نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۳۸
     

۱- هر چیز مثبت، سازنده، مفید و بر مبنای خرد یاد می گیری به دیگران یاد بده تا جامعه ای از دانایان و خردگرایان به وجود اید.

۲- نیاز یک پدیده عمومی است. هرکسی را در هر جای این جهان که ببینی، نیازهایی دارد که فقط نوع، میزان و کیفیت آنها متفاوت است. یکی از پایه ای ترین نیازها نیاز به آزادی های گوناگون است. در براوردن نیاز های خود و دیگران کوشا باش.

۳- هرگز ذره ای تردید نکنید که گروه کوچکی از شهروندان متعهد، متفکر، متحد و متنبه می توانند جهان را دگرگون کنند. برای چنین گروهی تغییر یک جامعه و یک رژیم سیاسی کاری بس آسان است. آیا شما خود را عضوی از این گروه کوچک می دانید؟ اگرنه، بکوشید و ویژگیهایی را کسب کند تا چنین گروهی از شما برای پیوستن به خود دعوت کند و استقبال بعمل آورد.

۴- هیچ چیزی در این جهان رایگان نیست. به هیچ هدفی به آسانی نتوان رسید. هر چیزی بهایی دارد و برای رسیدن به هر هدفی باید هزینه کنید و دشواری ها را پذیرا باشید. پیروزی و کسب آزادی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

۵- پیروزی بدون تلاش، مبارزه و آمادگی توهمی بیش نیست. چه پیروزی در امتحانات مدرسه، چه پیروزی در انتخابات، چه پیروزی در جنگ، چه پیروزی در نبرد علیه ستمگری و بیدادگری و فقر و خودکامگی و چه پیروزی در زندگی بطورکلی.

۶- به خودتان، به قدرت و توان تان،

به اندیشه تان، به باور تان و اراده تان اهمیت دهید، خودتان را دست کم نگیرید، خودتان را تحقیر نکنید، با اطمینان هدف تان را دنبال کنید، راهتان را ادامه دهید تا به پیروزی برسید.

۷-برای هر کاری هر چند بزرگ باید گام اول را برداشت حتی برای صعود به بلندترین قله های جهان.

۸- در زندگی یا راهی می یابی که در آن مسیر برای رسیدن به مقصد گام بر می داری و یا راهی را برای نیل به هدف ایجاد می کنی.

۹-تکرار یک روش و کسب نتایج منفی یک اشتباه خطرناک است که شما را از مقصد دور می کند. برای نیل به مقصود باید روشت را تغییر دهی و راهی نو برگزینی با طرحی نوین.

۱۰- باز خورد اصلاحی از اهمیت ویژه ای برخورداراست و به دریافت کننده بازخورد کمک می کند تا نارساییها و کمبودها را برطرف کند مشروط بر اینکه دریافت کننده بازخوردها از آن استقبال کند و مورد استفاده قرار دهد.

۱۱- زندگی زمانی شکوهمند است که تلاش کنید، مبارزه کنید ، فعال باشید، و هر چه بیشتر تلاش و مبارزه کنید و فعال تر باشید زندگی نیز شکوهمندتر می شود و بیشتر معنا می یابد.

۱۲- کمک کردن و کمک گرفتن لازم و ملزوم یکدیگرند. بسیاری از افراد فقط کمک می خواهند و شماری دیگر فقط کمک می کنند در حالیکه هر دو گروه باید این اصل اساسی حیات را درک کنند که کمک کردن و خواستن با هم شکوهمندتر از انجام یکی و غفلت از دیگری است.

۱۳- زندگی سرشار از راحتی بسوی سستی، ضعف، زیاده روی و خودخواهی حرکت می کند و دردسرافرین است.

۱۴- تا زمانی که در جامعه ای همه آزاد نباشند هیچکس آزاد نیست، همه در نگرانی بسر می برند، پریشان هستند، خواب آرام ندارند، در وحشت زندگی را سپری می کنند هرچند ممکنست بر زبان نیارند.

۱۵- یک جامعه تا زمانی می تواند آزاد باشد که اعضایش خواهان آزادی باشند و بخواهند از آزادی دفاع کنند و برایش هزینه کنند.

۱۶- آزادی کلید رشد است. تا آزاد نباشی نمی توانی طوری که دوست داری بیندیشی، بگویی و بنویسی. تا آزاد نباشی نمی توانی انتخاب کنی، تا آزاد نباشی نمیتوانی تصمیم بگیری، تا آزاد نباشی نمی توانی کاری که دوست داری انجام دهی، تا آزاد نباشی نمی توانی در جشن و مراسم شادی شرکت کنی و شاد باشی، تا آزاد نباشی نمی توانی در مسیری که می خواهی حرکت کنی،….

۱۷- تعامل و تعارض دوقلوهای بهم چسبیده اند، جایی که تعامل است تعارض نیز وجود دارد و استثنایی هم وجودندارد. مهم اینستکه بیاموزیم چگونه تعامل کنیم تا از زیان‌های تعارض برحذر مانیم.

۱۸-وقتی از تاثیر واژه هایی که می خواهی به کار بری مطمین نیستی از گشودن دهن پرهیز کن و یا واژه های تاثیر گذار برگزین.

۱۹- زمانی سخن آغاز کنید که مطمین باشید دیگران قابلیت درک سخنان شما را دارند. سخنان شما برای دیگران مفید است. سخنان شما شرایط دیگر را بطور مثبت تغییر می دهد.

۲۰-برای حل اختلافات راه حل های مشخص ارایه دهید، از اختلاف نهراسید. راه حل های مبهم، کلی و پیچیده اختلاف را طولانی تر، و موجب تعارض بیشتر می شود.

برای شما و همه عزیزان تان آخر هفته دلپذیر، آرام، شاد و پر از خبرهای خوش خواهانم.


ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.