نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۴۱
     

۱- مشارکت در امور را فراموش نکنید زیرا با مشارکت در امور مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خیر خواهانه،… نه تنها بر اهمیت خود می افزایید بلکه احتمالا مشکلی از مشکلات دیگران را حل می کنید و مسیولیت خود را در برابر جامعه انجام می دهید و به دیگران درس مسیولیت پذیری می دهید.

۲- در طول زندگی بطور مداوم کوشش کنید با آدم های تازه آشنا شوید تا از تجربیات و ایده های آنان بهره گیرید، تا حلقه ارتباطات خود را گسترش دهید، تا با همکاری با هم سدها و موانع را در نوردید و دنیایی بهتر را شاهد باشید.

۳- با خود عهد کنید که انچه می اندیشید، انچه می گویید و انچه می کنید در مسیر بهتر کردن انسانها و آبادانی و رشد جوامع، و رفع و حذف محدودیتها و سدها باشد.

۴- احتمال اشتباه در هر کار تازه ای که می کنید بیش از کارهایی است که بارها کرده اید. در برخورد با اشتباهات رویکردتان را تغییر دهید تا به هدف برسید و پیروز شوید.

۵- اندیشه کنید، اندیشه سازنده و مثبت، و امکانات اندیشیدن دیگران را فراهم کنید تا از ترکیب اندیشه ها چاره مشکلات و درمان دردها و راه حل مسایل و طرح و برنامه رهایی از هر چه آزارتان می دهد را بیابید.

۶- اگر می خواهید از نتیجه کاری که می کنید خشنود باشید ، اگر می خواهید کاری سترگ انجام دهید بهترست کاری را دنبال کنید که دوست دارید و توانایی‌های لازم و مهارتهای کافی برای انجام انرا دارید.

۷- معیارهای تان را در زندگی خصوصی، اجتماعی، حرفه ای،… بر کیفیت بگذارید و نه کمیت.

۸- هر چه می توانید در کسب دانش سرمایه گذاری کنید زیرا یکی از سرمایه گذاری هایی است که بیشترین سود را می دهد.

۹ اگر بتوانید در خود انگیزه برای کسب دانش و یادگیری بوجود آورید هرگز از رشد باز نخواهید ایستاد.

۱۰- دانش از ارکان بنیادی قدرت است، راهگشای رهایی و آزادی است، به انسان اعتماد بنفس می دهد تا برای عدالت اجتماعی و برابری مبارزه کند، ابزاری است برای شکل بخشی زندگی حال و اینده، مایه رشد و پیشرفت هر واحد اجتماعی از خانواده تا جامعه است، بزرگ‌ترین عامل برای تغییر است، و قوی ترین وسیله برای تغییرات بنیادین در سطح جامعه است. پس در دانش اندوزی کوشش کنید، و در دانشگستری و آموزش دیگران کوتاهی نکنید.

۱۱- بنظرم مهمترین و اساسی ترین پرسش برای هر انسانی این است که وجود من چه نفعی به دیگران می رساند؟ چه کاری برای دیگران می کنم؟ چه وظایف و مسیولیتهایی در برابر جامعه ام دارم و چگونه می‌توانم از عهده آن مسیولیتها به بطور بهینه بر ایم؟

۱۲- یکی از روش‌های برقراری روابط متقابل سودمند عبور از خودخواهی به خودگذشتگی، گذر از من به ما، برتری دادن به منافع طرفین بر منافع شخصی، اعتماد را جایگزین بی اعتمادی کردن، واقع بینی در برابر ارمانگرایی، همکاری را جایگزین تحمیل کردن و بطور کلی تغییر دیدگاهی که مانع ایجاد روابط متقابل سودمند بوده است.

۱۳- جاه طلبی زمانی بار منفی بخود می گیرد که با خودخواهی، بیرحمی و حرص و طمع همراه شود وگرنه جاه طلبی لوکوموتیوی برای پیروزی و پیشرفت و انگیزه ای است برای نواوریها و کشف قلمروهای ناشناخته. جاه طلبی به ما می اموزد که خود بر سرنوشت خود حاکم باشیم.

۱۴- هیچ چیزی نمی تواند جاه طلبی های ما را محدود کند مگر شک و تردید مان برای تحقق رویاهایمان، برای نیل به اهداف مان. جاه طلبی بی مرز و حد است. جاه طلبی مان باید بقدری گسترده و نامحدود باشد که نه تنها شامل نیازها و آرزوهای مان باشد بلکه تحقق خواسته ها ی دیگران و رشد و پیشرفت جامعه را هم در برگیرد.

۱۵- شاید اکثریت بتوانند ایراد بگیرند، محکوم کنند، انتقاد کنند، شکایت کنند، ابراز نارضایتی کنند اما اقلیتی هستند که می توانند راه حل ارایه دهند، درمانگر باشند، چاره ساز باشند،… مشکل و مشکل افرین نباشید بلکه راه حل باشید. به راه حل بیندیشید. افراد متعهد به راه حل فکر می‌کنند در حالیکه افراد غیر متعهد مدام ایراد می گیرند.

۱۶- هرگز از افرادی که باور به تحقق امری ندارند انتظار راه حل نداشته باشید و وقت تان را با چنین افرادی به هدر ندهید.

۱۷- به درمان درد بیندیشید و نه فقط به تسکین آن . منشا درد را هدف قرار دهید و نابود کنید

۱۸- از هر پنداری، هر رفتاری،هر گفتاری، هر تصمیمی، هر چیزی، هر کسی، هر راهی، هر دوستی، هر خویشاوندی، هر شغلی، هر رویکردی، هر موجودی و هر رابطه ای که شما را از رسیدن به اهداف تان دور می کند و بصورت ترمز و مانع در مسیر رشد و ترقی تان عمل می‌کند، دوری گزینید.

۱۹- از سرزنش دیگران و نالیدن از شرایط هیچ مشکلی حل نمی شود. اگر از شرایط موجود ناخشنود هستید کمی به خود بنگرید و انگشت اتهام را به سوی خود نشانه گیرید و در پی چاره برایید.

۲۰- بی تردید تعیین اهداف گامی بزرگ است اما احتمالا راهی سخت برای نیل به اهداف در پیش خواهد بود که نیاز به ابزار های متنوعی است، و مادام که رفتارهای مشخص در مسیر رسیدن به اهداف دیده نشود، اهداف چیزی بیش از خیالات و توهمات نخواهند بود.

روز پدر شاد و فرخنده باد.

آخر هفته ای دلپذیر، با تندرستی، آرامش و شادی برای شما و همه عزیزان تان خواهانم.



ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.