نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

  • همراهی شورای صنفی معلمان و برخی تشکل‌های دیگر از اعتصابات سراسری


در روزهای گذشته گروه‌ها و تشکل‌های بسیاری برای اعتصاب و اعتراضات سراسری در نیمه آذرماه، روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذرماه فراخوان و بیانیه صادر کرده‌اند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، شامگاه شنبه۱۲آذر ۱۴۰۱، با صدور بیانیه‌ای با اعتراضات و اعتصابات سراسری در روزهای میانه آذر همراهی کرد و از تمامی فرهنگیان و معلمان ایران خواست در این اعتراضات حامی و در کنار دانش‌آموزان و دانشجویان باشند.
اتحادیه کامیون‌داران ایران نیز ۱۲آذر۱۴۰۱، در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، با اعتصابات سراسری در ایران همراه خواهد شد. این اتحادیه همچنین در بیانیه خود هرگونه ایجاد مزاحمت، ناامنی و سنگ‌پراکنی به سوی رانندگان خود را محکوم کرده است.
اعتصاب کامیونداران از اوایل ماه جاری آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.
مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز در فراخوانی از مردم کردستان خواست به اعتراضات سراسری در روز دانشجو بپیوندند و تاکید کرد مردم کرد در ایران، «باید بیش از گذشتە با برنامە و نظم و تاکتیک منحصر بە خود در این خیزش شرکت نماید.»
شمار زیادی از دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز بر همراهی خود با اعتصاب در این سه روز تاکید کرده و با صدور بیانیه‌هایی از دلایل همراهی خود با اعتصابات سراسری نوشته‌اند.
در بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج برای همراهی با اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه آمده است: «راه پر فراز و نشیب‌مان روزی هموار خواهد شد. سختی و مرارت‌های آن نشان افتخاری خواهد شد تا همه بدانند دانشجو، دانشجو است، حتی اگر سد راهش اخراج و تعلیق و زندان و شکنجه باشد.»
دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه نیز با اشاره به اینکه این اعتصابات سراسری هم‌زمان با روز دانشجو در ایران برنامه‌ریزی شده است، در بخشی از بیانیه خود نوشته‌اند: «ما از مردم و با مردم هستیم و رسم اتحاد را نه در کلاس درس، که در کنار هم این روزها به خوبی آموخته‌ایم. ما سال بد، سال اشک، سال خون را نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم. قسم به خون یاران که ما با هم و برای هم ایستاده‌ایم تا پای جان؛ و در علامه‌ متحد، بار دیگر دست در دست هم می‌گوییم؛ دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»
دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال در حمایت از اعتصابات سراسری ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر بیانیه‌ای صادر کردند.
در بیانیه دانشجویان این دانشگاه آمده است: «ما دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه آزاد تهران شمال، در حمایت از هم‌دانشگاهیان زندانی و تعلیقی و حذفی و ممنوع‌الورودی خود، و در اعتراض به شرایط موجود و جو امنیتی و تهدیدآمیز دانشگاه و سرکوب‌ فراگیرش، و نیز در راستای اعتصابات سراسری مردم کشورمان، به احترام خون کشته‌شدگان راه آزادی و آنان که حق تحصیل و زندگی به ناحق ازشان سلب شده، اعلام می‌داریم که علاوه‌بر تداوم اعتصاب خود و تحریم کلاس‌ها، در هیچ امتحان و کلاسی شرکت نمی‌کنیم، چرا که این روزها ایران‌مان به حضور ما نه در کلاس‌های دانشگاهی که به جای دانشجو، لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی در آن حضور دارند، بلکه به یاری ما در خیابان‌ها نیازمند است.»
علاوه‌بر این، گروه‌های جوانان محلات در شهرهای مختلف ایران از جمله بندرعباس، میناب، قشم،‌ اراک،‌ مشهد، دزفول، شیراز،‌ اصفهان، تهران،‌ البرز و زاگرس در یک بیانیه مشترک فراخوان پیوستن به اعتصاب و اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر صادر کردند.
در شهرهای تبریز، اردبیل، کرج، ایلام،‌ یاسوج، رشت و یزد نیز برای اعتصابات و اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر فراخوان‌هایی از سوی شهروندان صادر شده و از همشهریان خود خواسته‌اند به این اعتصاب سراسری بپیوندند.
«ابی»،‌ خواننده پاپ، نیز‌ در پستی اینستاگرامی برای پیوستن مردم به اعتصابات و اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذرماه فراخوان داد و با اشاره به کشتار جوانان و کودکان نوشت: «نذر و بخشش فقط برای مراسم مذهبی نیست، در چنین روزهایی می‌توان پشتیبان اعتصاب‌کنندگان بود.»
نمادهای دیگری از مبارزه مدنی شهروندان زیر سایه سنگین محدودسازی گردش آزاد اطلاعات به دست دولت ایران نشان می‌دهد مردم با هر روشی که می‌توانند از گفت‌وگو در خیابان تا پخش تراکت و نصب بنر برای تشویق شهروندان برای همراهی با اعتصابات سراسری در نیمه آذرماه تلاش می‌کنند.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در تهران روی پل اتوبان همت بنری در تبلیغ فراخوان اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر نصب شده است.
مردم همچنین خیابان‌ها را ترک نکرده و در خیابان‌ها اعتراضات شبانه در محلات مختلف شهرها ادامع دارد.
براساس ویدیوهایی که به دست «ایران‌وایر» رسیده است، نیروهای «ضد شورش» در خیابان‌های شهر اهواز به شکلی گسترده حضور دارند.

هم‌زمان ویدیوهایی از حضور مردم تهران در محله‌های اکباتان، بلوار فردوس، ستارخان و هفت حوض منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای شعار می‌دهند.
مردم ایران همچنین همزمان با ۱۲آذر، سالروز تولد «توماج صالحی»، خواننده رپ اعتراضی بازداشت شده، به روش‌های مختلف تولد او را تبریک گفته و برای همراهی‌ او با مردم در این خیزش سراسری، از او قدردانی کردند.
یکی از مخاطبان «ایران‌وایر» با ارسال یک ویدیو نوشته است: «امشب به مناسبت تولد توماج صالحی این بادکنک ها و نوشته رو درست کردم، خواستم بگم: ما همه توماج هستیم»
در ویدیوی دیگری که به دست «ایران‌وایر» رسیده، روز ۱۲آذر در اتوبان نیایش تهران، پلاکاری نصب شده که تولد توماج صالحی را تبریک گفته‌اند. در این ویدیو گفته می‎شود: «مردم فراموش نمی‌کنند.»
درحالی که دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی از تمامی توان خود برای سرکوب معترضان و مرعوب کردن آن‌ها استفاده کرده، اما شواهد نشان می‌دهد چندان در این زمینه موفق نبوده است.
بخشی از اسناد لو رفته بولتن خبری خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران،‌ نشان می‌دهد ۱۱۵ تن از نظامیان جمهوری اسلامی به دلیل همراهی با خیزش سراسری مردم ایران بازداشت شده‌اند.
«حسین رحیمی»،‌ فرمانده انتظامی تهران، نیز خواستار حمایت مادی از ماموران امنیتی شده و گفته است مسوولان «از غافله جا نمانند»‌ و با تصویب قوانین حمایتی در زمینه معیشتی از ماموران «بیش از گذشته» حمایت کنند.

 

۱۳ آذر ۱۴۰۱

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.