نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۲۹
     

۱- وقتی ایده نویی دارید، وقتی طرح نوینی ارایه می دهید انتظار نداشته باشید مورد پذیرش دیگران قرار گیرد چون به تجربه هر طرح و ایده نویی در ابتدا با واکنش منفی روبرو می‌شود. بر شماست که بر طرح و ایده تان پافشاری کنید و روش‌هایی برای قبولاندن آن بیابید. بعبارت دیگر، برای طرح نوینی روش اجرای انرا هم داشته باشید تا بتوانید بر مقاومت ها غلبه یابید.

۲- ابتکار عمل را بدست گیرید تا موفق و پیروز شوید. ابتکار عمل در هر موقعیتی چه در میدان جنگ، چه در عرصه سیاست، چه در روابط خانوادگی، چه در صحنه مبارزه ، و چه در جهان دانش و فن آوری و نواوری.

۳- منتظر منجی ننشینید، منتظر فرصت و شرایط عالی نباشید، منتظر معجزه نباشید بلکه خود منجی باشید، فرصت و امکانات ایجاد کنید، و خود معجزه کنید. تغییر از شما و با شما آغاز می شود.

۴- خوداموزی را تمرین و تقویت کنید، با باز نگهداشتن ذهن خود بی طرفی را تمرین کنید و از دام باورهای از پیش تعیین شده خود را برهانید و آزاد سازید.، و بینش را به عمل دراورید.

۵- هیچ چیز حریف و رقیب را دست کم مگیر. امکانات، قدرت، دانش، مهارتها، هدف، تاکتیک، استراتژی… همه چیز حریف و رقیب را بسنج و با خود مقایسه کن و بر آن اساس تصمیم بگیر و اقدام کن. مثالهای تاریخی بسیاری است که افراد با تجربه، ماهر و کارکشته فقط با ناچیز شمردن رقیب بازنده شدند.

۶- اطلاعات همیشه می تواند ناقص باشد ولی با همان اطلاعات تصمیم بگیرید و با اطمینان عمل کنید. نتایج تصمیمات هم هیچوقت نمی تواند قطعی باشد ولی انچه در مسیر تصمیم به عمل و رسیدن به قله پیروزی مهم است باور شما به توانستن است که دیر با زود برنده خواهید شد.

۷- به نظرات دیگران دقیقا گوش کنید شاید درست بگویند. اتکا به ذهن بسته خود و نادیده انگاشتن نظرات دیگران می تواند بسیار خطرناک و موجب ویرانی و زیان های جبران ناپذیر شود.

۸- شیوه واکنش تان به تصمیمات نادرست می تواند بسیار سازنده باشد و به تصمیمی سنجیده و سرنوشت ساز بدل شود.

۹- کسانی که از تصمیم گیری می ترسند خود را جدی نمی گیرند و از حد اکثر توانایی های خود استفاده نمی کنند.

۱۰- آموخته های خود را به دیگران منتقل کنید، تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهید، از دیگران یادبگیرید، از طبیعت بیاموزید. یاد دادن و یادگیری را چون نفس کشیدن برای بقای خود ضروری بدانید.

۱۱- جدی باشید. جدی به معنای بر خورد با واقعیات زندگی، جدی به معنای انتخاب درست و منطبق با شرایط و امکانات در بین گزینه ها.

۱۲- ترس از هر چیز موجب گمراهی می شود، شما را به بیراهه می کشاند، انرژی و نیروی شما را بر باد می دهد، از مسیر هدف منحرف می شوید و شما را به سوی تاریکی هدایت می کند. گام نهادن در مسیر تاریکی یعنی استقبال از تصمیم گیری دیگران در مورد سرنوشت خود. ترس حتی باعث می شود تلاش را متوقف کنید و از تحقق خواسته ها و اهداف تان محروم شوید.

۱۳- هیچ نیرویی، هیچ حربه ای، هیچ سلاحی برنده تر، قوی تر، کارا تر از آموزش برای تغییرات شگرف نیست. جامعه ای که در آموزش کودکان کوتاهی می کند به استقبال نابودی می‌رود.

۱۴- فقط اذهان مستقل، غیر متعصب، باز، و آگاه می توانند پدیده ها و مشکلات را از زوایای متعدد ببینند.

۱۵- اگر کسی را زیبا میبینید، خوب می بینید، موفق می بینید، توانا می بینید، دانا و آگاه می بینید و می پسندید از خود بپرسید آن کس در رسیدن به انچه هم اکنون است چه تغییراتی را پذیرفته ، چه مسیر پر فراز و فرودی را پیموده، چه شکستهایی را تحمل کرده، و چه تلاش‌هایی کرده است.

۱۶- وقتی به رشد و پیشرفت می اندیشم، وقتی به آینده ای درخشان می اندیشم، وقتی به خوشبختی انسان می اندیشم، وقتی به صلح و دادگری می اندیشم راهی جز آگاهی، تلاش و مبارزه مداوم، فداکاری، برنامه ریزی سنجیده و عملی، عشق، باور، تسلیم ناپذیری در برابر موانع و سراشیبی ها نمی بینم.

۱۷- از خود می پرسم آیا در زندگی ام برای خانواده ام، دوستانم، جامعه ام، و بطورکلی انسان ها مفید بوده ام؟ اگر نبوده ام چرا؟ چه می توانم در باقی زندگی ام انجام دهم تا احساس مفید بودن کنم؟ باورم بر اینستکه پرسشهای اینگونه باید برای هر انسانی مطرح باشد.

۱۸- کسی برنده است که برای تحقق آرزوهایش برنامه دارد.

۱۹- با خود عهد کنید که در هر لحظه زندگی تان از فرصتها و امکانات در دسترس برای سازندگی و آفرینش آثار نو و کمک به زندگی خود و انسانها بطور بهینه بهره‌برداری کنید، و اگر فرصت و امکاناتی نیست در ایجاد آن تلاش کنید.

۲۰- با این طرز تفکر زندگی کنیم که ما به جهان وابسته ایم و جهان به ما، ما به دیگران وابسته ایم و دیگران به ما. پس نقش، مسیولیت و جایگاه خود را شناسایی و براساس آن عمل کنیم.

آخر هفته دلپذیر و شادی توام با تن و روان سالم، آرامش و امید به آینده برای شما و عزیزان تان خواهانم.



ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.