نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۵۹

تقدیم به ایرانیان آزاده ای که علیه خودکامگی و بیدادگری بپا خاستند و خارجیانی که در این رستاخیز ملی از مردم ایران حمایت می کنند.

 

۱- رهبرانی موفق می شوند که بدانند باید بیش از توانایی طبیعی شان برای تحقق اهداف جامعه بکوشند، برای مقابله با چالشها توانایی طبیعی لازم است ولی کافی نیست. رهبران موفق همچنین می دانند که باید شهروندان را دوست داشته باشند و متعهد به تغییر مثبت شرایط زندگی آنان باشند تا شهروندان هم دوست شان داشته باشند. علاوه براین دو ویژگی، رهبران موفق می دانند که اعتماد کسب کردنی نیست بلکه دادنی است.

۲- رهبرانی که با ایجاد ترس و ارعاب می خواهند حکمرانی کنند سخت در اشتباه هستند، و رهبرانی ضعیف میباشند. اعتماد است که امکان می دهد رهبران وظایف خود را بطور معقول و مقبول انجام دهند، و مورد احترام باشند و شایسته رهبری.

۳- مادر تردید و ترس بی عملی است. برای غلبه بر این دو باید اقدام به عمل کرد، حرکت کرد، بپا خاست، تا به هدف رسید. تماشاگر محض نبود بلکه بازیگر هدفمند بود.

۴- اگر می خواهی کاری کنی و کسی به شما می گوید عملی نیست این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از عهده آن کار برایید بلکه با آن شخص نمی توانید آن کار را انجام دهید. قطعا به تنهایی و یا با کسان دیگری آن کار عملی و انجام پذیر است.

۵- هرگز فکر نکن که کاری را می خواهی انجام دهی ولی نمی تونی بلکه گام اول را بردار و با قاطعیت به پیش رو تا به هدف برسی و خواهی دید که می توانستی. تنبلی، سستی، ترس، تردید، ناباوری به قدرت خود و سهل انگاری عواملی بازدارنده هستند که مسیر رسیدن به هدف را مسدود می کنند. این عوامل بازدارنده را در خود نابود کنید.

۶- در هر زمان و مکانی می توانیم کاری را شروع کنیم که هرگز در گذشته نکردیم. اگر قبلا مبارزه برای کسب حقوق پایمال شده ات نکردی، شروع کن. اگر قبلا کار گروهی نکردی، شروع کن. اگر قبلا از حقوق محرومان ، ستم دیدگان، و به حاشیه رانده شدگان حمایت نکردی، شروع کن. اگر قبلا زبان خارجی یاد نگرفتی،شروع کن. اگر قبلا سفر نکردی، شروع کن،… فراموش نکن که برای هرکاری آغازی وجود دارد و باید گام نخست را برداری.

۷- کسانیکه از مبارزات سیاسی، اعتراضات سیاسی، مطالعات سیاسی، کنش های سیاسی، بحث‌های سیاسی، مشارکت سیاسی، تصمیم گیری سیاسی، موضع گیری سیاسی، پیگیری اخبار و تحلیل‌های سیاسی، و درک و سواد سیاسی طفره می رود مردگانی هستند در لباس زندگان.

۸- از موانع هرگز نهراسید بویژه در مبارزات سیاسی که پرفراز و نشیب است و پر سنگلاخ و خطرناک، از یکسو هدف کسب قدرت است و از دگر سو خطر مرگ و نیستی. موانع به فرد فرصت اندیشیدن می دهد تا چاره اندیشی کند و اشتباهات را اصلاح. در واقع، موانع موجب می شود که شیوه ها و رویکرد ها و تاکتیک‌های نوینی را در روند مبارزات برگزینیم که به پیروزی منجر شود.

۹- بی تردید بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی مان رخ می دهد شاید در ایجاد انها نقشی نداشته باشیم و نتوانیم از وقوع آن رخدادها پیشگیری کنیم اما می توانیم تصمیم بگیریم که مقاوم بمانیم و آن رویدادها نتوانند ما را فرسوده کنند و از پای دراورند، و به مبارزه برای رسیدن به هدف ادامه دهیم.

۱۰- یکی از سخت ترین چیزها اینستکه یاد بگیریم ارزش زیستن را داریم؛ زیستن با شادی، با سلامت جسم و روان، با رفاه نسبی، با پیروزی، با شرافت، با توانایی و دانایی، با صلح و آرامش، با امید و عشق، و عاری از قربانی تبعیض، بیدادگری، و جرم و جنایت، ضعف و سستی، … اما اینگونه زیستن به تلاش نیاز دارد، به مبارزه در برابر ستمگران، بیدادگران، خودکامگان، و ایجاد جامعه ای آزاد، اباد، ترقیخواه، سالم و عاری از جنایت و فقر و فساد نیاز است.

۱۱– آسیب هایی که در زندگیمان تجربه می کنیم و یا به ارث می بریم بی تردید تلخ و ناگوارند ولی همزمان ما را توانمندتر و انعطاف ‌پذیرتر هم می کنند که نه تنها برای ما بلکه برای نسلهای آینده نیز می تواند مفید باشد.

۱۲- درمان دردها و مقابله با مشکلات برای چاره یابی می تواند سخت و دشوار باشد اما دنبال درمان و چاره نرفتن سخت تر، دردناک‌تر و زیانبارتر است. مبارزه ضد دیکتاتوری و خودکامگی هزینه سنگین دارد ولی بی عملی و بی تفاوتی در برابر جنایات خودکامگان هزینه های بسی سنگینتر در پی دارد.

۱۳- هرگز از ایستادگی در برابر باورها یتان پشیمان و شرمنده نشوید؛ باور به خوشبختی انسان و انسانیت، باور به آزادی در همه ابعاد آن، باور به عشق، باور به زندگی، باور به آینده درخشان، باور به پیروزی، باور به خود و توانایی های خود، باور به نقش سازنده خود در جامعه و تغییر مثبت آن، باور به کمک به نیازمندان برای تسکین و شفای دردهای آنان .

۱۴- جهان را می‌توان با تفکر خلاقانه و خارج از چارچوب معمولی، و نوآوری تغییر داد. پس در هرکاری خلاق و نوآور باش از زندگی خصوصی تا حرفه ای تا اجتماعی و سیاسی.

۱۵- ما روزانه و پیوسته کار می‌کنیم و برای مدتی طولانی و شاید تا زمان مرگ، نه به خاطر اینکه آن کار را تمام کنیم بلکه برای اینکه زندگی مطلوب خود را بسازیم، تغییرات مورد نظر خود را ایجاد کنیم و حال و آینده را شکل بخشیم، تاثیرگذار باشیم، تاثیری مثبت و ماندگار.

۱۶- اگر باورها، پندارها، گفتارها و رفتارهای ما به خوشبختی و رفاه انسان ها کمک نکند و زندگی آنها را بهبودی نبخشد در انسان بودن خود و سلامت فکری ات تردید کن.

۱۷- اگر دستکم به یک چیز در خود باور داشته باشید در زندگی به پیش خواهید رفت. این چیز می تواند دانش تان، تجربه تان، اندیشه تان، توان جسمی تان، کیفیت کارتان، و اراده تان به مبارزه برای بهسازی خود و دیگران... باشد.

۱۸- در مبارزات سیاسی ممکنست همیشه آنطور که برنامه ریزی کردیم حوادث پیش نرود ولی مهم اینستکه دلسرد نشویم و به مبارزه ادامه دهیم.

۱۹- زمانیکه احساس کنید می توانید کاری مثبت انجام دهید و تغییراتی ایجاد کنید اگر نکنید به خود و دیگران ستم می کنید و بر روند مبارزات، تحولات و تغییرات تاثیر منفی می گذارید.

۲۰- انچه مهم است اصلاح گذشته نیست بلکه ساختن آینده است.

برای شما و عزیزان تان پایان هفته ای با تندرستی و خبرهای خوش و امید بخش خواهانم.

ایران هرگز نخواهد مرد!


ابراهیم بی پروا

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.