نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۶۱
     

تقدیم به دختران و پسران مبارز و آینده ساز ایران

۱- قرار نیست به هر خواسته ای پاسخ مثبت دهید. از ‘نه’ گفتن نهراسید. زمانی که نتوانید ‘نه’ بگویید آغازی است بر کنترل زندگی شما توسط دیگران.

۲- اگر نتوانید زمانی را که در اختیار دارید درست مدیریت کنید زندگی خود را نیز نمی توانید مدیریت کنید و در نتیجه دیگران بر زندگی شما کنترل می یابند.

۳- هنگامی که هدف نداشته باشید، برنامه نداشته باشید، اولویت نداشته باشید یعنی کنترل زندگی تان را به دیگران سپرده اید.

۴- دیگران سعی می کنند زندگی شما را مدیریت و کنترل کنند چه در خانه، چه در محل کار و چه در عرصه عمومی. پس مراقب دیگران باشید و در روابط تان سعی کنید تعادل ایجاد کنید تا مورد سو استفاده قرار نگیرید.

۵- خود-مدیریتی یعنی پذیرش و حفظ مسیولیت زندگی خود، و توجه دقیق به زمانی که به کسی اختیار می دهید و قدرت کامل در پس گیری اختیار داده شده به دیگران.

۶- هدف از کمک به دیگران باید توانمندسازی آنان باشد، و نه وابسته کردن آنان به خود. اگر دیگران بدون شما توانایی پیش رفتن را نداشته باشند بسیار خطرناک و مخرب خواهد بود. رهبرانیکه هدف شان وابسته کردن شهروندان به رهبری است جامعه را به سوی سقوط سوق می دهند.

۷- رهبرانیکه نتوانند در شهروندان باور به خود ایجاد کنند جامعه را به بیراهه می کشانند.

۸- رهبرانیکه مخفی کاری می کنند، شفافیت نشان نمی دهند، اطلاعات را پنهان و منابع را احتکار می کنند ، و دروغ می گویند به ناامنی در جامعه دامن می زنند.

۹- رهبرانیکه خواهان رشد جامعه هستند فرصت و ابزارهای لازم را برای شهروندان فراهم می کنند، امکانات آموزش آنها را ارایه می‌دهند، به آنها اعتماد می کنند تا از خود ابتکار نشان دهند، و آنها را ملزم به دریافت اجازه برای هر کاری نمی کنند تا وابسته بمانند.

۱۰- رهبری در جهان امروز یک علم است و مانند هر علمی اموختنی. انانیکه از اموختن طفره می روند شایسته رهبری نیستند. اموختن فقط به خواندن خلاصه نمی شود بلکه منابع و شیوه های مختلفی برای یادگیری وجود دارد که افراد از پیشاپیش برای کاری که خواهان آن در آینده هستند آموزش می بینند تا مهارت های لازم، دانش مورد نیاز ، آگاهی جامع، و بینش ژرف را کسب کنند تا بتوانند کار دلخواه خود را با توانایی کامل انجام دهند و نقش سازنده و ماندگار خود را ایفا کنند. اموختن تکنیک‌ها، دانش و شیوه های رهبری استثنایی بر این قاعده کلی نیست که تصور کنیم رهبری مادرزادی و ذاتی است و نیازی به دانش و تجربه نیست.

۱۱- کسانیکه ذهن باز و مستقل دارند مسایل را از ابعاد مختلف می بینند و در چاره جویی بر راه حلهای جامع و بهترینها تمرکز می کنند.

۱۲- ترکیبی از مغز خلاق، قلب سرشار از عشق به انسان، توانایی درک اهمیت طبیعت و محیط زیست، آگاهی به قدرت گروهی، و مبارزه دستجمعی برای خوشبختی انسان در ابعاد گسترده

می تواند تغییرات و تحولات بنیادی در جهان ایجاد کند.

۱۳- اهمیت زندگی تفاوت مثبتی است که از تولد تا مرگ در زندگی دیگران و جامعه ایجاد می کنیم چه با کار فکری و چه کار بدنی، چه از طریق تصمیمات سیاسی موثر و مفید و چه از راه تصویب قوانینی عادلانه، چه از روش مبارزات ازادیخواهانه و چه از راه آگاهی بخشی و آموزش ، چه از طریق نوآوری و چه از راه اکتشافات، چه با پژوهشهای علمی و چه با تولید ثروت، چه با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و چه با کار در کارخانه ها، مزارع، ادارات و شرکت‌ها، چه در گسترش افکار مثبت و چه در اعتراضات مسالمت امیز خیابانی، چه از طریق دفاع از حقوق بشر و چه از طریق دفاع مشروع از حقوق خود و دیگران، چه در تلاش برای برقراری صلح و چه در پیشگیری از خشونت‌ها، چه از طریق حمایت از برقراری و حفظ نظامهای سیاسی مردمسالار و چه از طریق ایجاد امنیت در جامعه برای حفظ جان انسانها، و چه تلاش و مبارزه در گسترش آزادی و عدالت اجتماعی، و یا نبرد علیه فقر، پیکار علیه بیسوادی، و تلاش برای نابودی ریشه بیماری‌ها و کمک به درمان بیماران، چه از طریق تولیدات غذایی و جلوگیری از گرسنگی و چه از شیوه مبارزه برای حفظ محیط زیست، چه تلاش برای تامین امکانات رفاهی، بهداشتی، تفریحی افراد و چه ایجاد تسهیلات و تجهیزات برای ارتباطات و انتقال از نقطه ای به نقاط دیگر، چه مبارزه علیه هر نوع تبعیض و چه علیه هر نوع دیکتاتوری برای سرنگونی اش.

۱۴- باید از نسل معروف به Z (زد)متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ آموخت که چگونه با چالشها برخورد می کنند و در پی تغییرات بنیادی هستند، چگونه در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی مشارکت دارند، چگونه ابتکار عمل را برای رویا پردازی و تحقق واقعیتهای جدید به جای هنجارهای منسوخ و مضر بدست گرفته اند، جوانانی که همه جا حضور دارند، از خود به میزان زیادی خلاقیت، مقاومت و رهبری نشان داده اند، راهگشایند و من به نقش سازنده آنها در آینده بشر باور دارم.

۱۵- همیشه آماده رویارویی با پدیده ها و موجودات ترسناک باشید و بیاموزید چگونه با آن موجودات و پدیده ها مقابله کنید. شاید برخورد با چنین حالات و شرایط آسان و خوشایند نباشد بلکه حتی خطرناک هم باشد ولی نباید فراموش کرد که در ضمن این رویاروی ی می تواند زندگی تان را کامل تر،غنی تر، و پر جنب و جوش تر و پویاتر و شکوفا تر کند اگر از پیش خود را آماده کنید و برایش برنامه ریزی کنید.

۱۶- یکی از راههای موفقیت در زندگی درک نیازهای انسانها در شرایط مختلف و مبارزه برای رفع آن نیازهاست. مثلا در شرایط کنونی خواسته های مردم ایران یک زندگی شایسته انسانی است که انرا ممکن نمی دانند مگر در غیاب رژیم ولایت فقیه و استقرار حکومتی مردمسالار و کثرت گرا. اگر این نیاز مردم را برآورده سازیم احساس موفقیت می کنیم.

۱۷- نه کسی را قهرمان و بت کنید و نه کسی را مقدس و معصوم و مبرا از مسیولیت و نه به عزای مردگانی بنشینید که دشمن ایران و ایرانی، و شاید هم انسانها بودند.

۱۸-آنچه درهر لحظه زندگی نیاز داریم، پایان دادن

به دنیای کهنه و افکار پوسیده، و آغازِ ساختنِ دنیایی نو با رویکردی نو به آینده، ساختاری مدرن، طرحی نوین، اندیشه ی پویا و شهروندانی ازاداندیش و مبارز و آگاه .

۱۹- ای انسان مبارز، ای هم میهن مبارز، ای مبارز راه آزادی و دادگری، می دانم خسته ای، می دانم چشمانت خواب آلوده از شدت خستگی، می دانم ترا به آینده ناامید کرده اند، می دانم ترا در بدترین شرایط گذاشته اند، میدانم همه امکانات یک زندگی حداقلی را از تو گرفته اند، می دانم عزیزانت را از تو گرفته اند، می دانم ترا به ستوه آوردند، می دانم هویت انسانی ات را از تو گرفته اند، می دانم ترا از خود بیگانه کرده اند، میدانم حقوق اولیه انسانی ات را پایمال کرده اند، می دانم توان فریاد کردن نداری، می دانم تبعیض بر تو روا داشته و به شیوه های گوناگون ترا تحقیر و تهدید و توهین کرده اند، می دانم دیگر نای نفس کشیدن نداری،….. ولی همچنین می دانم که یک دور دیگر مبارزه ترا به پیروزی می رساند، آری فقط یک دور دیگر. زمانه، زمانه مبارزه است پس ادامه بده که پیروزی در یک گامی توست.

۲۰- هر پدیده ای، هر رخدادی، هر رفتاری، هر موجودی،… هر چقدر تنفرامیز، زشت، سهمناک، زیانبار، خطرناک،… می تواند جنبه مثبت و مفیدی هم داشته باشد مشروط بر اینکه از ابعاد مختلف نگاه شود، پس خوب و دقیق به پدیده ها، رخدادها، رفتارها و موجودات بنگریم و جنبه های مثبت در آن پدیده،… را ببینیم و در زندگی و در شرایطی که نیاز است بکار گیریم.

برای شما و همه عزیزان تان پایان هفته دلپذیر و پربار با خبرهای خوش خواهانم.

پیروز باد مبارزات ایران علیه دیکتاتوری اسلامی!

 


ابراهیم بی پروا

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.