نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۵۲

با تقدیم این شماره پراکنده گویی های آخر هفته یک سال از آغاز این یادداشتهای هفتگی می گذرد. در طول این دوره یکساله بسیاری از شما مرا تشویق به ادامه نوشتن این یادداشت ها کردید. عده ای از شما دوستان دیده و نادیده من پیشنهاد کردید که این پراکنده گویی ها را به صورت یک مجموعه جمع آوری و در اختیار علاقمندان قرار دهم. خوشحالم که در صدد انجام این مهم هستم و از همه شما که در یک سال گذشته تشویق کردید، نقد کردید، و پیشنهاد دادید سپاسگزارم. از همه شما فرهیختگان درخواست می شود اگر تمایل دارید بر ارزش مجموعه در حال تهیه بیفزایید لطفا هر نوع نقد و نظری بر این نوشته ها دارید حداقل در یک صفحه آماده بفرمایید و تا آخر ماه سپتامبر برایم ایمیل کنید تا بر مجموعه اضافه شود. با سپاس فراوان از همراهی یکایک شما دوستان

۱- درس نگرفتن از تجربه دردناکتر از یادگیری از تجربه است. یادگیری از تجربه ی سال ۱۳۵۷ دردناک است زیرا هزینه سرسام آوری صرف آن شد اما درس نگرفتن از آن تجربه تاریخی بسیار پر هزینه تر خواهد بود و دردناکتر.

۲- زیست کردن با مدعیان دانایی دردناک‌تر و سخت تر از زندگی با نادانان است.

۳- پیروزیهای اندک با هزینه های نجومی دردناک‌تر از شکست شرافتمندانه است.

۴- پرواز نکردن در حالیکه فرصت پرواز داری دردناک‌تر از سقوط است.

۵- آسیب دیدن از دوست دردناک‌تر از هر آسیب دیگری است.

۶- اگر احساس آزادی در یک جامعه دمکراتیک و آزاد نکنی دردناک‌تر از زندگی در یک جامعه غیردمکراتیک و بسته است.

۷- داشتن آموزگار و رهبر نادان دردناک‌تر از نداشتن هریک از آنهاست.

۸- داشتن دوستی که شما را به بیراهه کشد و گمراه و منحرف کند از داشتن هر دشمنی دردناک‌تر است.

۹- انتقاد از خود نکردن دردناک‌تر از انتقاد ناسالم، غیرسازنده و ویرانگر از دیگران است.

۱۰- تماشای صحنه های اعدام، کشتار، خشونت و شکنجه و لذت بردن از آن جنایات دردناک‌تر از خود آن جنایات است.

۱۱- تنها یک فرد است که بیش از هر کسی درباره زندگی و آینده تان نگران است و آن فرد کسی جز خود شما نیستید ولی نگرانی راه حل نیست بلکه شما باید زندگی تان را بسازید، آینده تان را رقم بزنید، در انتظار کسی نباشید که زندگی تان را بسازد. همه چیز به خود شما بستگی دارد و می توانید مسیر زندگی تان را تعیین کنید، شرایط را بنفع خود تغییر دهید، از امکانات موجود بهره برداری کنید و امکانات تازه ایجاد کنید. به خود و به قدرت مغزخود باور داشته باشید که می توانید جهان را زیر و رو کنید.

۱۲- از قدرت یک فرد غافل نشوید. اگر تاریخ بخوانید میبینید که چگونه یک فرد، تصمیم یک فرد، ایده یک فرد، رای یک فرد، عمل یک فرد،… مسیر تاریخ را تغییر داد و جوامع را دگرگون کرد. شما هم می توانید یکی از آن افراد باشید.

۱۳- یک قلم، یک شعر، یک سخنرانی، یک ایده، یک اثر هنری، یک طرح، یک تظاهرات، یک عمل، یک کتاب، یک فیلم، یک ترور، یک گلوله،… می تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد.

۱۴- هریک از ما این قدرت را داریم که الگوهای قدیمی را دور بریزیم، بر دردها و اندوه های گذشته تسلط یابیم و زندگی مورد نظر خود را ایجاد کنیم. گذشته تعیین کننده آینده نیست بلکه قاطعیت، اراده، و مثبت اندیشی مسیر آینده را ترسیم می کند.

۱۵- هر فردی می تواند از دیگری بیاموزد و همزمان به دیگری یاد دهد. هر یک از ما امکاناتی داریم که می توانیم به دیگران ارایه دهیم. هر یک از ما خود را موظف بدانیم که دیگران را مورد پرسش، چالش و نقد قرار دهیم و بدین ترتیب هر یک از «من ها» در بودن «ما» ست که هویت پیدا می کنیم.

۱۶- هر فردی می تواند با خودشناسی و دانش اجتماعی با دیگران روابط دلپذیر، سازنده، سنجیده و موثر برقرار کند.

۱۷- هر فردی برای پیروزی در هر مرحله ای از زندگی لازم است «نه» گفتن در برابر خواسته های نامعقول دیگران را یاد بگیرد.

۱۸- اگر جاه طلبی به عنوان میل شدید برای دستیابی به هدفی از راه اراده قوی و سختکوشی است هر یک از ما می توانیم با جاه طلبی به پیشرفت واقعی خود و دیگران کمک کنیم و پیشرفت تک تک ما یعنی پیشرفت جامعه. بنابراین هریک از ما قادر هستیم با جاه طلبی در تغییر و تحولات جامعه نقش کلیدی ایفا کنیم.

۱۹- هر فردی در تحقق امال و آرزوهایش لازم است به منافع عمومی نیز بیندیشد. این شیوه نه تنها او را سریعتر به هدفش می رساند بلکه موجب می شود منافع جامعه قربانی نفع و مصلحت شخصی نشود، و شاید انگیزه ای شود که هر یک از ما در تحقق منافع ملی بیشتر بکوشیم، و حاکمیت منافع جمعی را بر حاکمیت منافع فردی تر جیح دهیم. وقتی چنین کنیم هستی خود را در هستی دیگران می دانیم و آن همبستگی لازم صورت می گیرد.

۲۰- هر یک از ما عضوی از اعضای جوامع و گروه‌های متفاوت و حتی متضادی با منافع ناهمگون هستیم. ولی هر یک از ما این قدرت را داریم که در کاهش تنش بین این گروهها و جوامع تلاش کنیم، ایده و طرح و برنامه و راه حل دهیم. هر یک از ما اگر چنین کنیم به مسیولیتهای مان در قبال جوامع و گروههایی که عضو آن هستیم عمل کرده ایم.

با آرزوی آخر هفته شاد و دلپذیری برای شما و همه عزیزان تان


ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.