نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۲۶
     

۱- مداخله در کار دیگران عموما نتایج فاجعه بار برای طرفین ببار می آورد . این یک اصل کلی است چه مداخله در کار شخصی که به سن قانونی رسیده و مستقل است و از شخصیت حقیقی برخوردار، و چه در امور کشور مستقل با حاکمیت ملی . تنها زمانی مداخله توجیه پذیر است که همه ابعاد و پیامدهای مداخله از پیش سنجیده شود و مطمین شد که مداخله می‌تواند به بهبود شخص و یا کشور و جامعه مورد هدف کمک کند و شخص و یا جامعه کمک طلبیده باشد و یا نیاز به کمک داشته باشد ولی در شرایطی باشد که حتی نتواند کمک طلب کند.

۲- با گفتار و رفتار خود دیگران را به قیام علیه هر نوع تجاوز، جنایت، خودکامگی، و خشونت دعوت کنید.

۳- خودباوری را در خود القا کنید؛ جسارت را به خود تزریق کنید؛ از هر کسی، پدیده ای، رویدادی و شکستی الهام بگیرید اگر در پی پیروزی در نبرد زندگی هستید.

۴- کنجکاوی، کاوش، کار، کوشش و آزمایش مداوم را فراموش نکنید زیر این ها عواملی هستند که حرکت شما یه جلو را ممکن می سازند و موتور محرکه پیروزی اند.

۵- تشویق ‌دیگران یعنی قدرت بخشیدن به آنان، و واداشتن آنان به تفکر متفاوت نسبت به خود.

۶- رهبران با تجربه از مورد انتقاد قرار گرفتن نگران نمی شوند و در واقع همیشه در میان دستیاران و مشاوران خود کسانی را هم بر می گزینند که تصمیمات رهبران را مورد انتقاد قرار دهند.

۷- برخی از رهبران نیازمند مشکلات هستند تا احساس قدرت کنند، بحران ایجاد می کنند تا احساس کنند که در مرکز قرار دارند، واکنش نشان می دهند تا احساس کنند که ضروری هستند ولی رهبرانی که مشکلات را حل می کنند امنیت شغلی شان را افزایش می دهند.

۸- پاسخگویی لازم و یک ضرورت است ولی واکنش توهم اهمیت برای شخص ایجاد می کند . اگر پاسخگو نباشید بی ربط و بی ارزش می شوید ولی واکنش

به شما احساس ضروری بودن می دهد

در حالیکه نه اهمیتی دارید و نه ضروری هستید.

۹- آینده مورد دلخواه فقط با استفاده از فرصتها و آماده شدن برای ایفای نقش مورد نظرتان تحقق می یابد و نه با واکنشهای سریع و فوری.

۱۰- به تنهایی شاید بتوانیم سطل ها و کوزه های آب را حمل کنیم ولی در همکاری با هم می توانیم مسیر رودخانه های خروشان و سرچشمه ها را تغییر دهیم.

۱۱- منطقی ترین پاسخ به پرسش احمقانه پاسخ احمقانه است . پس مواظب باشید پرسش احمقانه نکنید.

۱۲- واکنش موجب نا امیدی، پیامدهای منفی، احساس فشار، تحت کنترل قرار گرفتن از سوی دیگران، و باقی ماندن در همان حالت می شوید. پس باید کنش را جایگزین واکنش کرد و کنشگر بود.

۱۳- فرق بین کنشگران و واکنش پذیران در اینست که گروه نخست می افرینند، آرمان‌های خود را بیان می کنند و موجب اتفاق افتادن چیزها می شوند در حالیکه گروه دوم منتظر وقوع رویدادها و اتفاقات می شوند و در کوتاه مدت شاید خشنودی احساس کنند ولی سختی های دراز مدت را باید بپذیرند.

۱۴- تحسین کردن افرادی را که تحسین می کنید به معنای اینستکه شما ارزو دارید مثل آن افراد باشید. پس بهترست انسان‌هایی را تحسین کنید که جهانی بهتر از انچه تحویل گرفته اند را پشت سر خود به جا می گذارند.

۱۵- انسانی باشید که از همه توانایی‌ها ، استعدادها، امکانات و فرصتها برای ساختن دنیایی بهتر برای خود و دیگران تلاش می کند و هدف غایی اش انسان و خوشبختی انسان است.

۱۶- هر یک از ما عضوی از جامعه هستیم که حاصل فرهنگ جامعه، تاریخ، و جغرافیای آن، رویدادها، تعاملات بین گروهها ، سیاستهای دولت‌ها و تصمیمات نهاد ها و سازمان های خرد و کلان هستیم ولی همزمان ما سازندگان و نقش آفرینانی هستیم که مسیر حال و آینده جوامع، و آینده و سرنوشت خود و نسلهای بعدی را رقم می زنیم . تاثیر متقابل بین ما و جامعه یک واقعیت است. جامعه در کلیت خود ما را و ما جامعه را در کلیت آن می سازیم.

۱۷- هر ایده ای را شاید بتوان به اثری ماندگار و راه حلی برای پایان بخشیدن به دردها، فجایع، و جنایات ، و مسیری برای آزادی، عدالت، و صلح تبدیل کرد.

۱۸- هیچ انسان مسیول، متعهد و آگاه نمی تواند و نباید در برابر جنایات و فجایع خاموشی برگزیند.

۱۹- اگر کسی در طول زندگی اش همه را از خود راضی نگهداشته، مطمینا مرتکب جنایت شده است زیرا راضی نگهداشتن همه انسانها محال است.

۲۰- آگاهانه عمل کردن نیازمند خرد، شعور و بینش انسانی و دانش و بخشی از رسالت یک انسان واقعی است.

آخر هفته ای دلپذیر، خاطره برانگیز، و با خبرهای شادی افرین برای شما و عزیزان تان خواهانم.



ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.