا - هشتادوهشتمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت، روز سه شنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ با برگزاری جلسه نخست ارائه کیفرخواست نهایی توسط دادستان ‌های پرونده ادامه یافت.

 

سازمان حقوق بشر ایران

صدور حکم ۱۶ سال زندان برای علی یونسی و امیرحسین مرادی را محکوم کرد

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱: علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که از سال ۱۳۹۸ در بازداشت به‌ سر می ‌برند، در دادگاه بدوی هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند. سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن این حکم ناعادلانه، خواستار رفع اتهام و آزادی این دو دانشجو شد.

 

رضا ناصحی

سربازان اسلامگرای پوتین

● جنگ دیوانه‌ واری که پوتین به مردم بی‌ دفاع اوکراین تحمیل کرده، به ویژه در برخی از شهرها از مرزهای جنایت علیه بشریت نیز درگذشته است. سرزمین پهناور روس، چه زیر نام امپراتوری روسیه تزاری، چه با عنوان اتحاد جماهیر شوروی و چه امروز زیر نام فدراسیون روسیه همواره علیه مردمان این سرزمین و نیز علیه کشورهای همسایه سیاستی تجاوزکارانه و خشونت ‌آمیز داشته است. 

 

محمـدرضا خوبروی پاک

نمایندگان مردم

تاریخچه مختصری از نمایندگی

● نظام فئودالی اروپا، نوعی ازنمایندگی منافع و مصالح مردم وجود داشت که سپس از آن در نظام های نوین استفاده شد. به تعبیری می توان گفت اروپا نزدیک به پنج سده پایگاه شگفت انگیزی برای تدوین قواعد قانون اساسی بود که برخی از این قواعد تا امروز هم اجرا می شود یا مورد توجه حقوقدانان است.

 

آخرین سخنرانی زنده‌یاد استاد دکتر غلام‌حسین صَدیقی

تختی انسانی روشن‌اندیش، آزادی‌خواه و طالب عزت ملی و بلند نامی ایران بود

 سلام بر پویندگان راه صلاح و راستی، آنانکه در طول صد سال اخیر آرامش و آسایش را بر خود حرام کردند و جان گرامی را در رسیدن به مطلوب به چیزی نشمردند، کشته شدند و اکنون چه بسا از نام و خاکشان اثری پدیدار نیست!

سلام بر مبارزان که دیو استبداد و خودکامگی را بهر صورت و در هر جا بزانو درآوردند و پشتیبان و پناهگاه «آزادی» که آنرا پرارج ‌ترین و گرانمایه ‌ترین مواهب می‌ شمردند شدند.

 

سهراب مختاری

«جشن تولد»*

به مناسب هشتادمین سالگرد تولد محمـد مختاری

 یادداشتی از سهراب مختاری در هشتادمین سالگرد تولد محمـد مختاری: اولین تولدی که با هم جشن گرفتیم و هنوز به یاد می ‌آورم، در فاصله بین در ورودی دبستانم و دکه گلفروشی نرسیده به خیابان ویلا بود. اول اردیبهشت مادرم زودتر به مدرسه آمد. از همان دکه دسته گل کوچکی گرفته بود تا باهم تولد پدرم را «در آفتاب» جشن بگیریم.

 

احسان منوچهری

سیروس آموزگار در مصاحبه با رادیو بین المللی فرانسه rfi:

هر ملتی دچار اشتباه و لغزش می‌شود و خود را ترمیم می‌کند؛ ما نیز این چنین هستیم

 سیروس آموزگار، در این گفتگو بویژه به پرسش ‌های بسیاری در بارۀ چگونگی تشکیل دولت شاپور بختیار و چرائی ناکامی آن پاسخ می ‌گوید و تاکید می ‌کند که آخرین نخست وزیر نظام پادشاهی [نظام مشروطه] «روحیه‌ای حیرت آور داشت» و «دارای یک استراتژی برای موفقیت بود و امکان موفقیت نیز وجود داشت»، زیرا او می‌ دانست که اکثریت مردم ایران با موقعیتی که در آن هنگام پیش آمده بود موافق نبودند و بنابراین می‌ خواست «این اکثریت عظیم خاموش را بیدار کند». 

مشروح این گفتگو را اینجا گوش کنید...

 

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

پیرامون ادامه اعتراضات صنفی

 شورای هماهنگی به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته در ایران فراخوان می‌دهد که در تجمع روز پنجشنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۱، قدرتمندانه و متحد شرکت نمایند.

همکاران عزیز، معلمان شاغل و بازنشسته!

درود بر شما

سال گذشته ، سال خیزش و اعتلای جنبش معلمان برای تحقق مطالباتی بود که یک دهه از عمر آن ‌ها می‌ گذرد. مطالباتی که جزو حقوق اولیه معلمان است، اما توسط حاکمیت در دولت ‌های مختلف به گروگان گرفته ‌شده است.

 

داریوش معمار

رازگشایی از حذف و قتل مخالفان نظام

زیر پوشش قصور پزشکی...

 اخبار مرگ زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌ های ایران تمامی ندارد. روز گذشته خانواده مهدی صالحی از زندانیان دستگیر شده در وقایع سال ۹۶ خبر دادند این زندانی محکوم به اعدام که دی ‌ماه سال گذشته به دلیل تزریق اشتباه دارو دچار سکته مغزی شده بود در نهایت جان باخت. طی چند ماه گذشته این سومین مرگ مشکوک زندانیان سیاسی است که نظریه حذف مخالفان جمهوری اسلامی از طریق آنچه قصور پزشکی خوانده می ‌شود را تقویت می‌ کند.

 

آن آپلبام (لوموند)

تزار ِ عصر مدرن

 اَن اپلبام: حدود ده سال نمی خواستیم ببینیم چه رژیمی در روسیه حاکم است.ما قبول نکردیم که پوتین در حالِ جنگ با غرب است. امروزه می ‌بینیم که این چشم‌ پوشی ما را به کجا رسانده است. رئیس جمهور روسیه دموکراسی های غربی را نه به خاطر ناتو، بلکه به دلیل ترس از تأثیر آرمان ‌های آزادی خواهی در این کشورها و تأثیرگذاری آن بر کشورش، تهدید وجودی می بیند. او به اوکراین حمله کرد زیرا این کشور مدلِ خود کامگی دزد سالارانه او را نمی خواهد. 

 

علی شاکری زند

خمینی چگونه به قدرت رسید؟

آیا این فاجعه اجتناب ناپذیر بود؟

ضرورت

بیان کامل حقیقت بجای حاشیه نویسی !

 با آغاز سال نو و مقارنت آن با تاریخ «همه پرسی» دولت موقت بازرگان درباره ی رژیمی مجهول بنام «جمهوری اسلامی»، رژیم مورد نظر خمینی، بار دیگر بسیاری به یاد آن روزها و وقایعی که به پیدایش وضع کنونی انجامید افتاده اند و قلم های بسیاری به برشمردن علل این فاجعه ی شوم و عظیم، بکارافتاده اند. اما باید دید حاصل این کار چیست و آنچه می خوانیم برای  آگاهی نسل های جدید درباره ی حقیقت تا چه اندازه سودمند است.

 

کیهان لندن

ادعاهای وزیر نفت جمهوری اسلامی؛

نگرانی درباره پشت پرده قراردادهای نفتی؛ از خیانت تا دروغ!

 وزیر نفت جمهوری اسلامی آمارهایی عجیب از قراردادهای نفتی امضاشده طی ماه‌ های گذشته ارائه داده است. پشت پرده این قراردادهای غیرشفاف در صنعت نفت ایران سبب بروز نگرانی شده و مشخص نیست این آمارها ساخته‌ ی وزیر نفت ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» است یا در ادامه پروژه‌ های معروف به ایرانفروشی صورت می ‌گیرد.

 

روزنامه آیندگان سه شنبه هفتم فروردین ماه ۱۳۵۸

بختیار از مخفیگاهش پیام فرستاد

من به چنین جمهوری رأی نخواهم داد. زیرا آن را منافی پیشرفت جامعه، سربلندی کشور، شکوفایی اقتصاد و اجرای حقوق بشر می دانم.

 "خواهران و برادران عزیز

با وجود عزلت و دوری از شما، برایم آسان نبود که به قومیت و افتخارات گذشته فرهنگی ایران پشت پا بزنم و این عید پرشکوه نوروزی را به یکایک شما خواهران و برادرانم تبریک نگویم. این نوروز می توانست خجسته ترین روز در ۲۵سال گذشته ایران باشد. این نوروز می توانست در یک محیط آزاد و امن و خالی از دغدغه فرا رسد و همه ما مسلمانان، مسیحیان، زرتشتیان یا کلیمیان را پایکوبان، پس از سال های اختناق، متحد و برادر و با وجود افکار متفاوت به اینده امیدوار کند.

 

روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸

روز رای گیری برای مجهول مطلق

برگه سبز رای آری به جمهوری اسلامی مجهول و برگه قرمز نه به رژیم "سابق"

 

سپیده حجامی

تولیدات صدا و سیمای جمهوری اسلامی،

فرافکنی و فراری رو به جلو

 صدا و سیمای حکومت جمهوری اسلامی با هزینه ‌های سرسام ‌آور و بودجه‌ های گزاف در نقد حکومت پادشاهی پهلوی و در کل در راستای تخریب هر موفقیتی که ایران و ایرانی پیش از ورود روح ‌الله خمینی به ایران کسب کرده، فیلم و سریال ‌های بسیاری تهیه و تولید نموده است.

 

آرشیو ماه مارس  ۲۰۲۲

 

سپیده حجامی

تولیدات صدا و سیمای جمهوری اسلامی،

فرافکنی و فراری رو به جلو

 صدا و سیمای حکومت جمهوری اسلامی با هزینه ‌های سرسام ‌آور و بودجه‌ های گزاف در نقد حکومت پادشاهی پهلوی و در کل در راستای تخریب هر موفقیتی که ایران و ایرانی پیش از ورود روح ‌الله خمینی به ایران کسب کرده، فیلم و سریال ‌های بسیاری تهیه و تولید نموده است.

 

هشدار سازمان حقوق بشر ایران

در مورد از سرگیری اعدام در ملاء عام

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱: بنا بر اخبار رسانه‌ های ایران، دادگاهی در فولادشهر اصفهان حکم اعدام دو متهم به قتل عمد را برای اجرا در ملاء عام صادر کرده است.

 با توجه به این ‌که در یک سال و نیم اخیر به دلیل همه ‌گیری کووید-۱۹ اجرای احکام اعدام در ملاء عام پس از چند دهه متوقف شده بود، بازگشت این روش برای اجرای مجازات ظالمانه اعدام باید با مخالفت شدید جامعه مدنی ایران، کنشگران حقوق بشر و جامعه جهانی روبه‌ رو شود.

 

علی شاکری زند

منوچهر هزارخانی :

مرگی از هر جهت اندوهبار

 چند روز پیش از درگذشت دکتر منوچهر هزارخانی آگاهی یافتم. مرگ در نوعی گمنامی و شاید هم بدنامی. او را از نزدیک می شناختم و نمی توانستم از سرنوشت تاریک او اندوهگین نشوم.

 

قیام ایران

شاپور بختیار:

حاکمیت ملی روح مستمر قانون اساسی

 مدیر رادیو امید آمریکا هفته گذشته طی یک مصاحبه رادیویی با دکتر شاپور بختیار سؤالات مختلفی در زمینه کنفرانس سران در ژنو و طرح مسئله جنگ ایران و عراق در کنفرانس مزبور، نحوه پايان گیری جنگ، مسئله قانون اساسی و برخورد حکومت بعد از خمينی با قانون، چگونگی مواجهه چنین دولتی با گروه های سیاسی، تعديل ثروت، سوسیال دمکراسی در ایران، انقلاب اول و دوم و نحوه جدایی همراهان خمینی و جداشدن آنها و سایر مسائل مربوط بـه حکومت فعلی و حکومت بعد از خمینی مطرح ساخت که عین مصاحبه به تدریج از رادیو امید پخش شد.  سه سؤال و پاسخهای آقای دکتر بختیار را درج می کنیم: ( ... )

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR

Founded by Shapour Bakhtiar
 

تسلیت و همدردی

 با دریغ و اندوه بسیار از درگذشت بانو انسیه ی نقیبی، خواهر گرامی دوست و همرزم ارجمندمان آقای حسن نقیبی، عضو شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران، که  در روز سهشنبه سوم فروردینماه در تهران روی در نقاب خاک کشیدند، باخبرشدیم.

هیأت اجرایی و همه ی یاران نهضت مقاومت ملی  ایران در این ضایعه‌ی دردناک، ضمن تسلیت به دوست و همرزم ارجمند آقای حسن نقیبی و خانواده‌ی ارجمند نقیبی بویژه امید نوذری فرزند برومند بانو نقیبی، خود را عمیقاً در این اندوه آنان همدل و همدرد می دانند و برای آنان شکیبایی و تحمل بسیار آرزو می‌کنند.

نهضت مقاومت ملّی ایران

۵  فروردین ۱۴۰۱

۲۵ مارس ۲۰۲۲

 

علی شاکری زند

آیا

فدراسیون روسیه و اتحاد شوروی سابق ماهیتاً یکی نیستند؟

 اتی ین دو لا بوئسی، فیلسوف فرانسوی قرن شانزدهم که اخیراً در مقاله ی دیگری به نظریات او اشاره کرده بودم۱، در توضیح اینکه جباران چگونه می توانند بر مردم مسلط بمانند می گوید تحمیق بخش نادان و زمخت مردم از طریق اعمال فشار، جلب به سرگرمی ها، ترویج باورهای خرافی و تحریک حرص وآز آنان دشوار نیست. اما او اضافه می کند که برای جلب رضایت و همکاری بخش آگاه تر مردم باید ترفند دیگری بکاربَرَد؛ حیله ای که رمز و پایه ی سلطه و اساس هر قدرت جبارانه است. 

 

۲۹ اسفند ۱۳۲۹

روز بزرگ پیروزی ملی

 بعنوان ادای احترام به سالروز ملی شدن صنعت نفت (۲۹ اسفند ۱۳۲۹) قسمتی از نطق ۱۷ شهریور ۱۳۳۰ دکتر محمـد مصدق در مجلس شورای ملی را نقل می کنیم، باید متذکر شویم که این نطق در پاسخ انتقادات نمایندگان دست نشانده ارتجاع و استعمار بود که در مورد پیشنهاد «استوکس» دست به گلایه زدند و شکوه آغاز کردند  که چرا در چنین «موقعیت تنگی» مصدق از پذیرفتن پیشنهاد انگلستان سر باز زده است.

 

احد قربانی دهناری

آرزوها و پیمان‌های سالِ نو [ایرانی]خورشیدی

  بیائید در آغاز سال نو خورشیدی، همنوا با دگرگونی و رستاخیز طبیعت، همگی، همراه و همگام آرزو کنیم و پیمان ببندیم.

 

سازمان حقوق بشر ایران:

اعدام دستکم ۱۹ نفر در ۱۰ روز گذشته در زندان عادل آباد شیراز

  سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰: حکم دست‌کم ۱۹ زندانی از جمله یک تبعه افغانستان و یک زن که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند، در روزهای بین ۱۸ و ۲۶ اسفندماه در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) به اجرا درآمده است. گفته شده حکم ۱۵ زندانی محکوم به اعدام دیگر تا پیش از ماه رمضان ( ۱۵ فروردین) اجرا خواهد شد.

 

سپیده قلیان از زندان اوین:

نام این زنان را دهان به دهان بگردانید

امروز که عاشقم، شور و رقص و آزادی تمام وجودم را گرفته است. می ‌خواهم برایتان از رنج ‌های چند زن دیگر بنویسم. امید که زنان را به خاطر بیاورید؛ مرا نه، زنان را. نام ‌شان را دهان ‌به ‌دهان بگردانید. امید که همراه با معشوق‌ هایشان روزی در محله‌ هایی که متعلق به خودشان است با زبان مادری ‌شان عاشقانه ‌هایشان را مرور کنند. امید که شادی از آن ما شود. در چهار سوی ایران برقصیم و به پا خیزیم.

 

  شکنجه، راهروهای دادگاه، سلول‌ های انفرادی و مسیرهای طولانی تبعید از زندانی به زندانی دیگر، خلاصه‌ ای از زندگی من در سال‌ های اخیر است. رنج‌ بارترین لحظاتِ این سال ‌ها اما آن ‌هایی هستند که اسباب ناامیدی عزیزان و هم ‌وطنانم شدم. رنج بوشهر حقیقت خالص بود و نمی‌توانستم این رنج را ببینم و در آن زیست کنم بی ‌آن‌ که به هر طریقی از آن حرف نزنم؛ باری با مذاکره با زندانبان‌ و با انتشار گزارش از وضعیت «نسوان» زندان مرکزی بوشهر.

 

آزادی نازنین زاغری‎‎

 

مانا نیستانی                        پنجشنبه، ۱۷مارس ۲۰۲۲                       منبع: ایران‌وایر

 

اشپیگل

آخرالزمان پوتین:

رئیس جمهوری روسیه تا کجا حاضر است پیش برود؟

  جنگ در اوکراین ادامه آن چیزی است که در صبح سال نو در سال ۲۰۰۰ میلادی در شهر گودرمس چچن آغاز شد: تولد دوباره روسیه دست کم آن گونه که پوتین آن را می ‌بیند. آن روز، مردی قوی در شهر حاضر شد تا با سربازان لشکر ۴۲ روسیه صحبت کند. ولادیمیر پوتین مردی از مسکوی دور که در آن زمان بیش ‌تر مردم آن منطقه او را نمی ‌شناختند گفت: «شما از حیثیت و شرافت روسیه در چچن دفاع می ‌کنید. این کار برای پایان دادن به تجزیه کشور ما صورت می‌ گیرد».

 

علی شاکری زند

|پوتین می گوید:

اوکرایین همان روسیه است

و باید به اصل خود بازگردد

همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا ختم می شود!

  ولادیمیر پوتین نه یک بار، چندین بار، از جمله در سخنرانی روز ۲۱ فوریه ی ۲۰۲۲، به صراحت گفته است که اوکرایین روسیه است؛ یا، بخشی از روسیه است. تفاوتی هم نمی کند. منظور او این است که این بخش روسیه باید به «کلیت» آن ملحق گردد و در آن انحلال یابد و خلاف آن برای روسیه (ی او) قابل تحمل نیست. همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا ختم می شود! با داشتن یک چنین آگاهی آیا هر بحث دیگری زائد و بیهوده نیست؟

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

خودداری از اعطای مرخصی درمانی؛

جمهوری اسلامی عامدانه جان زندانیان را به خطر می‌اندازد

 

  سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰: چندین زندانی سیاسی از جمله سپیده قلیان، سهیلا حجاب، زینب جلالیان، آرشام رضایی و عباس واحدیان شاهرودی که وضعیت جسمی ایشان نامناسب گزارش شده، محروم از مراقبت ‌های پزشکی و مرخصی درمانی در زندان به ‌سر می‌ برند.

 

کوروش گلنام

جنایت پوتین در یورش به اوکراین

 همه از خبرهای دردناکِ زور‌گویی و یورشِ روسیه به خاک اوکراین و آوارگی تا کنون نزدیک به یک ‌ونیم میلیون تن از مردم اوکراین آگاه هستیم. اکنون نمایش ویرانه ‌ها در این کشور زیبا، کشته‌ ها و بی‌ خانمانی مردم، دل هر بیننده را به درد می‌ آورد مگر آن‌ ها که از انسانیت بویی نبرده ‌باشند.

 

ابوالفضل محققی

در میان اشک و خون،

در میان جنگ تحمیل شده بر اوکراین،

هشتم مارس گرامی باد

 می ‌خواهم تصویری از زنان میهنم ترسیم کنم. اما تصویر مادرانی که در هراس از جنگ دست کودکان خود را گرفته در سرمای جان سوز دشت‌های اوکرائین با دردواندوهی به سنگینی یک کوه که بر گرده‌هایشان نشسته است بسوی گریزگاه امنی می‌ گریزند راه بر من می ‌بندد.

 

نوه خروشچف درباره پوتین:

او یک خودکامه تنهاست

   نینا خروشچف ولادیمیر پوتین را دیکتاتوری توصیف می ‌کند که با واقعیت بیگانه است و در کهکشان دیگری سیر می ‌کند. نوه رهبر سابق شوروی که استاد علوم سیاسی است به بررسی شخصیت و انگیزه‌ های پوتین در حمله به اوکراین می‌ پردازد.

 

پیام دکتر شاپور بختیار

بمناسبت ۱۴ اسفند

سالروز درگذشت دکتر محمـد مصدق

   خواهران و برادران عزیز؛

چهاردهم اسفند روزی است که زنده یاد دکتر محمـد مصدق، بنیان گذار نهضت ملی ایران دیده از جهان فروبست و در تاریخ ایران جاودانه شد.

"... معتقد هستم که وکلای ملت همیشه مامور ملت باشند، یعنی رقم خودشان را از ملت بگیرند"

او در مجلس چهاردهم صریحاً گفت: من طرفدار مشروطیتم و با هر دولت یا هر اکثریتی که بخواهد اساس آنرا متزلزل نمایند مخالفت می کنم.

مصدق در ظلمتی که استبداد آفرید، به چشمه ی جوشان آب زندگی دست یافت و جاودانه شد.

 

علی شاکری زند

احیاءِ «عظمت گذشته ی» امپراتوری روس؟

کدام عظمت؟

● روسیه ی پوتین می گوید حقانیت زورگو همیشه برتر از حقانیت قربانی اوست؛ یا: حق زورگو «حق تر» است!

آنچه مسلم است «عظمت گذشته» امپراتوری روسیه افسانه ای تخدیرکننده بیش نیست که به هر کار که نیاید دستاویز مناسبی است برای سلطه ی یک باند مافیایی تبهکار بر این کشور و انباشتن حساب های آنها از ثروت هایی کم نظیر در جهان، افسانه ای که استقلال اوکرایین و صلح جهان نباید قربانی آن گردد.

 

 

آرشیو ماه فوریه  ۲۰۲۲

 

اسفندماه ۱۳۲۴؛

سخنرانی کوبنده دکتر مصدق برای استقلال و حاکمیت ملی ایران علیه شوروی،

بیرون نرفتن نیروهایش از ایران و غائله آذربایجان؛

لازم نیست بیگانگان برای قانون اساسی ما غمخواری کنند...!

● آقایان محترم، اجازه می‌ خواهم امروز توجه همكاران خود را به یك مسئله معطوف نمایم كه برای مقدرات آینده ما برای استقلال و تمامیت‌ ما و برای موجودیت ما كمال اهمیت را دارد و خدا را شاهد می‌ گیرم كه در بیانات امروزی جز ایفای وظیفه نمایندگی، جز احترام به افكار عمومی و جز نگرانی از آینده كشور محركی ندارم... اگر سكوت بكنیم شاید فرصت فوت شود و آیندگان سكوت ما را بزرگ‌ ترین خیانت‌ ها محسوب بدارند حاجت به تذكار نیست كه ملت ایران از شهریور ۱۳۲۰ قریب ۴ سال دچار بزرگ ‌ترین مصائب گردیده...

 

کرملین، کعبه روسوفیل های وطن

● این سرنوشت تراژیک که اوکراین امروز دچار آن گشته آیا نتیجه سالها تلاش الکساندر دوگین و حلقه یاران او در اتاق فکر مسکو مشهور به «دهلیز کرملین» و یا نفوذ یاران او در مجلس شورای ملی روسیه (دوما) نیست؟

 

محمـدرضا یزدان پناه

ایدئولوگ «روسیه بزرگ» در قم

 

«بی‌نهایت خوشحالم که به مقر اصلی مبارزه با مدرنیته آمده‌ام. من زندگی خودم را وقف این مبارزه کرده‌ام زیرا برای من مدرنیته یعنی شیطان».

● این را الکساندر دوگین گفته؛ کسی که او را برخی در سال‌ های گذشته «ایدئولوگ» و «مغز متفکر» ولادیمیر پوتین توصیف کرده ‌اند؛ در دیدار با آیت ‌الله محمـدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در قم.

 

زلنسکی:

از استقلال و کشور خود محافظت می‌کنیم

 

● ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت: همه اینجا هستند، ارتش اینجاست، جمعیت غیرنظامی اینجا هستند، ما همه اینجا هستیم، از استقلال و دولت خود محافظت کرده و خواهیم کرد.

 

حامد آئینه وند

استیصال پوتین و جنگی از پیش باخته

● فرانسیس فو کویاما اندیشمند پر آوازه امریکایی پس از فروپاشی شوروی که هنوز مهمترین رویداد سیاسی پس از جنگ دوم جهانی ارزیابی می شود به درستی " لیبرال دموکراسی "را فاتح در جدال با کلیه اندیشه‌ ای چپ گرایانه به ویژه "غول کمونیسم" خواند که با وعده برابری و برادری به جای خلق بهشت، جهنمی غیر قابل باور بنا کرد. 

 

نامی کارخانه

جمهوری، جمهوری است بدون پسوند و پیشوند!

● چندی پیش محمـد خاتمی رئیس جمهور پیشین ج.ا. سخنانی از جمهوری مطرح ‌کرد و در پیامی به حلقه‌ ی یاران خویش اینگونه پرسید که: ”جمهوری (یا هر نظام دموکراتیک) می ‌تواند لیبرال یا سوسیال و حتی ناسیونال باشد، پس چرا نتواند اسلامی باشد؟ ” محمـد خاتمی در درون پیامِ خویش، خود پاسخ خود را داده ‌است اما در ادامه من می‌ کوشم که سؤال ایشان را پاسخ ‌دهم.

 

آنالنا لورن

ترجمه و تنظیم: فرامرز نوروزی

رئیس جمهوری که کشوری را که ادعا کرده «بخشی از روسیه» است بمباران می‌کند!

 

● حمله به اوکراین، یک همسایه صلح‌ جو، به معنای پایان رژیم پوتین است. دیکتاتور روسیه در بلندمدت از تصمیم اشتباه محاسباتی خود جان سالم به در نمی ‌برد و تاریخ با وی مهربان نخواهد بود

 

جواد طالعی

روزنامه‌نگاران ایران در برابر یک آزمایش تاریخی تازه

● سه عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران ایران از سوی نهادهای امنیتی از انجام مسئولیت خود منع شده ‌اند. این اقدام غیرقانونی جنبش اعتراضی تازه‌ای را در میان روزنامه ‌نگاران ایران برانگیخته است.

 

علی شاکری زند

نکاتی پیرامون مفاهیم

ملیت، اقلیت، خودمختاری*

بخش یکم

● آنچه در بسیاری از کشورهای جهان گاه به‌ حق و گاه به ‌خطا طلبِ استقلال یا طلب‌ خودمختاری نامیده می ‌شود در هر جا و در هر زمان دارای ماهیت بکلی متفاوتی است که در هر مورد از منشا‌‌ءِ متفاوت آن سرچشمه‌ می‌ گیرد. تقلید چشم ‌بسته، یا فقدان اندیشه‌ ی انتقادی، به ‌ویژه در کشورهای دنیای سوم، و حتی در میان بخش مهمی از رسانه های سراسر جهان سبب ‌شده که در تقریباً همه ‌ی موارد در این زمینه به ‌مدد مفاهیم کلیشه ‌مانند و واژگان عاریتی یکسانی، که هر یک از دیگری رونویس ‌کرده و فارغ از هرگونه نقادیِ آنها، در مورد جدیدی به‌ کاربسته، سخن‌ گفته ‌شود بدون کمترین توجه به معنا و منشاءِ تاریخی و اجتماعی آنها و به نتایج زیانباری که کاربرد نیاندیشیده‌ ی مفاهیم وام گرفته از دیگران می‌ تواند در گمراهی اذهان و سرنوشت یک یک کشور به بارآورد.

 

سازمان حقوق بشر ایران

موج سرکوب کنشگران مدنی؛

زیر سایه مذاکرات هسته‌ای

●  ۳ اسفند ۱۴۰۰: همزمان با مذاکرات احیای برجام، سرکوب جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر تشدید شده است. محکومیت ۸ سال و دو ماه زندان نرگس محمـدی، فعال سرشناس حقوق بشر، قطعی شده است. همچنین زرتشت احمدی راغب بازداشت و منزل دست ‌کم یکی از خانواده ‌های دادخواه در روزهای گذشته مورد تفتیش قرار گرفته است.

 

سپیده حجامی

جمهوری اسلامی،

امپراطوری دروغ

● حکومت جمهوری اسلامی که بنیان‌ گذارش بنا به ادعای خود، با خدعه بر کرسی رهبری نشست، یک هزارتو و امپراطوری دروغین است.

بیش از ۴دهه حاکمیت این امپراطوری دروغ، تاثیر بسیاری در جامعه ایران نهاده است. قوانین ایدئولوژیک و متحجرانه از سویی و عدم آزادی بیان و اندیشه از سوی دیگر، در حکومتی که بر اساس دینی نوشته شده که «دروغ مصلحتی» و «تقیه» در آن مجاز است، موجب ترویج گسترده فرهنگ دروغگویی در جامعه ایران گردیده است.

 

باز نشر

تاریخ انتشار جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۸

علی شاکری زند

انبار باروتی بنام ایران

ضرورت حادهمآهنگی و آشتی میان همه ی هواداران حاکمیت ملی

● باید بیدارشد! مسأله مسأله ی بنزین نیست؛ چهل سال قتل و جنایت، چهل سال فساد و غارت اموال عمومی، چهل سال ناکارآمدی و ویرانگری، و چهل سال زورگویی و دشنام مشتی نادانِ پرمدعا به هوش و شرافت مردم، سراسر ایران را به یک انبار باروت تبدیل کرده است؛ انبار باروتی که هر دم با جرقه ای آماده ی انفجار است. اشرار حرفه ای که بر این انبار باروت نشسته اند و تصور می کنند با اسلحه می توان الی‌الابد از انفجار آن جلوگیری کرد سخت به خطا می روند.

 

روزی که امیر کبیر گریست

● در سال ۱۲۶۴ قمری، نخستین برنامه‌ ی دولت ایران برای واكسن زدن به فرمان امیركبیر آغاز شد. در آن برنامه، كودكان و نوجوانانی ایرانی را آبله‌ كوبی می‌ كردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌ كوبی به امیر كبیر خبردادند كه مردم از روی ناآگاهی نمی‌خواهند واكسن بزنند.

 

رضا حقیقت‌نژاد

فایل صوتی فساد سپاه؛

سومین روز سیاه خامنه‌ای

● حمایت رهبر جمهوری اسلامی از متهمان پرونده ‌های مهم فساد تازگی ندارد. بهمن سال ۹۱، چند روز پس از آن‌ که فایل صوتی رشوه‌ خواهی برادر صادق لاریجانی از بابک زنجانی در مجلس فاش شد و «یکشنبه سیاه» نام گرفت، خامنه‌ای گفت پخش این فایل «خلاف اخلاق، شرع و قانون» است.

 

محمـدرضا محبوب‌فر

بحران اُمیکرون در ایران

● موج اُمیکرون در حال حرکت به سمت شرق اروپا است و دو برابر شدن آمار ابتلا در همسایگان شمالی ایران می ‌رود که آمار مبتلایان در کشور را افزایش دهد. سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که موج جدیدی از عفونت ‌های کرونا ناشی از واریانت اُمیکرون در حال حرکت به سمت شرق اروپا است. این سازمان از مقامات این کشورها خواست تا پوشش واکسیناسیون را ارتقا دهند و محدودیت ‌هایی را اعمال کنند.

 

رضا حقیقت‌نژاد

فایل صوتی سپاه و خامنه‌ای؛

فساد نبود، جهاد بود

● روز ۱۶ آذر سال ۹۴، در نوزدهمین جلسهٔ رسیدگی به پروندهٔ فساد سه میلیارد دلاری بابک زنجانی، متهم ردیف دوم پرونده که مهدی شمس بود، به نکتهٔ مهمی اشاره کرد. او گفت در جریان همکاری با بابک زنجانی متوجه کارهای خلاف او شده بود و از مجموعهٔ زنجانی استعفا داده بود، ولی مسئولان جمهوری اسلامی به او گفتند: «این کاری که شروع کرده ‌ای، یک کار جهادی است. پشت بابک زنجانی را خالی نکن».

 

علی رسولی

واکنش کمیسیون امنیت ملی به فساد سرداران سپاه

«اتفاق خاصی» نیفتاد

● انتشار فایل صوتی از گفت‌ وگوی خصوصی محمـدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران با صادق ذوالقدرنیا، معاون اقتصادی وقت سپاه پاسداران با سکوت متهمان اصلی و واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روبه‌ رو شده است.

 

حمید اکبری

یادی دگرگونه از ایرج پزشک‌زاد

زندگی، مبارزه و دیگر هیچ

● بازتاب درگذشت نویسنده نامدار ایران، زنده یاد ایرج پزشک ‌زاد، گسترده بود. پزشک ‌زاد همانقدر که از سروران جامعه‌ی نویسندگان و دانشوران بود، با کتاب دایی جان ناپلئون و سریال تلویزیونی که بر اثر آن ساخته شد، همراه مردم کوچه و بازار ایران نیز بود. پس از مرگ او، در باره بزرگی و مرتبت والای سزاوارش در قلمرو ادبیات بسیار گفته‌ اند و خواهند گفت. ولی آنچه در باره او کمتر گفته شده، زندگی او به عنوان یک تبعیدی توام با جدالی بی ‌امان با جمهوری اسلامی در پیروی از آرمان ‌های نهضت دموکراتیک ملی ایران است.

 

سپیده حجامی

سیمرغ بلورینِ قاسم نشان!

● مرکل: "من می دانم چرا پوتین این گونه رفتار می کند. می ‌خواهد ثابت کند مَرد است. او از ضعف هایش می ‌ترسد. روسیه هیچ چیز ندارد. تنها داشته آنها این چیزها است"/ پوتین که به دیر آمدن در جلسات معروف شده، برای ترامپ هم استثنا قائل نشد. او در نشست تابستان سال ۹۷ در فنلاند حدود یک ساعت ترامپ را معطل کرد.

 

سابقه قدرت‌نمایی پوتین در برابر رهبران جهان،

ترساندن مرکل با سگ سیاه

● مرکل: "من می دانم چرا پوتین این گونه رفتار می کند. می ‌خواهد ثابت کند مَرد است. او از ضعف هایش می ‌ترسد. روسیه هیچ چیز ندارد. تنها داشته آنها این چیزها است"/ پوتین که به دیر آمدن در جلسات معروف شده، برای ترامپ هم استثنا قائل نشد. او در نشست تابستان سال ۹۷ در فنلاند حدود یک ساعت ترامپ را معطل کرد.

 

رادیو فردا

افشای فایل صوتی جلسه محرمانه سرلشکر جعفری

درباره فساد و روابط مافیایی در بالاترین سطوح سپاه

● رادیو فردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه ‌ای دست یافته است که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت ‌وگوی محمـدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

 

رضا شکراللهی

افشای یک نامه «خیلی محرمانه»؛

احساس خطر مقامات جمهوری اسلامی از دادگاه‌های مردمی

● تازه ‌ترین سندی که گروه «عدالت علی» در اختیار رادیو فردا قرار داده، نامه ‌ای است با مهر «خیلی محرمانه» از طرف معاون دادستان تهران به دادستان دربارهٔ «دادگاه‌ های حقوق بشری برگزارشده علیه جمهوری اسلامی ایران در اروپا» که نشان می ‌دهد برخی مقامات جمهوری اسلامی بیش از آنچه وانمود می ‌کنند، از پیامدهای این دادگاه‌ ها به‌خصوص در مورد فراهم شدن مقدمات بازداشت و محاکمه مقامات نظام احساس خطر می ‌کنند.

 

نویسنده: ابراهیم آروا

پیام ایرانی حمله عراقی به امارات

● حمله پهپادی گروه مسلح عراقی کمتر شناخته شده الویه الوعد الحق به امارات متحده عربی در هفته جاری پرسش هایی را در مورد دخالت بغداد در تنش های منطقه ای بین شورشیان حوثی تحت حمایت ایران و ائتلاف تحت رهبری عربستان مطرح کرده است. این گروه مسئولیت حمله روز چهارشنبه به امارات را بر عهده گرفت و در بیانیه ای اعلام کرد برای انتقام از سیاست های امارات در قبال یمن وعراق، با چهار فروند پهپاد تاسیسات حیاتی ابوظبی را هدف قرارداده است.

 

سپیده حجامی

دستانی که ۴۳ سال نلرزیده است

● تصویری که در فضای مجازی منتشر شده است فرزند نوجوان مامور نیروی انتظامی علی اکبر رنجبر که به قتل رسیده، با خشم و بغض رو به فردی که مظنون به قتل است، فریاد می‌ زند: «چرا دستت نلرزید؟ چرا موقع کشتن پدرم دستت نلرزید؟»

 

دادستانی دادگاه مردمی آبان

 ۱۶۰ مقام جمهوری اسلامی را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد

● دادستانی دادگاه بین ‌المللی مردمی آبان اسامی ۱۶۰ تن از مقامات ارشد و استانی جمهوری اسلامی ایران از جمله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، را به عنوان متهم کشتار آبان ۹۸ منتشر کرد.

 

بازنشر به مناسبت نزدیک شدن به ۲۲ بهمن سالگرد فتنه خمینی

علی شاکری زند

در حاشیه ی عملیات تروریستی اخیرِ داعش

جمهوری اسلامی ایران نمونه ای بزرگ از

یک قدرت تروریست  و زاییده ی تروریسم*

● طبیعی است که کسانی که در دوران گسترش نیروی فاشیست ها در ایتالیا و بخصوص به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان این دو پدیده ی سیاسی را از نزدیک و با کنجکاوی و دقت نظاره کرده بودند برای فهم خطرات ظهور و صعود چنین نیروهایی ورزیده تر و از لحاظ منش شخصی نیز آماده تر بودند. شاپور بختیار چنین شخصیتی بود. او با حساسیتی که نسبت به آزادی و دموکراسی داشت در تمام مدت تحصیل در فرانسه از دور و نزدیک پیدایش و صعود فرانکیسم به نام دفاع از مسیحیت و سلطنت در اسپانیا، فاشیسم به نام اعاده ی عظمت ملی رُم باستان در ایتالیا، نازیسم به نام برتری نژادی در آلمان، و خشونت ها و تبهکاری های این فرقه ی اخیر را که به نام ناسیونالیسم افراطی و نژاد پرستی رخ می داد دنبال کرده بود.

 

بابک غفوری آذر

معلوم نبود چه خشمی بود»؛

روایت کامران شیردل از حمله به «قلعه» در روزهای انقلاب ۵۷

● روزهای نهم و دهم بهمن ۱۳۵۷ یکی از اتفاقات کمتر روایت شده انقلاب ایران رخ داد و در جریان آن محله‌ای که آن زمان «قلعه» یا «شهر نو» نام داشت و محل کار زنان تن ‌‌فروش بود، مورد حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

ایران،

اعدام دستکم ۴۶ تن در نخستین ماه سال ۲۰۲۲

 

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ بهمن ماه ۱۴۰۰: تنها در ماه ژانویه سال جاری میلادی، دست‌ کم ۴۶ تن، از جمله ۱۷ زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در زندان ‌های ایران اعدام شده‌ اند. ۱۵ تن از اعدام‌ شدگان، بلوچ بودند. مقایسه اعدام‌ ها در ژانویه سال ۲۰۲۲ با مدت‌ زمان مشابه در دست ‌کم چهار سال گذشته نشان می‌ دهد که شمار اعدام‌ ها به طرز چشمگیری بالاتر از سال ‌های اخیر است.

 

فرامرز داور

وفاق غیرممکن یاران خامنه‌ ای؛

نامه ۲۰۰ صفحه ‌ای سعید جلیلی

● «سعید جلیلی»، نماینده آیت ‌الله «علی خامنه ‌ای» در شورای عالی امنیت ملی، در نامه‌ای به خامنه ‌ای که رسانه‌ های ایران آن را ۲۰۰ صفحه توصیف کرده‌ اند، با ادامه مذاکرات نجات توافق اتمی برجام و آنچه معاون سابق خودش در حال انجام است، مخالفت کرده است. این نامه از جمهوری اسلامی ایران چه نشانی می‌ دهد؟

 

آمریکا خود را برای «مادر همه تحریم ها» علیه روسیه آماده می‌کند

● فرارو-به نظر می‌رسد درگیری نظامی مستقیم میان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین منتفی است. در هفته جاری امریکا و بریتانیا متعهد شدند اقداماتی را در مقیاسی انجام دهند که پیش‌ تر هرگز دیده نشده بود. «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، بسته تحریمی را «مادر همه تحریم ‌ها» توصیف کرده است.

 

پوتین دروغ می گوید

تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را تضعیف کرده‌است

● رژیم پوتین سالهاست که بدنبال قبولاندن این مسئله به روس ‌ها بوده است که تحریم‌ های بین ‌المللی که بخاطر تهاجم روسیه به اوکراین بر کشور اعمال شده برای روسیه واقعا منافعی دارد. همچنین دستگاه تبلیغاتی و ماشین پروپاگاندای روسیه در متقاعد کردن بسیاری از تحلیلگران غربی به شکست اقدامات تحریمی موفق عمل کرده است. اما گروهی از منابع روسی داستان متفاوتی را نقل کرده و دامنه گسترده ‌ای از تاثیرات تحریم ‌ها را آشکار کرده ‌اند.

 

رادیو فردا

سند «خیلی محرمانه» قرارگاه ثارالله:

«جامعه در حالت انفجار زیرپوستی است»

● در سند «خیلی محرمانه‌ ای» که از یک جلسه «کارگروه پیشگیری از بحران ‌های امنیتی معیشت ‌پایه» به دست رادیوفردا رسیده است، اعلام شد که «جامعه در حالت انفجار زیرپوستی قرار دارد» و نارضایتی‌ های اجتماعی در یک ‌سال گذشته «۳۰۰ درصد» افزایش داشته است.

 

۴۳ سال پیش روز ۱۲ بهمن

او آمد

 

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران

● ما امروز در اینجا جمع شده‌ ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده‌است.» در این قطعنامه ماه‌ هاست که فرهنگیان به شیوه های مختلف اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کرده ‌اند؛ اما گویی در حاکمیت گوش شنوایی وجود ندارد.

 

مجید محمـدی

چگونه می‌توان یک دولت-ملت را به نکبت و فلاکت کشاند؟

شعارهای انقلابی اسلام‌گرایان که در عالم واقع تبخیر یا به ضدخودی تبدیل شد

● یکی از مسیرهای معقول و موثر برای شناخت انقلاب ‌ها و حکومت ‌های مدعی انقلابی بودن رجوع به شعارها و وعده‌ های آن‌ ها است. برای ارزیابی نتایج انقلاب ‌ها می ‌توان پیگیری کرد که در عالم واقع چه بر سر این شعارها و وعده‌ ها آمده است. اینجا است که می‌ توان دید یک ملت چه هزینه‌ هایی پرداخته است و خواهد پرداخت تا بی ‌اساس و مهمل و مخاطره‌ انگیز بودن این شعارها را دریابد.

 

تلاش خامنه‌ای برای سلب مسئولیت از خود در اوضاع وخیم اقتصادی

● تلاش خامنه ‌ای برای کم ‌اهمیت جلوه دادن تاثیر تحریم‌ ها، که پیش از این نیز بارها تکرار شده، بیشتر به خاطر سلب مسئولیت از خود اوست که به عنوان تعیین ‌کننده نهایی سیاست‌ های کلان در ادامه و تشدید آنها نقش مهمی بر عهده دارد.

 

حسین باستانی

بین سطور

یک 'فتوای هسته‌ای'

● بیست سال پیش، در ۹ بهمن ۱۳۸۰، رئیس جمهور وقت آمریکا در گزارش سالیانه خود به کنگره، سخنانی را بر زبان آورد که بر عرصه سیاست ایران، تاثیرات درازمدت گذاشت. جورج بوش با نام بردن مستقیم از عراق، ایران، و کره شمالی گفت: "حکومت هایی مانند اینها، و متحدان تروریست آنها، یک محور شرارت را تشکیل می دهند، که برای تهدید صلح جهانی مسلح می شوند. این رژیم ها با تلاش برای دسترسی به سلاح های کشتار جمعی، تهدید جدی و فزاینده ای را به وجود آورده اند."

 

درخواست صدها چهره از سازمان ملل برای

تحقیق درباره اعدام‌های ۶۷ و نقش رئیسی در آن

● صدها چهره بین المللی از جمله قضات و محققان سابق نهادهای وابسته به سازمان ملل از میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان خواسته اند درباره "قتل عام" سال ۱۳۶۷ زندانیان سیاسی در ایران از جمله نقش ادعایی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فعلی، در آن تحقیق کند.

 

هولوکاست؛ شهادت بازماندگان و نویسندگان،

انکار جمهوری اسلامی و نژادپرستان

● انکار هولوکاست را می‌توان یکی از بزرگ ‌ترین تئوری ‌های توطئه در عصر کنونی توصیف کرد که برخی به ‌ویژه جمهوری اسلامی در جهت مطامع سیاسی و برخی با گرایش‌ های نژادپرستانه از آن بهره می ‌برند.

 

معصومه رشیدیان

رضا منصوری فیزیک‌دان و کیهان شناس داخل کشور:

با پولی که خرج هسته ای شد می‌ توانستیم ۵۰ شتابگر بسازیم

● رضا منصوری فیزیک‌ دان و کیهان شناس، که استاد بازنشسته‌ ی دانشگاه صنعتی شریف هم هست، در بخش پایانی گفت ‌وگوی خود با انصاف نیوز به تفاوت میان صنعت و فناوری هسته‌ ای و علوم هسته ‌ای پرداخته و ضمن آن، ایران هسته ‌ای را هم بررسی کرده است.

 

گزارش ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌الملل:

ایران در میان فاسدترین کشورهای جهان

● سازمان شفافیت بین ‌الملل در تازه ‌ترین گزارش سالانه خود که روز سه ‌شنبه پنجم بهمن منتشر شد، می ‌گوید ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.

 

به مناسبت ۳۷ روز دولت ملی دکتر بختیار 

چهل و سه سال پیش روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه

فیلم کوتاهی از تظاهرات طرفداران قانون اساسی

بختیار سنگرت را نگهدار

برای دیدن ویدئو اینجا کلیک کنید.

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

 

ایرج پزشکزاد

لائیسیته در قانون اساسی مشروطیت

قانون اساسی ما عملا لائیک بود!

 نوشته ی من زیر عنوان «کدام جبهه ملی؟» اگر مورد تایید جمعی از ملیون قرار گرفت، چند مورد اعتراض شفاهی و کتبی را نیز در پی داشت. قابل توجه در این اعتراض ها اینست که معترضین درباره سهل انگاری و بی حرکتی جبهه ملی در آغاز جنبش ضد دیکتاتوری مردم – که در نهایت به دست اندازی روحانیون بر جنبش منجر شد – ایرادی نتوانسته اند بگیرند. اعتراض جنبه ی بیشتر احساساتی دارد تا منطقی و غالبا در آنها دفاع از چهره های مشخص جبهه، مثل مرحومین...

ظاهرا آنچه بر آنها گران آمده اینست که توصیه کرده بودم که مدعیان میراث جبهه ملی، برای نجات اعتبار آسیب دیده ی این سازمان به اشتباهات آن در آستانه انقلاب – ولو به قیمت پا گذاشتن برجنازه ی گذشتگان – به صراحت اعتراف کنند.

 

دکتر حسن انوری:

بیش از ۶۰ درصد استادان زبان فارسی، آذربایجانی‌اند

● اگر بپرسید چرا زبان فارسی برای منِ آذربایجانی مهم است، به شما می‌گویم که زبان فارسی مهم و شایسته دوست داشتن است. روزی زبانی جهانی بوده و از هندوستان تا آسیای صغیر و بالکان را زیر سیطره داشته است. دیگر آنکه به این زبان آثاری پدید آمده که از شاهکارهای ادبیات جهانی است. چند زبان در دنیا می‌ شناسید که در آنها اثری چون شاهنامه، دیوان حافظ و دیوان شمس به وجود آمده باشد؟

 

فرامرز داور

سپر انسانی و جنایت جنگی چه نسبتی با آیت‌الله خمینی و جمهوری اسلامی دارند؟

«روح‌الله خمینی» در فتوایی، استفاده از این روش را نه تنها حرام ندانسته بلکه مجاز خوانده و توصیه کرده بود.

● مادر و پدر «زینب اسدی لاری» و «محمـدحسین اسدی لاری»، دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی از حضور «حسین سلامی»، فرمانده سپاه پس از سقوط هواپیما در منزل‌ شان خبر داده و گفته بودند سلامی به آن ‌ها گفته بود اگر این اتفاق نمی ‌افتاد، جنگ رخ می‌ داد و ۱۰ میلیون نفر کشته می‌ شدند.

 

گزارش تکان‌دهنده مجمع جهانی اقتصاد از آینده ایران

● مجمع جهانی اقتصاد در یک گزارش تحلیلی مهم ‏ترین ریسک‏‌ های پیش روی جهان را بررسی کرده و به تازگی آخرین گزارش خود را منتشر کرده است. این گزارش که بر اساس داده‌ های جمع آوری شده در گفتگو با بیش از ۱۲۰۰۰ کارشناس، مقام ارشد تجاری، سیاسی و اجتماعی جهان نشان می‌دهد ایران در یک دهه آینده با ۵ ریسک مهم دست به گریبان است که مهمترین آن ‌ها بیکاری و سرخوردگی جمعیت جوان کشور است.

 

وحید وحدت حق

اعدام در تاریخ معاصر؛

لطفاً به ما شغل جلادی بدهید!

● اعدام طبق بعضی از قوانین مذهبی و سیاسی به‌ ویژه در دیکتاتوری ‌ها مشروعیت ایدئولوژیک می ‌یابد و با زور به کرسی نشانده می ‌شود. البته این پرسش پیش می ‌آید که محقق [متحقق] ساختن احکام و قوانین با زور و ارعاب و به‌ نام ارادۀ الهی یا به ‌نام منافع طبقۀ کارگر یا به‌ نام منافع نژاد برتر آیا اصلاً می ‌تواند مشروعیت جدی داشته باشد؟

 

برنامه دولت بختيار

خداوندا مرا ياری ده كه در اين لحظات حساس كشورم و در اين مكان مقدس كه فضای آن طنين انداز صدای رادمردانی از جان گذشته بوده جز خير و صلاح مردم جز راستی و صداقت كلمه ای نگويم.

● رياست محترم مجلس شورای ملی، خانمها و آقايان، در تاريخ پرنشيب و فراز كشور كهن سال ما ايام تاريكی وجود داشت كه اگر بديده تحقيقی بنگريم، اغلب دست آورد غلبه اجانب در ايام تسلط موقت آنها بوده است. خطر كنونی كه موجوديت و وحدت كشور را تهديد ميكند، اگر بظاهر از درون كشور و معلول فساد و عدم لياقت دولت های ۲۵ ساله اخير بوده، روز به روز روشن تر ميشود كه يك توطئه بين المللی عظيمی برای تضعيف و خدای نخواسته تجاوز به موجوديت و حاكميت ايران است.

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

مصاحبه ی علی لیمونادی با ایرج پزشکزاد در برنامه ی کوچ ایرانیان

● برای دیدن ویدئوی مصاحبه اینجا کلیک کنید.

 

کارشناسان سازمان ملل:

حکم اعدام کودک‌مجرم حسین شهبازی را لغو کنید

● شماری از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد مقامات ایران را فراخواندند احکام اعدام کودک ‌مجرم ‌ها را متوقف کنند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران خواستار لغو اعدام حسین شهبازی شده که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بوده است.

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

● با نهایت تاسف و تاثر با خبر شدیم که آقای ایرج پزشکزاد یار وفادار دکتر بختیار و عضو شورای نهضت مقاومت ملی ایران، نویسنده، حقوقدان و دیپلمات، روز چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ در شهر لس آنجلس/ آمریکا چشم از جهان فروبست.

هیئت تحریریه ی نشریه اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران ضایعه‌ی دردناک و جبران‌ناپذیرِ از دست‌دادن یار صمیمی و آزاده‌ی خود را به خانواده‌ی پزشکزاد به دوستان و دوستداران او و همه‌ی یاران نهضت ملی ایران تسلیت میگوید.

 

خاطره ای از ایرج پزشکزاد از مریدان مصدق و یار دکتر بختیار را که در ارگان نهضت مقاومت ملی ایران بچاپ رسیده بود، به مناسبت درگذشت او یکبار دیگر انتشار میدهیم.

هیئت تحریریۀ نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

 

ایرج پزشکزاد

آب حیات

● آخرین باری که سعادت دیدار مصدق را یافتم، بعد از واقعۀ ۳۰ تیر ۱۳۳۱ بود. من در آغاز قیام ملی شدن صنایع نفت در ایران نبودم ولی خیلی پیش از آن دکتر مصدق را چند بار از نزدیک دیده بودم. پدرم که طبیب بود، از زمانی که مصدق والی فارس بود، با او سابقۀ دوستی داشت و به او سخت ارادت می ورزید. 

 

علی شاکری زند

برای دوری از انحرافات و انشعابات در جبهه ملی

ضرورت بازگشت به اصالت نهضت ملی

بخش دوم

هراس در دفاع از قانون اساسی یا انحراف از راه مصدق

● می دانیم در همان سال ۵۷ بود که پس از سفر کارتر به ایران و انتشار آن مقاله ی توهین آمیز کذایی علیه خمینی تظاهرات قم و پس از آن تظاهرات تبریز و شهرهای دیگر یکی پس از دیگری و هر چهل روز در یک شهر به راه افتاد. برای کسانی که در داخل کشور می زیستند، حتی کسانی که هنوز آتشسوزی ها را هم جدی نگرفته بودند، این تظاهرات چهله به چهله می بایست وسعت شبکه های پیرو خمینی را آشکارمی ساخت و آنان را از اهمیت خطری که جامعه را تهدیدمی کرد آگاه میساخت. 

 

احسان یارشاطر

ما دو گونه وطن داریم !

● ما دو گونه وطن داریم!

یکی آن که میان دریای مازندران و خلیج فارس

قرار دارد، با کوه‌ های بلند و رودهای کم‌ آب و

صحراهای فراخ و ریگزارها و شوره ‌زارهایی گرم و

خشک و بیشه‌ هایی که از چند قرن پیش،... 

 

گواهی فوت حیدر قربانی؛

استفاده از کلمه «نامعلوم» به جای «اعدام»

● سازمان حقوق بشر ایران؛ یکشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰: تصویر گواهی فوت حیدر قربانی که روز ۲۸ آذر اعدام شد، نشان می ‌دهد که مقام‌ های جمهوری اسلامی از درج علت فوت خودداری کرده و علت مرگ را «نامعلوم» نوشته ‌اند.

 

علی شاکری زند

برای دوری از انحرافات و انشعابات در جبهه ملی

ضرورت بازگشت به اصالت نهضت ملی

● پدیده ی انشعابات پی درپی به حالت «آمیبی» در جبهه ی ملی موجب تأسف بعضی و سبب تعجب بعضی دیگر شده است؛ انشعاباتی که تنها به خارج از کشور محدودنمانده و حتی در داخل کشور نیز تحت نامهای غریبی مانند «سامانه ی» ایکس یا ایگرگ مشاهده میشود. برای آگاهی کسانی که از تاریخ جبهه ملی ایران اطلاع کافی ندارند باید یادآورشویم که این پدیده کاملاً هم تازه نیست و بار نخست درسال ۱۳۴۴ با تشکیل جریانی بنام «جبهه ملی سوم»، که در دنباله ی این مقاله درباره ی آن نیز سخن خواهیم گفت، شروع شد.

 

رادیو فردا

بکتاش آبتین، نویسنده زندانی، درگذشت

● کانون نویسندگان ایران روز شنبه، ۱۸ دی ‌ماه، در بیانیه‌ ای کوتاه خبر داد که بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر زندانی، در بیمارستان ساسان تهران درگذشته است. کانون در بیانیه خود نوشته است: «بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت.»

 

رضا علامه‌زاده

خاطرات مشترک "عرفان قانعی‌فرد" و "پرویز ثابتی"،

و انتخاب بین "هندوانه" و "شکنجه"

● گرچه عرقان قانعی‌ فرد پیش از انتشار کتابِ "در دامگه حادثه" که گفتگوی طولانی او با "پرویز ثابتی" چهره ‌ی شناخته شده ‌ی ساواک است، کتاب‌ های دیگری هم در زمینه مسائل سیاسی سرهم بندی کرده بود اما این کتاب "در دامگه حادثه" بود که پای او را به شکلی وسیع به رسانه‌ های فارسی‌ زبان خارج کشور باز کرد و این فرصت را برایش فراهم آورد تا خود را با عنوان دهان ‌پُرکنِ "پژوهشگر تاریخ معاصر" به ایرانیان معرفی کند.

 

بهنام قلی‌پور

ناگفته های تازه از اعتراض های آبان ۹۸ به روایت سپاه پاسداران

سپاه پاسداران نتایج تازه‌ ترین تحقیقات خود را درباره اعتراضات آبان ۱۳۹۸ منتشر کرد.

● سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گذشت بیش از دو سال از سرکوب‌ گسترده اعتراضی مردمی در آبان ۱۳۹۸، نتایج تازه ‌ترین تحقیقات خود را درباره این اعتراض‌ها و نقاط قوت اقدامات معترضان منتشر کرد. مهم‌ ترین نتیجه آن نشان می‌دهد که معترضان در تخریب اموال عمومی و خصوصی نقشی نداشته ‌اند.

 

مجید محمـدی

آیا مردم ایران قدیس بودن یک سرکرده‌ مافیا را هضم خواهند کرد؟

با تبلیغات در دنیای امروز می‌توان هر کالایی را فروخت

● از چند هفته مانده به سالگرد مرگ قاسم سلیمانی همه‌ بوق ‌های دولتی و شبه‌ دولتی به بزرگداشت او در چهره‌ یک مکتب‌ ساز، دیپلمات، فرمانده شکست‌ ناپذیر، اسطوره‌ مهربانی، قهرمان ملی، زاهد و عارف پرداخته ‌اند. همانند اولین سالروز مرگ او روزانه هزاران مواد تبلیغاتی برای این اسطوره‌سازی تولید و توزیع شد:

 

روزهای فروپاشی در شوروی

(که من و خانواده ام شاهدش بودیم)

● روزگار چه زود می گذرد، باورم نمی شود به همین زودی سی سال از فروپاشی شوروی گذشت. در آن روزهای فروپاشی از سر ضرورت دوبار پای من به مسکو، پتروگراد، تاشکند و به دو روستا در قزاقستان نیز رسید. مردم در شهرها با بهت و ناباوری به ویترین مغازه های خالی نگاه می کردند. من تا کنون هم چنین قیافه های ماتم زده، شوکه شده و سردرگم ندیده ام. 

 

قمار مقتدی صدر برای تشکیل دولتی بدون نیروهای نزدیک به ایران

● میدل ایست آی در مطلبی به قلم سعادت الصالحی نوشت: دو روز پیش، در ۲۹ دسامبر، چهار مرد برای صرف ناهار در نجف در خانه پدر مقتدی صدر جمع شدند. این روحانی بانفوذ شیعه که پس از تایید پیروزی خود در این هفته در انتخابات پارلمانی از قدرت برخوردار شده است، از هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، قیس الخزعلی، فرمانده جناح مسلح قدرتمند شیعه یعنی عصائب اهل الحق و فالح الفیاض، رئیس گروه شبه نظامی حشد الشعبی برای صرف ناهار دعوت به عمل آورد.

 

رادیو فردا

عادل کیانپور، زندانی سیاسی،

در پی بیماری و اعتصاب غذا در زندان «جان باخت

● بشر اهواز از «جان باختن» یک زندانی سیاسی به نام عادل کیانپور در زندان شیبان اهواز پس از گذشت یک هفته از اعتصاب غذا خبر داده است. بر اساس این گزارش، آقای کیانپور از چهارم دی امسال در اعتراض به محرومیت از حق دادرسی عادلانه و بدون رسيدگى پزشكى اعتصاب غذای غذای خود را آغاز کرده بود و در پی وخامت حال بعدازظهر روز شنبه، ۱۱ دی در زندان جان باخته است.‌

 

 

 

آرشیو ماه ژانویه  ۲۰۲۲

 

 

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران

● ما امروز در اینجا جمع شده‌ ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده‌است.» در این قطعنامه ماه‌ هاست که فرهنگیان به شیوه های مختلف اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کرده ‌اند؛ اما گویی در حاکمیت گوش شنوایی وجود ندارد.

 

مجید محمـدی

چگونه می‌توان یک دولت-ملت را به نکبت و فلاکت کشاند؟

شعارهای انقلابی اسلام‌گرایان که در عالم واقع تبخیر یا به ضدخودی تبدیل شد

● یکی از مسیرهای معقول و موثر برای شناخت انقلاب ‌ها و حکومت ‌های مدعی انقلابی بودن رجوع به شعارها و وعده‌ های آن‌ ها است. برای ارزیابی نتایج انقلاب ‌ها می ‌توان پیگیری کرد که در عالم واقع چه بر سر این شعارها و وعده‌ ها آمده است. اینجا است که می‌ توان دید یک ملت چه هزینه‌ هایی پرداخته است و خواهد پرداخت تا بی ‌اساس و مهمل و مخاطره‌ انگیز بودن این شعارها را دریابد.

 

تلاش خامنه‌ای برای سلب مسئولیت از خود در اوضاع وخیم اقتصادی

● تلاش خامنه ‌ای برای کم ‌اهمیت جلوه دادن تاثیر تحریم‌ ها، که پیش از این نیز بارها تکرار شده، بیشتر به خاطر سلب مسئولیت از خود اوست که به عنوان تعیین ‌کننده نهایی سیاست‌ های کلان در ادامه و تشدید آنها نقش مهمی بر عهده دارد.

 

حسین باستانی

بین سطور

یک 'فتوای هسته‌ای'

● بیست سال پیش، در ۹ بهمن ۱۳۸۰، رئیس جمهور وقت آمریکا در گزارش سالیانه خود به کنگره، سخنانی را بر زبان آورد که بر عرصه سیاست ایران، تاثیرات درازمدت گذاشت. جورج بوش با نام بردن مستقیم از عراق، ایران، و کره شمالی گفت: "حکومت هایی مانند اینها، و متحدان تروریست آنها، یک محور شرارت را تشکیل می دهند، که برای تهدید صلح جهانی مسلح می شوند. این رژیم ها با تلاش برای دسترسی به سلاح های کشتار جمعی، تهدید جدی و فزاینده ای را به وجود آورده اند."

 

درخواست صدها چهره از سازمان ملل برای

تحقیق درباره اعدام‌های ۶۷ و نقش رئیسی در آن

● صدها چهره بین المللی از جمله قضات و محققان سابق نهادهای وابسته به سازمان ملل از میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان خواسته اند درباره "قتل عام" سال ۱۳۶۷ زندانیان سیاسی در ایران از جمله نقش ادعایی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فعلی، در آن تحقیق کند.

 

هولوکاست؛ شهادت بازماندگان و نویسندگان،

انکار جمهوری اسلامی و نژادپرستان

● انکار هولوکاست را می‌توان یکی از بزرگ ‌ترین تئوری ‌های توطئه در عصر کنونی توصیف کرد که برخی به ‌ویژه جمهوری اسلامی در جهت مطامع سیاسی و برخی با گرایش‌ های نژادپرستانه از آن بهره می ‌برند.

 

معصومه رشیدیان

رضا منصوری فیزیک‌دان و کیهان شناس داخل کشور:

با پولی که خرج هسته ای شد می‌ توانستیم ۵۰ شتابگر بسازیم

● رضا منصوری فیزیک‌ دان و کیهان شناس، که استاد بازنشسته‌ ی دانشگاه صنعتی شریف هم هست، در بخش پایانی گفت ‌وگوی خود با انصاف نیوز به تفاوت میان صنعت و فناوری هسته‌ ای و علوم هسته ‌ای پرداخته و ضمن آن، ایران هسته ‌ای را هم بررسی کرده است.

 

گزارش ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌الملل:

ایران در میان فاسدترین کشورهای جهان

● سازمان شفافیت بین ‌الملل در تازه ‌ترین گزارش سالانه خود که روز سه ‌شنبه پنجم بهمن منتشر شد، می ‌گوید ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.

 

به مناسبت ۳۷ روز دولت ملی دکتر بختیار 

چهل و سه سال پیش روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه

فیلم کوتاهی از تظاهرات طرفداران قانون اساسی

بختیار سنگرت را نگهدار

برای دیدن ویدئو اینجا کلیک کنید.

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

 ایرج پزشکزاد

لائیسیته در قانون اساسی مشروطیت

قانون اساسی ما عملا لائیک بود!

 نوشته ی من زیر عنوان «کدام جبهه ملی؟» اگر مورد تایید جمعی از ملیون قرار گرفت، چند مورد اعتراض شفاهی و کتبی را نیز در پی داشت. قابل توجه در این اعتراض ها اینست که معترضین درباره سهل انگاری و بی حرکتی جبهه ملی در آغاز جنبش ضد دیکتاتوری مردم – که در نهایت به دست اندازی روحانیون بر جنبش منجر شد – ایرادی نتوانسته اند بگیرند. اعتراض جنبه ی بیشتر احساساتی دارد تا منطقی و غالبا در آنها دفاع از چهره های مشخص جبهه، مثل مرحومین...

ظاهرا آنچه بر آنها گران آمده اینست که توصیه کرده بودم که مدعیان میراث جبهه ملی، برای نجات اعتبار آسیب دیده ی این سازمان به اشتباهات آن در آستانه انقلاب – ولو به قیمت پا گذاشتن برجنازه ی گذشتگان – به صراحت اعتراف کنند.

 

دکتر حسن انوری:

بیش از ۶۰ درصد استادان زبان فارسی، آذربایجانی‌اند

● اگر بپرسید چرا زبان فارسی برای منِ آذربایجانی مهم است، به شما می‌گویم که زبان فارسی مهم و شایسته دوست داشتن است. روزی زبانی جهانی بوده و از هندوستان تا آسیای صغیر و بالکان را زیر سیطره داشته است. دیگر آنکه به این زبان آثاری پدید آمده که از شاهکارهای ادبیات جهانی است. چند زبان در دنیا می‌ شناسید که در آنها اثری چون شاهنامه، دیوان حافظ و دیوان شمس به وجود آمده باشد؟

 

فرامرز داور

سپر انسانی و جنایت جنگی چه نسبتی با آیت‌الله خمینی و جمهوری اسلامی دارند؟

«روح‌الله خمینی» در فتوایی، استفاده از این روش را نه تنها حرام ندانسته بلکه مجاز خوانده و توصیه کرده بود.

● مادر و پدر «زینب اسدی لاری» و «محمـدحسین اسدی لاری»، دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی از حضور «حسین سلامی»، فرمانده سپاه پس از سقوط هواپیما در منزل‌ شان خبر داده و گفته بودند سلامی به آن ‌ها گفته بود اگر این اتفاق نمی ‌افتاد، جنگ رخ می‌ داد و ۱۰ میلیون نفر کشته می‌ شدند.

 

گزارش تکان‌دهنده مجمع جهانی اقتصاد از آینده ایران

● مجمع جهانی اقتصاد در یک گزارش تحلیلی مهم ‏ترین ریسک‏‌ های پیش روی جهان را بررسی کرده و به تازگی آخرین گزارش خود را منتشر کرده است. این گزارش که بر اساس داده‌ های جمع آوری شده در گفتگو با بیش از ۱۲۰۰۰ کارشناس، مقام ارشد تجاری، سیاسی و اجتماعی جهان نشان می‌دهد ایران در یک دهه آینده با ۵ ریسک مهم دست به گریبان است که مهمترین آن ‌ها بیکاری و سرخوردگی جمعیت جوان کشور است.

 

وحید وحدت حق

اعدام در تاریخ معاصر؛

لطفاً به ما شغل جلادی بدهید!

 

برنامه دولت بختيار

خداوندا مرا ياری ده كه در اين لحظات حساس كشورم و در اين مكان مقدس كه فضای آن طنين انداز صدای رادمردانی از جان گذشته بوده جز خير و صلاح مردم جز راستی و صداقت كلمه ای نگويم.

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

مصاحبه ی علی لیمونادی با ایرج پزشکزاد در برنامه ی کوچ ایرانیان

● برای دیدن ویدئوی مصاحبه اینجا کلیک کنید.

 

 

به مناسبت درگذشت ایرج پزشکزاد

● با نهایت تاسف و تاثر با خبر شدیم که آقای ایرج پزشکزاد یار وفادار دکتر بختیار و عضو شورای نهضت مقاومت ملی ایران، نویسنده، حقوقدان و دیپلمات، روز چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ در شهر لس آنجلس/ آمریکا چشم از جهان فروبست.

هیئت تحریریه ی نشریه اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران ضایعه‌ی دردناک و جبران‌ناپذیرِ از دست‌دادن یار صمیمی و آزاده‌ی خود را به خانواده‌ی پزشکزاد به دوستان و دوستداران او و همه‌ی یاران نهضت ملی ایران تسلیت میگوید.

 

خاطره ای از ایرج پزشکزاد از مریدان مصدق و یار دکتر بختیار را که در ارگان نهضت مقاومت ملی ایران بچاپ رسیده بود، به مناسبت درگذشت او یکبار دیگر انتشار میدهیم.

هیئت تحریریۀ نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

 ایرج پزشکزاد

آب حیات

 

علی شاکری زند

برای دوری از انحرافات و انشعابات در جبهه ملی

ضرورت بازگشت به اصالت نهضت ملی

بخش دوم

هراس در دفاع از قانون اساسی یا انحراف از راه مصدق

 

احسان یارشاطر

ما دو گونه وطن داریم !

 

 

علی شاکری زند

برای دوری از انحرافات و انشعابات در جبهه ملی

ضرورت بازگشت به اصالت نهضت ملی

 

 

رضا علامه‌زاده

خاطرات مشترک "عرفان قانعی‌فرد" و "پرویز ثابتی"،

و انتخاب بین "هندوانه" و "شکنجه"

 

بهنام قلی‌پور

ناگفته های تازه از اعتراض های آبان ۹۸ به روایت سپاه پاسداران

سپاه پاسداران نتایج تازه‌ ترین تحقیقات خود را درباره اعتراضات آبان ۱۳۹۸ منتشر کرد.

 

مجید محمـدی

آیا مردم ایران قدیس بودن یک سرکرده‌ مافیا را هضم خواهند کرد؟

با تبلیغات در دنیای امروز می‌توان هر کالایی را فروخت

 

روزهای فروپاشی در شوروی

(که من و خانواده ام شاهدش بودیم)

 

 

رادیو فردا

عادل کیانپور، زندانی سیاسی،

در پی بیماری و اعتصاب غذا در زندان «جان باخت

 

 

 آرشیو مطالب سالهای گذشته

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند. حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.