نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۴۶
     

۱- اگر نه خطرناک‌ترین، بی تردید یکی از خطرناک ترین و زیان بارترین رفتارهای انسان فرمانبرداری کورکورانه، و بی چون و چرا از رهبران است. اگر به هر دلیلی نمی توانید حمایت از رهبرانی را ترک کنید دستکم آنان را مورد پرسش، چالش و نقد قرار دهید.

۲- احساس ترس حسی نیرومند و خطرناک است اگر تسلیم آن شویم، نگذارید ترس شما را کنترل کند و از هدف بازتان دارد. به ترس به عنوان یک چراغ راهنما، به عنوان یک فانوس دریایی، به عنوان یک راهنمای دلسوز و با تجربه، و به عنوان آموزگاری بنگرید که راهگشاست، مسیر را نشان می دهد، و انگیزه می بخشد. همه پدیده های ترسناک را دنبال کنید تا بر انها غلبه یابید و شکست شان دهید. این یعنی رشد و بلوغ فکری، شجاعت و توانایی، دانایی و بصیرت.

۳- عادات می توانند خطرناک باشند حتی عادات به کارهای خوب! بی تردید کمک به دیگران از ویژگیهای خوب است ولی اگر کمک نسنجیده و نابجا باشد و تکرار شود و بصورت عادت در اید و نهادینه شود می تواند اسباب مشکلات غیر منتظره شود.

۴- راحتی می تواند خطرناک باشد زیرا محدودیت ایجاد می کند، کف و سقف بوجود می آورد. وقتی محدودیت برای خود درست می کنیم و یا بر ما تحمیل می شود سرعت رشد ما کند می شود، نمی توانیم از آن کف و سقف خارج شویم و به پرواز در آییم، نمی توانیم به اهداف و خواسته های خود برسیم. از هر انچه که محدود کننده است خود را برهانید.

۵- در کلاس درس آموزگار و همکلاسیها را می بینیم ولی انچه را که بسیاری از ما ممکنه نبینیم و درست تشخیص ندهیم آموزشی است که حاصل کار و رنج و میراث نسلهای گذشته است. ندیدن و تشخیص نادرست خطرناک است و ما را به مسیر انحرافی می کشاند و موجب می شود هرگز به هدف نرسیم.

۶- پرسیدن، اندیشیدن، نقدکردن، تحلیل کردن، کنجکاو بودن، کاوش کردن، آزمایش کردن، و تجربه کردن ابزارهای رشد هستند ولی نبود هر یک از اینها می تواند خطرناک باشد و مسیر سکون، نازایی، مرگ و نابودی را هموار کند.

۷- برای تاثیرگذار بودن، ماندگار بودن، عامل تغییرات مثبت بودن، و آزاد بودن باید مسیری نه چندان آسان و چه بسا سخت و خطرناک را پیمود.

۸- شاید یکی از شجاعانه ترین و مهمترین کارهایی که هر انسانی در زندگی می تواند بکند حضور داشتن است، حضور فعال در هر جا چه مستقیم و چه غیر مستقیم، ولی حضور در همه جا همزمان می تواند خطرناک هم باشد. بنابراین، حضور فعال باید متناسب با هدف باشد.

۹- افرادی که با دانش محدود در حرفه و رشته ای در موضوعات مرتبط با ان حرفه و رشته اظهار نظر قاطع می کنند برای جامعه خطرناکند.

۱۰- قانون برای تنظیم روابط بین اعضای یک جامعه است تا هر یک از اعضا حقوق دیگری را نقض نکند، قانون همچنین ناظر بر روابط شهروندان و دولت است تا هر یک از طرفین به مسیولیتها و اختیارات خود آگاه باشند و درچارچوب آن عمل کنند ، و البته می توان یک لیست طولانی برای نقش قانون در یک جامعه و بین جوامع ارایه داد ولی هدف آن نیست. بسیاری از ما از قانون و قانونمند بودن حرف می زنیم ولی بیاییم یکصدا بگوییم که قانونی که تبعیض امیز باشد، قانونی که حقوق شهروندان یک جامعه را تضمین نکند، قانونی که آزادی نامحدود به دولت‌ها دهد نه تنها نباید رعایت شود بلکه با هر وسیله ممکن باید لغو شود. هر قانونی که علیه انسان و یا گروهی از انسان ها است خطرناک است و لغو آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر.

۱۱- رهبری که محبوبیت اش بیش از نتیجه کارش برایش مهم باشد رهبر موفقی نیست.

۱۲- زمانی نیاز به محبوبیت دارید که کنترل زندگی تان را به دیگران سپرده اید.

۱۳- می توانید در کاری در حد عالی عمل کنید ولی محبوب نباشید بلکه حتی منفور باشید. کار خوب و عالی تان را ادامه دهید.

۱۴- ممکن است از محبوبیت خوبی برخوردار باشید ولی همزمان مورد بیزاری شدید قرار گیرید. بله، از هر دو می توان درس‌هایی گرفت.

۱۵- هرگز انتظار نداشته باشید که همه ارزش خدمات شما را بدانند. این غیر ممکن است. بی توجه به قدرنشناسان راه خود را ادامه دهید اگر فکر می کنید برای دیگران و جامعه مفیدید.

۱۶- انگیزه برای یادگیری را در خود ایجاد و تقویت کنید تا در روند مداوم رشد شما خدشه ای بوجود نیاید.

۱۷- نهادهای آموزشی اگر نتوانند افراد را طوری اموزش دهند که توانایی انجام کارهای جدید را بیاموزند باید انحلال خود را اعلام کنند.

۱۸- آموزگاران واقعی کسانی هستند که شیوه تفکر انتقادی، تحلیل عمیق شرایط، و کاوش برای درک پیچیدگی های دنیا را یاد می دهند.

۱۹- یک کتاب خوب از قدرتی برخوردار است که می تواند آینده شما و دیگران را شکل بخشد و نه تنها

زندگی شما بلکه جهان را تغییر دهد.

همچنین یک کتاب بد می تواند ویرانگر باشد و جهانی را به نابودی بکشاند. در گزینش کتاب ها دقت کنید.

۲۰- آموزش درست و هدفمند کلیدی است برای گشودن اذهان خالی و بسته .

آخر هفته شاد و دلپذیری برای شما و عزیزان تان خواهانم.



ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.