نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۲۵
     

۱- افراد خودشان را در طول زندگی شان نشان می دهند اما ما نمی خواهیم بپذیریم زیرا دوست داریم آنها آن چیزی باشند که مورد پسند ماست. خمینی در طول زندگی اش پیش از بهمن ۱۳۵۷ به روش‌های مختلف خود را نشان داده بود چه در رساله اش، چه در مخالفت با حق رای دادن زنان و چه در نوشته هایش تحت «حکومت اسلامی» اما این مردم بودند که اورا طور دیگری می خواستند ببینند.
۲- دیکتاتورها وقتی در استانه سقوط قرار می گیرند حریص تر، دروغگوتر، کرتر، کورتر، ستمگرتر و به غایت بیشرم تر و وقیح تر می شوند. خامنه ای مثال آشکار انست.
۳- اگر از ارتباطات تان خشنود نیستید انرا تغییر دهید، اگر از دوستان تان ناراضی هستید انانرا تغییر دهید، اگر از انجام کاری ناراحت هستید کارتان را تغییر دهید، اگر در باره موضوعی گفت و گویی می کنید که خوشتان نمی اید موضوع را تغییر دهید، اگر راهی را برای رسیدن به هدفی برگزیدید که به نتیجه مطلوب نرسیدید راه را تغییر دهید و اگر عملکرد دولت را منفی ارزیابی می کنید و برای زندگی تان ادامه آن دولت و حکومت را خطرناک و زیانبار می بینید از هرتلاشی برای تغییر آن حکومت و دولت کوتاهی نکنید.
۴- کسانی که در تصمیم گیری های خرد و کلان زندگی پیشاپیش به نتایج احتمالی آن تصمیمات نمی اندیشند فرجامی دردناک را تجربه می کنند.
۵- بسیاری از انسان ها تصور می کنند اگر اشتباه کنند و تصمیم نادرست بگیرند و با نتایج زیانبار روبرو شوند، دوباره شروع می کنند و از اشتباهات عبرت می گیرند اما اگر فرصت آغاز دوباره را نیابند، چه می کنند؟
۶- اگر فرصت رهبری جامعه ای به شما داده شده و نتوانی در مردم انرژی و انگیزه ایجاد کنی یک رهبر شکست خورده هستی؛ اگر مدیریت سازمانی به شما سپرده شده و نتوانی به کارمندان انرژی و انگیزه بخشی مدیری ناتوان، بی کفایت هستی که سرانجام در انجام مسیولیت خود مزه تلخ شکست را خواهی چشید.
۷- متعهد به حرکت به جلو باشید و با اعتماد بنفس با گامهای استوار به پیش بروید تا به هدف برسید. مطمین باشید این سه حربه یعنی تعهد به حرکت به جلو، اعتماد بنفس و برداشتن گامهای سنجیده و مستحکم پیروزی شما را در نیل به هر هدفی هرچند بزرگ تضمین می کند.
۸- اگر کسی ، چیزی، مکانی، موضوعی را دوست دارید سعی کنید این دوست داشتن بر اساس شناخت شما از آن فرد، موجود، مکان و موضوع باشد، و بر همین روال اگر دوست ندارید آن هم بر پایه شناخت باشد. دوست داشتن و یا نداشتن بدون شناخت از شخص، پدیده، موضوع، مکان دردسرزا و خطرافرین است. اگر ایران را دوست دارید یا نه، اگر دولت ایران و مسیولان را قبول دارید و یا نه، اگر یک ایدیولوژی و یا مرام سیاسی را دوست دارید و یا نه مهم نیست بلکه مهم در شناخت شما از آن ایدیولوژی، مرام، رهبری، جامعه و ملت است.
۹- سعی کنید از هر جنبه زیبا باشید؛ درون و برون، افکار و اندیشه ها، گفتار و بیان، کردار و رفتار، … اما در ارزیابی دیگران، سیاستها، پدیده ها، رخدادها، … زیبایی و زشتی را ببینید تا بتوانید داوری واقع بینانه و منصفانه و به دور از حب و بغض کنید.
۱۰- به کسانی که در رسیدن به هدف با شما همراه هستند وفادار بمانید، احترام کنید، جایزه دهید، گوش دهید ، حمایت کنید ولی مراقب باشید.
۱۱- در طول زندگی هر انسانی اهدافی را در شرایط مختلف و با امکانات و محدودیتهای ویژه خود دنبال می کند . تحقق این اهداف بدون کوشش و مبارزه عملی نیست و نیل به هر هدفی رایگان ناممکن است و نیاز به هزینه دارد که می‌تواند کار باشد، صرف وقت، پرداخت پول، و یا در بدترین حالت خون و جان باختن. ولی کلید اصلی پیروزی تسلیم ناپذیری و مقاومت است.
۱۲- در راه رسیدن به هدف از هر دری که گشوده می شود، هر فرصتی که پیش می اید، هر نوع امکاناتی که وجود دارد باید استفاده بهینه کرد. اگر دری گشوده نیست تلاش کن تا دری بگشایی، اگر امکاناتی نیست کوشش کن تا بوجود آوری و اگر فرصتی پیش نیامده این بر توست که فرصت ایجاد کنی.
۱۳- از قدرت چیزهای ساده و کوچک غافل نشویم که همین چیزهای کوچک و ساده قابلیت تبدیل به نیروهای عمده و سرنوشت ساز دارند.
۱۴- یا با وضعیت موجود سر سازگاری داشته باشید و با آن کنار آیید ، و یا با تلاش و مبارزه به تغییر وضعیت موجود همت گذارید و شرایط را به نحوی که می پسندید و برای تان مطلوب است تغییر دهید. من دومی را برگزیدم، شما حق انتخاب دارید.
۱۵- در مسیر هدف باید سدها را شکست، تمام موانع اعم از طبیعی، مصنوعی، ذهنی، عاطفی و فیزیکی را برداشت، دیوارها را درهم ریخت، خلاق بود، فکر نو ارایه داد، ناامید نشد، از اشتباهات آموخت، آماده گذر از مسیر پر سنگلاخ و پر فراز و نشیب بود.
۱۶- بگذارید هر اتفاقی برای تان بیفتد ولی شما باید قدرت و اراده حرکت و رفتن داشته باشید در اینصورت هیچ اتفاقی قابلیت متوقف کردن شما را ندارد.
۱۷- ساده ترین روشی که خود را خلع سلاح کنی اینستکه فکر کنی هیچ قدرتی نداری.
۱۸- بدبینی علیه اعتماد به نفس عمل می کند و ما را از رسیدن به هدف دور می سازد.
۱۹- فقط در صورتی لب به سخن بگشایید که سخن گفتن شما تاثیر مثبت بر زندگی دیگران بگذارد، به بهبود شرایط کمک کند، به جنایات پایان دهد، دل‌ها را شاد کند، انسان ها را به زندگی امیدوار کند، خودکامگان را هراسان کند، از حقوق انسان دفاع کند،و در راستای گسترش دادگری و برابری و رفع تبعیض و تحقیر انسان ها باشد.
۲۰- شناخت از خود و سازندگی را اولویت شماره یک خود قرار ده.
برای شما و همه عزیزان تان آخر هفته دلپذیر با تندرستی و رویدادهای شاد و خاطره برانگیز خواهانم.


ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.